Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Endelig kom den i posten. Monmouth lua fra Kirstie Buckland. Ypperlig kvalitet og tight og fin på hue. Et must for oss som liker engelske langbuer og spesielt de mellom 1300 og 1600. Dette var standardhodeplaget gjennom noen hundre år knyttet til bueskyttere, seilere og bøller av alle slag.
Anbefales. Kirstie lager mye kult. Hun er god på Tudor hatter, så det spørs om ikke det blir en ny bestilling til høsten. Denne luen er en replika av et funn fra Monmouth i Wales.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
:D
http://www.qualitycaps.co.uk/
Sist redigert av Bowman den 15 mai 2016, 10:12, redigert 1 gang totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Are »

Tøff lue. Passer godt til en islandsgenser og en pipe også den der :-)
Men å trekke den helt tilbake til 1300-tallet er litt vel kreativt. Jeg ville sagt fra utpå 1400-tallet en gang. Luebruken eksploderte vel etter 1488 med Capper's act som forbød bruken av utenlandslagde luer i England.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Lol. du vet jo det at jeg er skrekkelig kreativ. Luen er nevnt i forbindelse med Henrik V. Og da snakker vi 1390. Den kom ikke bare plutselig på 1400 tallet. Jeg lar det stå åpent og lar det romme et innslag av undring rundt dette. Jeg undres på om lua kan ha vært brukt på 1300 tallet. :? Men det er en kilde som viser til at Henrik, som er født i Monmouth, utrustet bueskytterne sine med strikkeluer. Derav Monmouth cap. Den lua jeg har er en replika basert på lua som befinner seg på Monmouth museet i Wales . Og den er fra det 16. århundrede eller 1500 tallet. Denne er strikket i Monmouth av en dyktig dame som kjenner sine kilder. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Oddbjørn »

Hva er galt med rød nisselue? Spøk tilside,I Norge er den første strikkerste nevnt i skriftlige kilder Lisbet Pedersdatter som i 1634 satt i fengsel i Stavanger anklaget for trolldom. Rettsprotokollen forteller at hun hadde livberget seg blant annet ved å strikke strømper for en annen kvinne. Tidligere i Europa var det mannlige profesjonelle håndverkere som utførte strikkingen, det er nevnt at i Paris organiserte de seg i 1268. Lua er fin den Bjørnar. :D
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Takk. :D HenrikV ble født i 1387 ogn var konge fra 1413. Hvis strikking ble organisert på 1200 tallet i Frankrike så tror jeg nok det blei strikket en og annen lue i England på 1300 tallet. Det er ikke funnet en eneste lue fra denne tiden, men slutten av 1300 tallet virker ikke usannsynlig.
:? :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Allan »

Nå måtte jeg sjekke hva Crowfoot, Pritchard &Staniland: Medieval finds from excavations in London: 4 "Textiles and clothing 1150- 1450" har å si om strikking (som det er funnet noen få fragmenter av).
Der kan en lese at Southampton Port book for 1459-60 omtaler import av strikkede hansker ("glovysy knytt") som varer ført til England av italienske skip.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Strikking kom vel fra sør europa, og fant vel sakte men sikkert veien nordover i middelalderen og renessansen. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Allan »

Boka sier videre at strikkevarene muligens ble tilvirka I nederlandene og plukka opp der av nevnte skip. Videre blir det i 1463 satt restriksjoner mot import av en del varer, blant annet strikka hansker/ vanter som proteksjonisme for å (antakeligvis) verne engelsk produksjon av strikkevarer.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Buckler. Datering? Stil?
Bilde

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Allan »

Tja...Dette ornamentet greier jeg ikke umiddelbart å plassere i noen relevant sammenheng. Det lille jeg har sett av bilder av metallbuklere gir ikke all verdens grunnlag for å meine noe om det heller. Hvor stor er den?
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Skal måle diameter i kvellinga. Tjærand mener at det kan dreie seg om sånn + - 1450. Litt sent i forhold til tidlig 1400, men den får duge inntil videre. Illustrasjoner viser ofte en enkel buckler uten motiv, litt som en tallerken knyttet til 1415, men det kan jo være unntak. Sverdet jeg tenkte på er dette.
http://www.albion-swords.com/swords/alb ... ers-xv.htm
1356. Hvis noen vet om et sverd som er like bra som dette og befinner seg nærmere 1415 så si fra.
På den annen side. Lansene tar utgangspunkt i ca 1397-1434 eller noe sånt? Stian? Da blir vel 1356 sånn noenlunde. Blir vel riktig i denne enden. 1450 blir feil uansett.

:-)
Sist redigert av Bowman den 02 mai 2016, 09:33, redigert 1 gang totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Fant det :-)

http://www.albion-swords.com/swords/alb ... urt-xv.htm

Kuuuuult og dyrt. Jeg er gæærn nok til å investere i dette hvis det er flere igjen. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Allan »

Det er veldig kule sverd begge to! Litt stiv pris, men de er sikkert verd det. Når vi snakker om buklere : Jeg har forsøkt meg litt med kulehammeren i ettermiddag: Bilde
Bilde

Det er en del jobb å få det der bra trur jeg, men det kan nok bli bukler etter hvert.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av GreenMan »

Bowman skrev:Fant det :-)

http://www.albion-swords.com/swords/alb ... urt-xv.htm

Kuuuuult og dyrt. Jeg er gæærn nok til å investere i dette hvis det er flere igjen. :D
Hvis du har tenkt å dresse deg opp som bueskytter (eller skal drive med HEMA) ville jeg nok ikke valgt det sverdet der. Det er et typisk adelsmannsvåpen. Gå heller for en enhånder eller en falchion. Og med mindre du absolutt må ha creme de la creme finnes det mange leverandører som lager pene våpen til en mye lavere pris enn albion. (som blant annet Pavel Moc som jeg har linket til)

Og til Allan - sjekk ut de norske buklerne fra 1300-tallet
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Antrekk og tilbehør fra Vikbuer

Legg inn av Bowman »

GreenMan skrev:
Bowman skrev:Fant det :-)

http://www.albion-swords.com/swords/alb ... urt-xv.htm

Kuuuuult og dyrt. Jeg er gæærn nok til å investere i dette hvis det er flere igjen. :D
Hvis du har tenkt å dresse deg opp som bueskytter (eller skal drive med HEMA) ville jeg nok ikke valgt det sverdet der. Det er et typisk adelsmannsvåpen. Gå heller for en enhånder eller en falchion. Og med mindre du absolutt må ha creme de la creme finnes det mange leverandører som lager pene våpen til en mye lavere pris enn albion. (som blant annet Pavel Moc som jeg har linket til)

Og til Allan - sjekk ut de norske buklerne fra 1300-tallet
Jeg ønsker meg et sverd som er skarpt (og slire som jeg kan lage i tre, (slik som Are har gjort) som kan passe som bling til antrekket eller bare henge på veggen hjemme sammen med en buckler. Et Albion sverd som er produsert i begrenset opplag vil være en verdigjenstand og ikke akkurat tape seg i verdi. Dyre sverd var nok definitivt adelsmannsvåpen, og jeg ser at det er et tohåndssverd, men bueskyttere ble nok utrustet med sverd i ny og ne. Jeg har en falchion som er ment til antrekket, men ønsker meg et sverd i tillegg. Hvis du vet om billigere kvalitetssverd så hører jeg på deg. Men det må være en replika(skarpt eller kan slipes skarpt) og ikke blankvåpen for slag ala Hamar. De bucklerne du sikter til er jo bare helt rå og likner veldig på den Are har fått lagd. Tror det er samme kunstneren. De er tidlig 1300 eller midt?
:D
Sist redigert av Bowman den 02 mai 2016, 19:16, redigert 1 gang totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar