Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Are »

Hyggelig at materialene funker. Etter at noen (Allan) tyna meg for pappkoggeret mitt på NM har jeg bestemt meg for å lage et tilsvarende som du nå har laget. Kan du peke meg i retning av malen du har brukt?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

https://www.youtube.com/watch?v=cWPpMg6WHbc
Håper du er overbærende med hensyn til snora han har brukt. :lol: Jeg tror denne karen er seriøs. Han er svært hyggelig å konversere med på Facebook.
Hyggelig at du likte koggeret. Tror at ditt blir veldig fint. 8) Hva tror du om linolje og bivoks. Blir vanskelig å rulle opp muligens.
Jeg har pdf. en med lærplata hvis du er interessert. Kan ta med på seminaret. En annen ting. Jeg driver og reparerer en stol. Noe biedermeieraktig jeg fant på et loppemarked. Corden er ødelagt. (kan sende deg bilder.) Den cordaktige reima du selger i metervare. Hva heter det? Kunne du tatt med litt på seminaret? Jeg holder på med buen din og har et håp om å få den ferdig til Hamar.


:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av GreenMan »

Nick er kjempehyggelig. Han fikk organisert 28 mann med tunge krigsbuer på Azincourt og det som ble big shoot.

Når det gjelder linolje/voks er det vel ikke direkte skriftlige kilder, men tolkninger av forskjellige kilder på værsikring av lin. Svenskenes kogger er ikke av samme type men en vidjekvist ramme trukket med lin.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Allan »

Jeg trur ikke nødvendigvis linet blir så voldsomt stivt av å bli impregnert med voks/ linolje (ikke gløm terpentin!), spørsmålet er kanskje om det er nødvendig.
Are: kogger og kogger fru...Hvis du hadde montert en nylonstropp så du kunne bærer papprøret på ryggen, hadde det blitt helt optimalt :P
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Oddbjørn »

Hvis du vil gjøre det helt autentisk så bruk kalesjeimpregnering fra Toresen i Ollebukta. Da blir det helt vanntett og ikke stivere enn nå og dessuten ikke synlig. :D
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

:P :lol:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av GreenMan »

Bowman skrev: Vurderer denne hjelmen her.
http://www.armorymarek.com/sallets s-37

:D
Den er fryktelig moderne i forhold til resten av stasjet. Vi snakker Rosekrigene og utover til sent 1500 med den type hjelm. Ville gått for en enklere sallet, cervelliere eller bascinet hvis jeg var deg. Alternativt jernhatt (men det krever masse trening for å skyte med).
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Oddbjørn »

Darth Vader?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

:D
Hva med s-29. Det står ikke noe spesifisert i forhold til hjelmene.(irriterende) Jernhatt er jeg ikke veldig sugen på. Der må jeg være ærlig. Det må finnes noe annet.
Prøver å søke på bueskytterhjelm 1415 og får opp en god del info. Flere forståsegpåere på div. forum påstår at Sallet uten visir eksisterte i 1415 i Italia, som er opphavet(sukk, selvfølgelig måtte det være Italia. Alt det tøffe kommer fra Italia)men at engelske bueskyttere sannsynligvis ikke hadde det i 1415. Noen skriver at det begynte å dukke opp rundt 1425, 1430......... kan jeg fløtte antrekket mitt fremover mot 1430? Passerer panservesten? Ikke med rødt kors muligens. En annen skriver at bueskyttere kan ha vært blant de første som adopterte Sallet uten visir, da den er svært egnet for nettopp bueskyttere.

Jeg har byttet til meg en buckler fra Tjærand som jeg tror muligens passerer 1415 og havner litt lengre ut på 1400 tallet. Kanskje jeg skal prøve å lande på 1430. Da kan jeg bruke SALLET. Vil ha Sallet. :( Jeg tenker høyt. Kom gjerne med innspill.

Rosekrigene 1455 til 1487 blir for langt ut på 1400 tallet. Har et håp om å få antrekket til å passe 1430. Da kan en Sallet passere. Til nød en Bascinet.

:D :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Allan »

Nå synes jeg du er en jålebukk, Bjørnar!
Skal du være historisk - eller skal du være fin? ;)
Jeg har ikke noe stort å bidra med hva gjelder hjelmtypologi, det er det andre som kan bedre. Så da spør jeg: hva slags hjelm skal det forestille at bueskytteren i denne illustrasjonen bærer? (Datering ca 1390)
http://manuscriptminiatures.com/media/m ... /562-4.jpg
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Dessverre så er jeg jålete Allan og veldig svak for Italia . Derfor burde jeg bare lagd buer i Italian yew. [WINKING FACE]men det må selvsagt stemme med perioden 1390-1430. Jeg likte illustrasjonen . Har ikke disse gutta bascinet med Brynje? Det hadde jo vært tøft, men mye å drasse på. En sallet er så elegant. Skjønner jo hvorfor bueskytterne kastet seg over denne hjelmen når den kom. Hvor er illustrasjonen hentet fra og hvem er artisten? [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Are »

Du er ikke den første som har hått i fella Bjørnar. Det er mange som har plukket seg ut en perioe og senere funnet noe de mener er kulere i litt nyere tid. Mitt råd er: velg en modell som var representativ for engelske bueskyttere i 1415. Ikke tenk: kunne de kanskje ha hatt denne (fordi du gjerne vil ha den)

Og ja, du er jålete hvis du mener at 1415-hjelmer ikke er kule nok.

Har kikket på videoen til Nick. Fin og informativ, men et par innspill har jeg:
Han bruker unødvendig fornemme sting på posen. De var ikke redd for å sy sømmer som var synlige på utsiden, men det var vanlig å lukke kanten på lin, så ikke råeggen rakner.
I tillegg ville jeg plassert lærplata nær midten av skaftet. Skaftene er jo ofte smalere i siste tredjedel av lrngden. Åpner man posen i bunn er det vel meninga at lærplata skal holde pilene på plass. De skal kkke henge på fjærene.

Send meg gjerne en PDF på lærplata.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Fint innspill Are. Jeg kommer ikke til å kjøpe en hjelm som kolliderer med det antrekket og den perioden jeg har valgt. Men må det være jernhatt? Det som er interessant er overgangsperioder. Når er det rimelig å anta at engelske bueskyttere tok i bruk sallet?
Hva ned en bascinet? Jeg klarer å se det kule i det som er riktig. [THUMBS UP SIGN][SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES] kanskje jernhatt er det kuleste. Det er sikkert riktig det du påpeker m.h.t koggeret. Jeg har testet ut metoden med å dra ut pilene med spissen først. Det funket bra. Har du peiling på krigs hammere? Maul? Hvordan så den ut i 1415?
[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av GreenMan »

Bascinet funker som bare det Bjørnar. Sallet er jo tross alt bare en videreutvikling. Alternativt kan du gå for en celeta.
Bilde
Det er på kanten av hva som er riktig for perioden, men godkjent.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Are »

Jernhatt er veldig kult. Svært skandinavisk og 12-1300-talls. Har en banket av Anders H. N. fra den tid jeg var aktiv i KH1308. Ville nok gått for bascinet var jeg deg.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar