Pilposer/kogger, Mary Rose

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Pilposer/kogger, Mary Rose

Legg inn av olethearcher »

Jeg har laget meg to pilposer/kogger av lin og lær :D . Jeg har fulgt videoen til denne fyren: https://www.youtube.com/watch?v=cWPpMg6WHbc ganske slavisk, men jeg valgte litt kortere lengde på den ene, da jeg tenker å ha blinkpiler i den ene og standard/krigspiler i den andre. Det er et par ting jeg tenker på å gjøre i tillegg til det videoen viser og det er å sy på en eller to knapper der som åpningen er når man lukker posen, slik at det da blir tettere. Jeg ønsker også å prøve å få til en anordning slik at jeg også kan bære den på ryggen i tillegg til horisontalt bak på ryggen eller på hofta (bare feste en hempe). Er det forresten noen som vet noe om disse ble satt inn med noe for å bli mer vannavstøtende, slik som voks eller lignende?

Bilde
Bilde
Bilde
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Pilposer/kogger, Mary Rose

Legg inn av GreenMan »

olethearcher skrev:Er det forresten noen som vet noe om disse ble satt inn med noe for å bli mer vannavstøtende, slik som voks eller lignende?
]
Det er vel litt av det store problemet med diss pilposene, som også Nick Birmingham er inne på i videoen, på den ene siden har vi arkeologiske funn i form av lærbitene fra Mary Rose, og ellers vet vi ingenting annet enn det vi ser på noen illustrasjoner. Linolje kan brukes til imregnering (hold posen unna ild etterpå) eller voks. Som sagt vi vet lite, men en impregnering vil være veldig sannsynlig. Ønsker du å vokse bør dette gjøres før du syr den sammen for at det skal bli enklest mulig.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilposer/kogger, Mary Rose

Legg inn av Kviljo »

- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Pilposer/kogger, Mary Rose

Legg inn av olethearcher »

Virker jo ikke alt for komplisert å lage den vannbeskytteren, så hadde jo vært gøy å prøve å lage det en gang hvis jeg får tid innimellom alt annet som skal lages ;)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Pilposer/kogger, Mary Rose

Legg inn av Bowman »

Fine kogger. Jeg har ett som er ferdig og ett til som er under ferdigstillelse. Det er rom for kreative løsninger her siden det eneste vi vet med sikkerhet ang denne oppbevaringen er lærplaten og illustrasjoner.

Kommer du på NM

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Pilposer/kogger, Mary Rose

Legg inn av olethearcher »

Takk! Selv om jeg ikke har fått brukt koggerene noe særlig enda så tror jeg jeg kommer til å like dem, da man kan bruke de på forskjellige måter, de er jo også billigere å lage enn et kogger i bare skinn.

Jeg kommer selvsagt på NM :)
Svar