Prosjekt viktoriansk frue

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Brukeravatar
Tuva
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 mar 2013, 15:25
Bosted: Oslo

Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Tuva »

Jeg har somla litt med å komme i gang med mitt nye syprosjekt ( det har vært så mye å gjøre med den nye etsy butikken jeg starta i slutten av august) , men nå har jeg endelig fått tak i en bok med mønstere til kjoler i perioden fra 1860 til 1945 ( Janet Arnold : Patterns of fashion 2, Englishwomen's dresses and their contruction) . Nå må jeg bare bestemme meg for hvilken drakt jeg skal gå for. Denne gangen tenkte jeg å være litt smart og velge delvis utfra hva som vil være mest praktisk å skyte i og at jeg skal klare å navigere de stedene ute-NM arrangeres. Dermed har jeg eleminert alt som involverer krinoline eller kø og er tidsmessig oppe på 1890-tallet. Jeg står igjen med disse tre valgmulighetene:

Mønster basert på en spaserkjole fra 1890/91 opprinnelig sydd i et lett lysegrått ullstoff av H J Griffin av Nottigham. Det jeg er bekymret for med denne er at overdelen er det ganske mye bein i og den ser ut til å skulle sitte ganske stramt over øvre del av ryggen så jeg er redd for at det sammen med at fylden i armene er konstruert i høyden vil gjøre det vanskelig å trekke buen skikkelig.
Bilde

En dagkjolen fra 1895 opprinnelig sydd i blåviolett og grå taffeta med detaljer i purpurfarget fløyel. Her er det betraktelig mindre bein i overdelen og moten med ekstreme puffermer vil iallefall gi meg bevegelighet i skulderleddet, men er det så mye at det vil komme inn i strengen er det jeg er i tvil om...
Bilde


Går jeg litt utenfor perioden og over i edwardiask mote kommer jeg til denne litt mer praktiske varianten. Den er basert på en av Frøken Heather Firbanks dagkjole fra sommeren 1908 opprinnelig sydd i blekrosa lin. Her er ikke overdelen beina, den er ikke veldig stram og det ser ut til å være litt gi over skuldrene så jeg kan trekke buen greit samtidig som ermene er smale nok.
Bilde

Noen som har noen fornuftige tanker om hva som vil være mest praktisk for bueskyting? Eller bare noen generelle meninger om hvilken som er penest?
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av GreenMan »

Den første er definitivt den peneste, men jeg tror også den som er mest upraktisk i forhold til skyting. Det kommer selvfølgelig ann på hvordan du trekker. Bruker du rygg og bryst mye kan det bli ett problem - hvis du derimot bare trekker med armene tror jeg ikke det skal bli noe problem. Min erfaring er å trekke buer med brigandine. Lette buer er ikke noe problem, men jeg mangler styrke til å trekke krigsbuen med den platevesten. Puffermene tror jeg ikke du skal være redd for kommer i veien. Jeg har skutt bue med den røde silkehopulanden min og den har mye stoff i armene.

Her er forresten et bilde fra OL i 1908:
Bilde
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Tuva
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 mar 2013, 15:25
Bosted: Oslo

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Tuva »

Armstyrke er ikke min steke side, jeg trenger rygg/bryst for å trekke buene mine. ( kjøpe en lettere bue er ikke løsningen heller. Jeg har ikke tenkt å se ut som om jeg ikke vet forskjellen på langhold og lengdeskyting :wink: ) Jeg liker også egentlig best den første kjolen selv også, men det var det med å prøve å være litt praktisk også. Det ville vært kjipt å legge masse arbeid i kjolen og ikke klare å delta på NM i den.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av GreenMan »

Har du korsett? Isåfall test ut å skyte med det. Vil jo gi deg endel indikasjon på om du vil fikse stivt overliv eller ikke.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Tuva
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 mar 2013, 15:25
Bosted: Oslo

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Tuva »

Jeg har korsett, men selv om senviktorianske korsett er ganske lange så går de langt ned over hoftene ikke så høyt opp at de påvirker bevegelighet i skuldrene og de musklene som man bruker til å trekke både i rygg og bryst i noen særlig grad. Jeg har ikke skutt i det ennå, men jeg har prøvd litt hva jeg kan og ikke kan gjøre av bevegelser og dagligdagse gjøremål. Det er i hovedsak beining i kombinasjon med hvor stramt overdel av drakten sitter over skulderbladene og selve skuldrene jeg bekymrer meg for. Jeg har for eksempel prøvd å skyte i en normalt passende moderne trenchcoat til dame og det fungerer ikke så godt nettopp på grunn av at det ikke er nok stoff over øvre del av ryggen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Are »

Fantastisk prodjekt Tuva. Hyggelig at det ordnet seg med korsettet. Enig med Stian om at den første er stiligst. Skal man være regelrytter mener jeg å huske at NL regner historisk bueskyting fram ril 1900. Nevner det bare mens du er i startgropa. Anbefaler å sy et utkast å prøve om det funker. Har forresten arvet en sort bluse fra slutten av 1800-tall. Vet ikke om det er noe interessant å kikke på den.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av GreenMan »

Synes denne illustrasjonen fra 1865 var sjarmerende jeg
Bilde
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Tuva
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 mar 2013, 15:25
Bosted: Oslo

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Tuva »

@Stian Jeg tviler på om jeg kommer gjennom jaktstien med så stor omkrets. Jeg hadde blitt sittende fast i første kratt :lol: og jeg har lyst til å sitte ned under festmiddagen. Jeg tror jeg skal få vanskeligheter nok med en drakt fra etter at de gikk ned til en slankere siluett og bare mykt fyll inni skjørtene.

@Are Teknisk sett er ikke kjolen fra 1908 veldig moderne for sin tid, senker jeg livlinjen litt og gjør "duebrystet" litt mer utpreget kan den passere for 1900 akkurat. Men siden det er helt i grenseland for NL bør jeg vel velge noe annet. Kan du poste bilde av blusen din? Det hadde vært interessant å se hvis jeg eventuelt vil lage en bluse også til å gå i når det er varmt.

Et alternativ til er å skalere ned ermene på kjole nr 2 så de blir litt mindre latterlige og uttrykket blir mer som dette bildet fra royal toxofilit societys konkurranse i Regents park 1894.
Bilde
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Bowman »

Et svært spenstig prosjekt Tuva. Gleder meg til å se det ferdig. Når det gjelder 1900 regelen til NL så prøver jeg å få til noen endringer her. Bueskyting opphørte ikke å være historisk i 1901. :? En litt tullete regel som bør vike for skjønn. Skal fremme dette som en sak på neste årsmøte. Så jeg tror du trygt kan gå for et antrekk som er datert 1908. Jeg har selv blinket ute en bueskytter fra et bilde datert 1906 og med et svært ordinært antrekk som kan passe en bue fra denne tiden.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Vibeke »

Spennende Tuva!! Gleder meg til å se mer etter hvert.
Brukeravatar
Lasse
Nybegynner
Innlegg: 28
Registrert: 03 sep 2015, 09:57
Bosted: Rennesoy

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Lasse »

Aiai! Jeg kan med andre ord vurdere å bytte ut vikingklærne med brogues, skytestrømper, nikkers, vest og lommeur? Kanskje fasanjaktstaffasjen må få lufte seg! :D
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av dagsunde »

Ethvert historisk korrekt antrekk opp til 1900, ja.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Tuva
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 mar 2013, 15:25
Bosted: Oslo

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Tuva »

Bilde

Prosjektet går videre. Jeg fikk noen veldig spennende bøker til jul, så jeg har fått masse ny inspirasjon. Og på nyttårssalg på stoff og stil fikk jeg naturfaget bomulls twill til 39 kr meteren. Så nå skal jeg i gang med undereskjørtet. Det er greit å begynne med det ingen andre skal se.

Planen er å ta utgangspunkt i skjørtet til antrekk 2 i den første posten min og underskjørtet som er beskrevet til det. Det er en skjørtetype lagd av 8 kiler som går igjen gjennom hele 1890 tallet. Underskjørtet skal ha samme grunnkonstrukjon som selve skjørtet, men med tillegg av litt rytser for å holde formen på figuren. Dermed kan jeg bruke mønsterdelene videre på skjørtet.

Bøkene jeg fikk har vist meg at antrekk til sport og friluft som oftest besto av skjørt, bluse og en åpen jakke av og til en falsk vest også så det blir det jeg går for. Jeg må kjøpe et mønster til jakka og kanskje til blusen. Antrekk til friluftsliv var ofte tydelig inspirert av skreddersydde herreklær og militære uniformer. Jeg tenker å få tak i et mønster til en jakke i slik stil. For å spille på trenden med en maskulin vri har jeg tenkt å gå for jegergrønn ull til skjørtet og jakken med messingfargede knappper/bånd/pynt (siden til bueskyting " For gentleman nothing is better than a green cloth coat with gilt buttons, having the club device upon them.") og bluse eventuelt vest i en koordinerende grønn eller gyllen farge.
Brukeravatar
Tuva
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 mar 2013, 15:25
Bosted: Oslo

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Tuva »

@ Lasse det synes jeg du skal gjøre :) Jeg må jo prøve å lokke flere med
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Vibeke »

Satt og så på "The Victorian farm" forrige dagen og innså plutselig hva jeg egentlig så...
Søk det opp på Youtube og se på kjolen(e) som Ruth Goodman bruker. Hun går på prosjekt og syr ny kjole iløpet av serien også. De ser begge ut til å ha greit med bevegelighet...
Svar