Viking frakk spørsmål

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Viking frakk spørsmål

Legg inn av Simen »

Hei,
Har ett kjapt spørsmål. Driver for øyeblikket og syr på en viking frakk. I den anledning lurte jeg på hva som er akseptabel/korrekt lengde på gitt frakk?

Her i England er de ikke blant det akseptere tidsriktig antrekkene, selv om alle har en. Alle her har sine egne tanker på lengde, noen så korte at de nesten ikke når midjen, og andre helt ned til ankelen.

Setter pris på all hjelp, og hvis noen har kilder for argumentene i tillegg settes det stor pris på.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Viking frakk spørsmål

Legg inn av GreenMan »

Vikingtid=nesten ingen kilder
Frakk hva mener du med det? Er det en kaftan som denne herren har?
Bilde
I såfall er det mest sannsynlig østlige herremenn som gikk kledd sånn og ikke vikinger. Sats heller på en kjortel er mitt stalltips. Hvis du likevel vil ha en slik kaftan kan du se litt mer på: http://www.alternaliv.se/histvarld/drae ... index.html
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Viking frakk spørsmål

Legg inn av Allan »

For det første : det Stian sa.

Dernest: det finnes nesten ikke bevarte plagg fra den aktuelle perioden. Arkeologiske spor av noe som kan være plagg av østlig type (kaftan) kan være funnet i ei eller flere graver ved Birka (men alle tekstiler er bevart såvidt fragmentarisk at det uansett dreier seg om tolkning med en betydelig grad av usikkerhet ).
Lengden på slike plagg I våre dager varierer mye, som du skriver. Jeg ville tenkt at den burde være lang nok til å dekke broka ordentlig ved bruk av brok og hoser, sjøl om posebukser er veldig populært i dag.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Viking frakk spørsmål

Legg inn av Lurz »

Også litt usikker på hva du mente. Men kan du bruke noe her?
http://www.cs.vassar.edu/~capriest/mensgarb.html
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Viking frakk spørsmål

Legg inn av Simen »

Ser at spørsmålet var noe i vageste laget ja... Og det faktum at det er så lite kilder for klær er bakgrunn for mye diskusjon her borte...

Utifra det jeg ser her på tråden er vell en kaftan det nærmeste som en kommer (selv om brukerne her nekter for at det er det samme).

Tanken er at plagget skal erstatte kappen (cloak) hos blant annet sjøfarere, hvor en kappe ville vært serdeles upraktisk for bevegelighet.

De fleste jeg har sett her er som på Stians bilde, men i varierende lengder. Fra som på bildet, til ankelen... Og brukes over en overkjortel.

Mitt mere logiske, ikke interessert i å fryse mer enn nødvendig (det blåser og regner mye i York) hode tenker det noe som dekker broka, og helst godt nedover lårene vært det mest praktiske med taken på bruken...

Takk for kjappe svar. Ble litt klokere på variasjoner og argumenter... Så får vi se hva det blir til. Muligens jeg poster det her når jeg er ferdig. Har blidt endel sying i det siste ;)


Sent from my iPad using Tapatalk
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Viking frakk spørsmål

Legg inn av GreenMan »

Bytt periode ;)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Re: Viking frakk spørsmål

Legg inn av Simen »

Hahaha... Normann i York, det må jo være viking det :p

Men hvis det er til trøst så suller jeg litt med war of the roses i tillegg ;)
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Viking frakk spørsmål

Legg inn av Are »

Kona har lett etter info om jernalderdrakter en stund nå, så jeg spurte henne.

Hun pekte meg i retning en liten artikkel Moesgård museum i Danmark har lagt ut på sin FB-side om omslagsjakker i vikingtid.
https://www.facebook.com/moesgaardvikin ... 1997376583

I tillegg henviste hun til gullgubbene som er funnet mange av i Norge og Sverige. Dette er små menneskefigurer i gull. Hun har linket til det på Pinterestsiden sin med en tavle. På pinterest kan du søke på Gisus (pinner) med tavlen Early Norse/Gullgubber.

Håper det kan gi deg litt inspirasjon og kildegrunnlag til å klippe riktig lengde.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Viking frakk spørsmål

Legg inn av Lurz »

Holder på med en bok om østlig påvirkning (Hunere) i Skandinavia i folkevendringstid, som hete"Iron Age, Myth and Materiality" (2011) av Lotte Hedeager, professor i arkeologi ved UIO. Fant to sitater om "frakker", også kalt kaftaner: :)

"... ceremonical dress carefully reproduced on the gold-foil figures from the late Migration Period onwards, and on the figures from the sixth- and seventh-century AD helmet plates, is similar to the Caucasian caftans known from seventh-century burials. The short belted tunic,the traditional garmet for Asiatic steppe nomads (whether short or long) was introduced into Scandinavia in the fifth and early sixth centuries AD" ...... "however, the introduction of the caftan as the distinct male-warrior dress in Scandinavia has recently been ascribed to direct Asiatic influence on Scandinavia."
(Har hoppa over en haug kildehenvisninger)

Mulig vi kan tolke dette som at lengden er ganske valgfri? Obs at det er snakk om folkevandringstid.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Viking frakk spørsmål

Legg inn av Bowman »

Du kan også sjekke ut boka til Nille Glæsel. Der er det litt å velge i. Boka heter Viking clothing. Den fåes med mønster og instruksjoner på forskjellige plagg. Blant annet den jakka som Are refererer til fra gullgubbene. Mulig at den er vrien å få tak i i York . Men du treffer Nille på Facebook. Hyggelig dame. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar