Hamerum pikens drakt

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Hamerum pikens drakt

Legg inn av Oddbjørn »

Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hamerum pikens drakt

Legg inn av GreenMan »

Lurer på metersprisen for slikt stoff er jeg...

I denne filmen om Lendebreen har de jo faktisk regna ut kostnaden sett med dagens hånverkspriser: https://www.youtube.com/watch?v=15IxF53AZfE
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hamerum pikens drakt

Legg inn av Are »

Den utregningen er helt på tryne....

Et dansk bryggeri lager forresten en øl sterkt inspirert av Hamerumpigens bryg. Riktig smakfult. Kjøpte med noen flasker for et par uker siden, og kona drakk dem raskt opp.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hamerum pikens drakt

Legg inn av GreenMan »

Are skrev:Den utregningen er helt på tryne....
Hvorfor er den det?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hamerum pikens drakt

Legg inn av Are »

Av flere grunner:
Kjolen er høyst sannsynligvis gjenbrukt. Annet stoff i ermer og en merkelig tilpasning tolker jeg dithen at den er arvet. Prise noe godt brukt, som prisen på noe nytt, blir feil.

Regne timeforbruket ut fra lite drevne håndverkere blir feil. Flere av håndverkerne som gjenskaper kjolen viser tegn på dårlig effektivitet.

Håndverkere i Norge har aldri vært dyrere. Å sammenlikne med dagens priser blir feil. I gamle dager ble materialene regnet som det dyre, håndverkeren som en brøkdel av totalprisen. I dag er dette snudd. Det utvikles stadig nye materialer og metoder for å kutte ned håndverkerens tidsforbruk.

Kjolen er sannsynligvis produsert som husflidsarbeid. Inklusiv i en moderne håndverkerpris er faktorer som: moms, arbeidsgiveravgift, firmabil, strøm, regnskap, lønn, avskrivinger mm. Husflidsarbeid den gang da trengte ikke penger til dette. I tillegg har du det at det å produsere klær var på mange måter likestil met matlaging, tøyvask, gårdarbeid, jakt, konservering mm. Regnestykket blir omtrent som å sammenlikne prisen på det å lage middagen i morgen med det en kokk ville tatt for å lage samme middagen hjemme hos deg. Det blir bare søkt.

Mulig jeg har glemt noe. Jeg så begge viseone for noen få uker siden. Den danske er flere hakk bedre enn den norske. Mulig jeg har glemt noe, eller husker feil.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hamerum pikens drakt

Legg inn av nidrinr »

hehe, leste først "feil utringing"... Da skjønte jeg i alle fall ikkeno når jeg så filmen :D
Svar