Middelaldersk sidekogger

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Middelaldersk sidekogger

Legg inn av GreenMan »

Fruen har lyst til å lage seg middelaldersk jaktantrekk (jakte på årets historiske skytter neste år) og vi har kommet over to illustrasjoner som viser ett sidekogger (datering ca.1414), det ene ser slik ut:
Bilde
Bildet er hentet fra "The queens manuscript" også kjent som Harley MS 4431. Jeg har lyst til å lage en replika av dette koggeret og har en tro på at det er laget i tre og ikke lær - så er det noen som vet hvor skaffe tynn finer i egnet materiale (ask eller eik)?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Middelaldersksidekogger

Legg inn av Kviljo »

Det er et kult prosjekt! Enig i at det gjerne kan ha vært i tre. Slike er i alle fall godt dokumentert lengre østover, med både rektangulært og åttekantet tverrsnitt.

Jeg lager gjerne finer til dere. I forhold til materiale ville jeg heller gått for f.eks lønn, da de porøse ringene i ask eller eik kan gjøre materialet lite stivt på tvers av årringene når det er ned i 3-4mm tykt. Gi meg eventuelt en lyd når dere vet hvor mye dere trenger og hvor tykke plater dere trenger, så finner jeg frem en pris.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Middelaldersksidekogger

Legg inn av GreenMan »

Strålende Ivar - 3-4 mm høres veldig fint ut og jeg tenker vel ca 10 cm bredde og jeg regner med at 64 cm lengde holder pluss en plate i bunn, og den bør vel kanskje ha en plate inni med huller for å skille pilene fra hverandre? Hva sier funnene østfra?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Middelaldersk sidekogger

Legg inn av Kviljo »

Her er et halvveis bilde av det koggeret jeg hadde med på NM. Hullplata har jeg lagd av 4mm lær, også har jeg stappa litt høvelspon nederst i koggeret. Nå er det forberedelser til Bergenhusdagene i helga, men på mandag skal jeg kunne ordne dette :)

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Middelaldersk sidekogger

Legg inn av Lurz »

En annen illustrasjon her som vi brukte som utgangspunkt for Tuvas kogger. (lagd i lær)
Andre bilde ovenfra til høyre.

https://en.wikipedia.org/wiki/Medieval_hunting
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Middelaldersk sidekogger

Legg inn av GreenMan »

Fint bilde Lars. Har sett det før - har du datering?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Middelaldersk sidekogger

Legg inn av Lurz »

Såvidt vi fant ut (litt usikkert), Portugisisk 1300-tall
"If it breaks you get to keep both parts"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Middelaldersk sidekogger

Legg inn av Oddbjørn »

Hvis koggeret skal limes sammen i en firkant og fineren er bare 3mm tykk og 10 cm bred, så lykke til. Skulle jeg lage noe slikt ville jeg brukt svartor eller lind og minst 6 mm tykt. Ville blitt et lett kogger. Bare for å blande meg inn. :mrgreen:
Brukeravatar
Tuva
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 mar 2013, 15:25
Bosted: Oslo

Re: Middelaldersk sidekogger

Legg inn av Tuva »

Det jeg klarte å komme frem til da Lars skulle lage mitt kogger er at det så vidt jeg kan forstå er fra et manuskript som heter "livro da montaria" som er skrevet av eller for John I (joão) av Portugal som levde fra 1357 til 1433. Kildene til dette er galisisk og italiensk Wikipedia om galisisk- portugisisk litteratur kjørt gjennom google translate og googling av navnet på manuskriptet som igjen førte til portugisiske sider som ble offer for Google translate. Så kildene mine er litt tvilsomme, men det var det nærmeste jeg kom.

Jeg vil også få lov å anbefale et belte til drakten som det er mulig å feste skjørtene litt opp i. Jeg har ikke hatt det tidligere, men skaffet meg et etter at jeg ramla i en jaktløype i sommer og det gjorde jaktløype og leting etter piler i litt ulendt terreng så mye lettere.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Middelaldersk sidekogger

Legg inn av Kviljo »

Tilfeldigvis dukket denne opp i ei gruppe på Facebook. Foreløpig uten bakgrunnsinformasjon. Uansett, det ser da virkelig ut som et pilkogger?

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Middelaldersk sidekogger

Legg inn av Kviljo »

Så da viser det seg at det er et kogger for armbrøstbolter. Samtidig er det jo ikke så mange år mellom dette koggeret og illustrasjonen, så det kan jo tas som en indikasjon på at man hadde pilkoggere av tre også.

http://balat.kikirpa.be/photo.php?path= ... lang=en-GB
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Middelaldersk sidekogger

Legg inn av GreenMan »

Fryktelig langt til å være til låsbuebolter er det ikke, på den annen side er det litt kort til fullengde piler i og med at det er har lokk.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Middelaldersk sidekogger

Legg inn av Bowman »

Hva med dette? Dette har jeg lyst til å lage sammen med rekurvert langbue. Dette er ikke hornbue slik jeg ser det.
https://no.pinterest.com/pin/575264552380978007/

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Middelaldersk sidekogger

Legg inn av Allan »

Kult at du har tenkt å prøve å lage bue inspirert av illustrasjoner, vi bruker jo det til kilde til klær og tilbehør likevel. Jeg har sett endel på illustrasjoner av jakt i det siste, og en del av bueskytterne som er å se (for eksempel i "Livre de Chasse ") ser ut til å bruke noe som ser ut som ei vanlig langbue.
Bare på en jaktsti som den på NM nå sist er nok til å overbevise meg om at to meter lang bue er upraktisk på jakt, så jeg har lyst til å lage ei noe kortere langbue, som kan være mer praktisk i krattet. Skal tru hvor lange piler til bruk på jakt har vært? Jeg ser for meg at 25" piler og "langbue" på 160 cm burde kunne gå. Så bør jeg vel lage bluntpiler til det bruket óg.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Middelaldersk sidekogger

Legg inn av Bowman »

Jeg har begynt å se mer og mer på gamle illustrasjoner. De er primærkilder. Se nøye på buen. Synes ikke det ser ut som hornbue da jeg aner konturene av noe som kan minne om en horrnokk. Kan være en rekurvert barlindbue. Koggeret er morsomt. Jeg skjønner jo hvorfor spissene peker opp, med de mothakene. Er enig i at korte buer kan være praktisk. Hvorfor ikke lage en moderat recurve ? I alm eller hassel . 45# er nok i massevis. Da knekker den ikke. Det er ikke sikkert det er lurt å lage pilene så mye kortere selv om buen blir kortere. Indianerne brukte ofte relativt lange piler på de korte buene sine. Blir mer stabilt.
[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar