Spangabrynja

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Spangabrynja

Legg inn av olethearcher »

Er det noen som har erfaring med å lage lamellrustning, av typene fra Birka?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Spangabrynja

Legg inn av Are »

Har sett noen av dem i en vikingmiljøet. Ville forhørt meg på blankvåpenforumet, eller på en av de internasjonale rustningforumene.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Spangabrynja

Legg inn av GreenMan »

Jeg har også sett ett par. Spørsmålet mitt er - hvorfor vil du ha en slik? En slik rustning i vikingtid vil mest sannsynlig ha vært en virkelig rikmannsrustning. I tillegg har den tradisjonelle måten å lage replikaer av denne på ved å snøre sammen lamellene den bakdelen at ett kutt på riktig sted og den detter fra hverandre. Blankvåpenforumet er dessverre i praksis avgått ved døden.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Spangabrynja

Legg inn av Kviljo »

Potensielt svært snasent prosjekt. Jeg ville begynt med å spore opp en god kilde på hva som faktisk er bevart, og så spedd i litt praktisk og teoretisk fornuft. Det er jo ofte lurt å se hva andre har gjort på lignende greier, men det ville ikke forundre meg om dette temaet har blitt forurenset av hollywood/etc.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Spangabrynja

Legg inn av olethearcher »

Etter å ha trålet internettet litt mer så har jeg blitt litt, men ikke så veldig mye klokere. Jeg har også sett et par lamellrustninger på vikingmarkeder tidligere og det var da jeg leste i boka "Vikinger i krig" nå nylig at jeg fikk lyst til å lage en (tanken har slått meg tidligere også ;)) I boka er det avbildet to typer, det er den minste "singleten" som jeg vurderer. Ligner på disse: http://www.wojmir.pl/d_shape_birka_plates.htm , men i boka har platene en litt annen form (Type D-E, ikke det samme som nettsiden kaller d-shape). Det virker litt som at det de har funnet i Birka er flere forskjellige platetyper, så har folk tolket det litt slik som de selv vil. Dette gjør det da litt vanskelig å finne hva som er mest "riktig". Jeg fant et pdf dokument som virker seriøst, men får ikke til å legge inn filen så jeg legger inn et av bildene fra dokumentet som viser de platetypene som er funnet i Birka.
Til GreenMan: Grunnen til at jeg vil ha en slik er bare fordi jeg liker utseende på de og det hadde vert kult om jeg kunne fått til en som passer inn på ca 900-tallet og som er så historisk korrekt at jeg f.eks kan gå med den på et historisk NM :D Hvorfor tenker du at det må ha vært en rikmannsrustning? Produksjonstiden virker for meg til å være kortere enn for brynje som var det vanligste blant vikinger. Jeg tenker også at det har vært et litt sjeldent innslag, enten inspirert fra øst-europa eller hentet hjem som handelsvare eller brukt av leiesoldater.
Det at platene kan gå fra hverandre kan vel kanskje delvis løses ved å legge inn noen surringer på strategiske steder på innsiden slik at ikke alt går fra hverandre ved et brudd, det var vel forsåvidt et større problem for de som brukte de i ekte kamp en det det er for meg :P Men det kan jo være en av grunnene til at andre former for beskyttelse var mer populært.

Bilde
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Spangabrynja

Legg inn av GreenMan »

Alt av rustning er rikmannsutstyr i vikingtid - Vi finner også lameller i massegravene i Visby, men de fleste kildene sier at dette er en østlig type rustning. Jeg synes også lameller er kult.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Spangabrynja

Legg inn av olethearcher »

Visby lamellene er vel fra 1300-tallet? jeg leste at det virket som om de var blitt modifisert/ fikset på noe som kan tyde på at de var gamle og utdaterte da de ble brukt, men at de har vært fra vikingtiden er vel å dra det ganske langt. Men kanskje hvis man legger godviljen til så kan det ha eksistert tilsvarende i vikingtid, i og med at man har lignende funn fra Birka.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Spangabrynja

Legg inn av GreenMan »

Nei de er ikke helt like, men er veldig like i oppbygging. Lamellrustningene er nok de eldste typene fra Visby. plataene (eng coat of plates) og brigandinene er nok slektninger av lamellene. Når det gjelder lamell i vikingtid og Birka kan denne tråden på [url0http://www.swordforum.com/forums/showthread.ph ... ar-no-more]swordforum[/url] være av interesse. Mye tyder på at dette kan være en rustning tilhørende en person fra østen og ikke en svenske. Mitt råd vil i såfall være å lage stasj fra midten av 1300-tallet og en Visby-lamell, event østlig 900-talls stasj.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Spangabrynja

Legg inn av Bowman »

Jeg har ikke noe greie på dette men synes tråden er interessant. Jeg støtter deg på det at du ønsker å lage dette uansett om det kommer fra en rik eller fattig viking. Stå på Ole. Spent på resultatet.


:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Spangabrynja

Legg inn av Allan »

Morsomt prosjekt, sjøl om jeg ikke har noe videre greie på lamellrustninger. Jeg håper du går på oppgaven og deler litt av det her, til glede og opplysning for oss alle.
Jeg er enig med rådet til stian om å tilpasse til enten østlig (det er mye greier med østlig preg i Birka) eller seinmiddelalder.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Spangabrynja

Legg inn av Vibeke »

Lurer på om Anders har gjort noe sånt og sett litt på både lameller og plater
Skal prøve og huske å nevne denne tråden for han...
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Spangabrynja

Legg inn av olethearcher »

Etter å ha undersøkt litt mer, blant annet kjøpt boka "armour never wearies" så har jeg fremdeles problemer med å finne noe av det jeg er ute etter. Jeg tror jeg derfor prosjektet legges litt på is. Håper å kunne ta det opp senere en gang da :wink:
Svar