Farge naturfarget lin gult.

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Farge naturfarget lin gult.

Legg inn av Bowman »

Hvordan kan jeg farge naturfarget lin gult? Noen som vet råd? Er det mye styr. Har ei naturrell linbukse som jeg ønsker skal bli oker.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Farge naturfarget lin gult.

Legg inn av Allan »

Lin tar ikke nevneverdig farge av plantefarger (som er årsaken til at lin stort sett har vært brukt ufarga). Mange planter vil gi gul farge (ikke at det hjelper deg) men oker? Jeg trur det må gjøres med syntetisk fargestoff h is det skal bli noe.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Farge naturfarget lin gult.

Legg inn av Bowman »

Skjønner. Dette skal være en nødløsning på Borre til sommeren. Har ei maskinsydd linbukse som er helt nøytral som får duge sammen med leggbånd i ull. Jobber med ei Thorsbjergbukse i gul ull, men det er for mange prosjekter. :? Prøver meg på en moderne fargevariant. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Farge naturfarget lin gult.

Legg inn av Allan »

Eller la det være! Hvis du skal ha den til en slags vikingkit, ville jeg tenkt at kjortel og beinlinder er det som synes mest. Funn fra hedeby tyder på at også vikingene brukte hoser ganske like de som er i bruk seinere i middelalder, og evt med beinlinder utenpå. Uansett : lin = undertøy, så bare la det være naturlig. Du har jo uansett knelang kjortel.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Tuva
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 mar 2013, 15:25
Bosted: Oslo

Re: Farge naturfarget lin gult.

Legg inn av Tuva »

Lin tar farge veldig mye svakere enn f.eks ull det gjelder også ved bruk av syntetisk farge (går du for syntetisk sørg for å velge en som er ment for vegetabilske fiber det står på dem hva de virker på, og vær ops på om tråden i sømmene er et annet materiale og dermed tar farge annerledes), men det skal gå å farge lin gult med plantefarger. Jeg har ikke prøvd dette selv, men et kjapt oppslag i den store kloke bok om plantefarging (Natural Dyes, Dominique Cardon) finner et stykke om farging på lin med Fargereseda (latin Reseda luteola). Lin skal forbehandles og beises med alun. Så farges det med 125% prosent fargereseda i forhold til vekten på stoffet. Etter fargingen skal det 90 minutter i et bad med 25% kobber sulfat. Tilslutt skal det kokes i såpevann og skylles. Fargereseda finnes i Norge, men er sjelden. Fargereseda har blitt brukt som fargestoff siden førhistorisk tid og det finnes både skriftlige og arkeologiske kilder til at den var viktig i middelalderen. Det er ganske mye jobb, og usikkert hvor sterk farge du klarer å oppnå, så jeg ville ikke ha brydd med det på noe som er en nødløsning med mindre du synes det er et morsomt eksperiment og greit å teste på noe der du ikke blir veldig lei deg hvis fargen ikke tar så godt som du egentlig ville.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Farge naturfarget lin gult.

Legg inn av Bowman »

Jeg tror jeg lar den være naturfarget. Tror jeg erter på meg færrest mulig da. :D Jeg skal bruke den sammen med en kortere kortermet kjortel i blått med brikkebånd på ermene. Lager leggsurringer etter mønster fra Nille Glæsel. Buksen skal uansett byttes ut emed en Thorsbjergbukse. Jeg jobber med et litt enkelt vikingantrekk som skal inneholde Thorsbjergbukse i gul ull og en blå kjortel. Utover det har jeg planlagt en rektangulær kappe i vadmel med en tidsriktig rødfarge. Det hele skal suppleres med en birkaveske og belte, egenprodusert Saex og Hedebysko. Hedebybue i barlind med hedebykogger og hedebypiler med bronsenokker blir prikken ove r i'en. Jækla mye hedeby det blei her da. :shock:
Godt en har noe å holde på med. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Farge naturfarget lin gult.

Legg inn av Allan »

Å, det er vel fortsatt mulig å erte på seg noen! ;) Men nå er det bevart så lite fra vikingtid at en må uansett gjette og anta ganske mye. Thorsbjergbuksene er jo ganske mye tidligere, men det er fortsatt *etter min meining* det beste alternativet for vikingantrekk (med mindre en bruker brok og hoser).
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Farge naturfarget lin gult.

Legg inn av Bowman »

Jeg tror du har rett i at det går fin an å erte på seg noen :D Thorsbjergbuksene er så fine at jeg får lyst til å sy flere ja. Denne buksa kan du fint bruke som ei vanlig bukse på en vanlig dag i mai. Det er vel knyttet til et jernalderfunn. Men jeg har en bok av Dan Høi som er interessant. Bue og pil. Det finnes nemlig en bue fra Thorsbjergfunnet. En kul barlindbue. Den har jeg lyst til å lage når anledningen byr seg. Den har viklinger av "begede tråde" Den er sammen med "buen fra Aaderup" på ønskelisten. Derfor sløser man ikke med barlindemnene.Man trenger ikke 20 MR buer. Det holder med to. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Farge naturfarget lin gult.

Legg inn av MalaWolf »

Jeg mener å huske at knuskkjuka farger gult .. men hvordan hele prosessen er det vet jeg nok fint lite om.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Farge naturfarget lin gult.

Legg inn av GreenMan »

MalaWolf skrev:Jeg mener å huske at knuskkjuka farger gult .. men hvordan hele prosessen er det vet jeg nok fint lite om.
Det meste farger gult - bare ikke kraftig gult :p Problemet er jo at lin ikke tar til seg noe særlig farge, og holder det enda dårligere - selv om vi faktisk har et funn av rødfarget linserk fra Uvdal.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Farge naturfarget lin gult.

Legg inn av Bowman »

Takk for tipsene. Buksa forblir naturfarget. Tror det blir mest riktig. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar