Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

GreenMan skrev:Hvis knapphullene er håndsydde - hvorfor går du over de på nytt?
Det er litt slurvete gjort og jeg fikk lyst til å øve. De er ikke sydd som knapphull skal syes idag. Mulig det var rekti før i tia. Det er derfor jeg spurte. Jg syr de litt penere litt etter litt. :wink:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av GreenMan »

Skal du ha skarpt er Albion rå, men jeg tror fortsatt jeg ville gått for en enhånder. Langsverd skriker rik mann lang vei. Hvorfor vil du ha skarpt? Skarpt øker jo egentlig bare muligheten for at noen skader seg hvis du ikke er forsiktig - går fint an å lage treslire til butte sverd.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Are har et Albion sverd som er tilnærmet skarpt. (Sheriff) Det må slipes opp for å kunne gjøre alvorlig skade ved at noen tar på det. Poenget er ikke å ha det skarpt, men at det kan bli det. Litt knotete forklaring på at jeg ikke ønsker et blankvåpen sverd. Men jeg er enig i at jeg kan gå for ett enhåndssverd. Hva med Poitiers modellen til Albion+ ar du sett den? Den er vel mer enhånds. Men da snakker vi 1356, eller kan det passere.
http://www.albion-swords.com/swords/alb ... ers-xv.htm

Du må være enig i at dette sverdet er fristende å investere i, men blir det riktig knyttet til 1390?

Dette er vel et enhåndssverd.
Sist redigert av Bowman den 02 mai 2016, 20:30, redigert 4 ganger totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av GreenMan »

Bowman skrev: http://www.albion-swords.com/swords/alb ... ers-xv.htm

Du må være enig i at dette sverdet er fristende å investere i, men blir det riktig knyttet til 1390?

Dette er vel et enhåndssverd.
Det er en Oakshot type XV som er spot-on fra midten av 1300 og helt frem til 1500. Sverdets bladprofil er jo laget slik for at det lettere skal kunne brukes til å stikke med og trenge inn gjennom åpninger i plate, eller med nok kraft bak seg penetrere en plate. Nydelig sverd - og nydelig håndverk.
Oakshot typologi skrev: Type XV[edit]
Straight tapering blade with diamond cross-section and a sharp point. In use c. 1300–1500. Type XVa have longer, narrower blades and grips sufficiently long for two-handed use, for example the fencing swords of the school of Johannes Liechtenauer.
Allan skrev: Jo takk, det er som regel bare å hoppe i det. Men når en ser på de eksemplene Stian linker til blir jeg litt matt...:cry: Ikke minst å beslå kanten med jern kan bli en utfordring. Jeg lurer óg litt på dagering, jeg ser at det er oppført som "13-14. århundre" , og det er litt lite presist.
Jernbeslåtte trebuklere er nok mer vanlig en stålbuklere i perioden vi snakker om. Dateringen er veldig upresis - men det er vel ikke gjort noe med de norske funnene siden krigens dager så vidt jeg vet. Med mindre Vegard og Anders gjorde noe mer på starten av 2000-tallet enn å måle dem å lage replika av Gimsøybukleren.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Dette er vel et enhåndssverd.[/quote]
Det er en Oakshot type XV som er spot-on fra midten av 1300 og helt frem til 1500. Sverdets bladprofil er jo laget slik for at det lettere skal kunne brukes til å stikke med og trenge inn gjennom åpninger i plate, eller med nok kraft bak seg penetrere en plate. Nydelig sverd - og nydelig håndverk.

Lurer alvorlig på om jeg skal gå for et slikt. Jeg får henge det på veggen. Bruker falchionen til bueskytterantrekket.

A14th C archer or man at arms might have carried such a sword as a sidearm together with a buckler. It is a sword with some mass, but lively and quick. Most of the mass is concentrated close to the hilt, allowing one to cut more towards the middle part of the blade with authority.

Are nevnte prisen på en slik håndlaget beslått trebuckler og det var jo ikke akkurat billig det heller :wink:

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Bascinet fra Pavel Marek Tsjekkia. Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg tror og føler at jeg har fått mye hjelm for penga. Den er nydelig balansert. Ikke klompete og gir meg ingen dårlig følelse. Bare smooth italian style. Den var lett å padde. Jeg har sikkert ikke gjort det riktig. Kommer nok til å spørre noen av dere til råds. Men dette er bare fesjå og catwalk folkens. Kommer aldri til å delta i noen blankvåpenslag. Bare på trygg avstand med bue. Lol: :D Anbefaler Marek. Han lager mye fint og neste jeg bestiller er en War hammer fra 1400 tallet. Hjelmen kom på ca 2600,- ferdig levert inkludert frakt og mva. til kongeriket Norge. :D
Bilde
Bilde

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Allan »

Det var en kul og kledelig jålete hjelm! Den tipper jeg vil passe deg fint. Jeg er på utkikk etter en bascinet sjøl, men vil nok gå i retning av en litt "enklere" type, a'la http://www.armorymarek.com/public/defau ... t/h22f.jpg for eksempel.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Takk. Absolutt fin den enklere utgaven du går for også. Jeg er fornøyd med kvaliteten uten at jeg har noe å sammenlikne med. :wink: Tar den selvsagt med på NM. Prøvde å farge læret med jern, men det tok ikke farge i det hele tatt, så jeg ble nødt til å bruke narvsverte. Lager en ny lærkant med ordentlig vegetabilsk garvet lær senere.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Are »

Det må jeg si Bjørnar: En fjong mann må ha en fjong hjelm ja :-)
Når det gjelder lærkanten på hjelmen er den beregnet til å feste brynjesløret (aventailen) i. Så uten aventail, ville jeg fjernet lærkanten. Å ha den på uten sløret, er omtrent som å bruke bukseseler uten bukse.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Allan »

Tok ikke læret farge av jern?? Fysj! Sikkert kromgarva eller noe. Men som Are skriver, uten sløret på bør du fjerne det.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Fy skamme. Bukseseler uten bukse. Aventail må utsettes da det er fryktelig dyrt. :shock: Er redd jeg må polere opp kanten på hjelmen da den har anløpet litt.Noen råd? Autosol og polerskive? :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av GreenMan »

Autosol og polerduk holder nok i massevis,
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Are »

Og sett den inn med noe olje e.l. (Stian har sikkert et godt råd). Nypolert jern får lett anløpsflekker av hudfett i form av fingeravtrykk hvis det ikke er satt inn med noe.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av GreenMan »

Gode gamle WD-40 funker veldig bra
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Da prøver vi det.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar