Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Forutsetningen er at vi stoler på "Weapons of warre" og forfatterne. (ikke primærkilde) Ifølge Steve Stratton er boken mangelfull og viser til bare en brøkdel av det som er funnet. (for de som fikk med seg diskusjonen om osp og askeskaft på facebook men det er en annen historie) Det beste er å ta med Ivar som sjefsarkeolog og vitenskapsmann, dra på seg hvite hansker og spørre om å få gå gjennom materialet sjøl. :D Det er vel det Nick og kompaniet hans har gjort. Men det tror jeg neppe vi har tid til. Vi stoler på Allans gjenfortelling.

Jeg har et annet spørsmål til dere tre som er interessert og følger tråden min. Are, Allan og Stian. Jeg har begynt å jobbe med læret til antrekket mitt(oppe i hodet) og lurer på å farge mye av det svart med stålull. Tjærand støtter meg på at svart var veldig vanlig. Noen innvendinger? Jeg ser for meg en kombinasjon med noe brunt lær innimellom. Tror det kan bli fint og variert. Jeg har en fin brun lærveske til balledolken og tilhørende belte. (naturfarget) Lar det være som det er. Ser for meg svarte støvler(mønster fra Stian) svart slire, oppheng og belte til falchionen, svarte snørereimer til panservesten, pluss resten av smådetaljene.

Lurer også på et stort rødt kors på ryggen av vesten. Har du mer igjen av den røde ulla Stian? Hvor får jeg tak i samme rødfarge?
Noen som har peiling på hva jeg må gi for en aventail til bascineten?

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Allan »

1) Jeg ser ingen grunn til å så tvil om Weapons... sin reliabilitet på dette området. Det er en seriøs publikasjon av materialet, med illustrasjoner. Det er heller ikke sammenlignbart med ospepildiskusjonen: det står eksplisitt i boka at statistikken gjelder et tilfeldig utvalg på ca 600 piler. Av DETTE UTVALGET er kun éi pil av ask, mens majoriteten er av osp. Det hevdes aldri at dette gjelder hele pilmaterialet, kun utvalget. Stratton på sin side hevder at det er "hundrevis" av piler av ask i materialet som totalt teller vel 3000. (Iht "the Anthony roll" (?) mangler flere tusen piler, følgelig er det ikke mulig å få det endelige svaret.) For øvrig belyser dette noe av problemet med diskusjonene med engelskmennene: de har lett for å trykke det som ble gjort av deres forfedre til sitt bryst temmelig ukritisk. Da de trudde osp var det desidert mest brukte til piler, fikk osp et veldig godt rykte. At ask er tyngre og mer solid blir da helt irrelevant, ettersom det bare var ei askepil ombord på MR. Og det blir vel mye synsing og veldig lite vitenskapelig. Ikke minst siden det var et utvalg!
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Allan »

Bowman skrev:
Jeg har et annet spørsmål til dere tre som er interessert og følger tråden min. Are, Allan og Stian. Jeg har begynt å jobbe med læret til antrekket mitt(oppe i hodet) og lurer på å farge mye av det svart med stålull. Tjærand støtter meg på at svart var veldig vanlig. Noen innvendinger? Jeg ser for meg en kombinasjon med noe brunt lær innimellom. Tror det kan bli fint og variert. Jeg har en fin brun lærveske til balledolken og tilhørende belte. (naturfarget) Lar det være som det er. Ser for meg svarte støvler(mønster fra Stian) svart slire, oppheng og belte til falchionen, svarte snørereimer til panservesten, pluss resten av smådetaljene.


:D
Jeg ville latt være å farge småting som snørereimer og lignende. Det virker pussig å ta seg bryet med å pynte reint funksjonelle detaljer. Dessuten kan læret bli sprøere av farging med jern.

Sverdbelte, oppheng og skjede kan gjerne være svart tenker jeg, våpen er jo litt mer statusobjekter.

Støvler kan vel være svarte, men det er vel mindre vanlig på lavstatusutstyr, men for all del. Det må gå bra, svart med jernoksid er jo et rimelig tiltak.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Lurz »

Har ogå opplevd at lær kan bli bli sprøtt med jernfarging
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Takk. Jeg deler din oppfatning av engelskmenn Allan og hvordan de krangler internt om kulturskattene sine. Warre er nok en pålitelig kilde. Pålitelig nok. :D pildiskusjonen handlet om noe mer enn mary rose piler. Den handlet om at noen vil til enhver tid ha et ord med i laget. Det er mer krangling på køllaholmen om disse tinga her enn det er her på berget, men så er de noen mill. flere enn oss. Jeg er ikke enig i at bueskyttere konsekventhar vært lavstatusfolk. Det har vært variasjon her også i forhold til hva slags folk de har tjenestegjort under. Det er funnet armbeskyttere i Elfenben som neppe har tilhørt lavstatusfolk. Hvis lær har vært enkelt å farge med jern så har det blitt gjort av flere typer klasser. Stian har vel erfaring med jernfarging. Hvis læret blir sprøtt, har det noe med kvaliteten å gjøre? Mørk brun kan være et alternativ. Eikebark?

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Allan skrev:1) Jeg ser ingen grunn til å så tvil om Weapons... sin reliabilitet på dette området. Det er en seriøs publikasjon av materialet, med illustrasjoner. Det er heller ikke sammenlignbart med ospepildiskusjonen: det står eksplisitt i boka at statistikken gjelder et tilfeldig utvalg på ca 600 piler. Av DETTE UTVALGET er kun éi pil av ask, mens majoriteten er av osp. Det hevdes aldri at dette gjelder hele pilmaterialet, kun utvalget. Stratton på sin side hevder at det er "hundrevis" av piler av ask i materialet som totalt teller vel 3000. (Iht "the Anthony roll" (?) mangler flere tusen piler, følgelig er det ikke mulig å få det endelige svaret.) For øvrig belyser dette noe av problemet med diskusjonene med engelskmennene: de har lett for å trykke det som ble gjort av deres forfedre til sitt bryst temmelig ukritisk. Da de trudde osp var det desidert mest brukte til piler, fikk osp et veldig godt rykte. At ask er tyngre og mer solid blir da helt irrelevant, ettersom det bare var ei askepil ombord på MR. Og det blir vel mye synsing og veldig lite vitenskapelig. Ikke minst siden det var et utvalg!
Ospepildiskusjonen handlet om at Will Sherman beskrev osp som "det riktige" pilmaterialet knyttet til Mary rose pilene. Han ble så arrestert av Stratton som hevdet at det er funnet like mange i Ask, men de er ikke endel av utvalget og statistikken som beskrives i warre.(kanskje fordi de er mer ødelagt og bare fragmenter- jeg tror Ask råtner fortere enn osp) Det var Sherman som ikke hadde gjort hjemmeleksa si her og Stratton nøt øyeblikket da han nok en gang kunne arrestere. ;-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Kviljo »

:D Så skal det også sies at vedkommende som foretok arrestasjonen i årevis har fremmet så merksnodige ideer om disse engelske pilene og buene, at i alle fall ikke jeg klarer å ta utsagn derfra helt seriøst.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

:lol: Jeg deler din oppfatning av mr. Strattons teori om hornnokkene. Ble vi ikke enige om at noen ganger tror jeg for alvor at noen har røyka sokkane sine. Han hadde vel mer å fare med i ospepildiskusjonen da jeg opplevde mr. Sherman som litt vel kategorisk. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Ikke noe jeg har laget, men noe Tjærand bidro med . Knallfin belteveske til balledolken.
Bilde
Bilde
Og jaggu ble det buckler også. Tror muligens at denne hører til i siste halvdel av 1400 tallet. Har en mistanke om det ja.Hmmm......
Kanskje jeg må ha en til. :?

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Harald »

Jeg har lurt litt på hva du har ment, når du tidligere har omtalt denne ''balledolken''. Nå lurer jeg ikke lenger...
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

:D Løp og kjøp. Tod lager de fineste. sjekk ut Tod's stuff.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Etter utallige oppfordringer fra Ingar abrahamsen i forskjellig type tonearter(noe har liknet på mobbing) drar JEG SKINNET AV HUE OG VRANGSYR HETTA. Den er selvsagt mye kulere med semsket overflate. Ingar har greidd å overbevise meg med sin svært upedagogogiske (dytting i ryggen og spark på leggen) :mrgreen: tilnærming. Nå ser ikke hetta ut som et baksete fra en "Døll" Sunbeam lenger. Takk Ingar. :D
Bilde

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Ingis »

Huff da! Viste ikke at jeg hadde slik påvirkningskraft. Håper resultatet blir tilfredsstillene for deg også. :lol:
"Back to nature!"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Bare hyggelig Ingar. Her har du et stjerneeksempel på at det av og til lønner seg å sparke folk i ræva. :D :P
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Da var den ferdig. Som du ser Ingar, så er "bilsetelooken" trygt plassert på innsiden. :lol:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar