Allans sømsenter

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Re: Allans sømsenter

Legg inn av Bowman » 02 mai 2016, 17:13

Ser bra ut Allan. Hva slags ull har du brukt? :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood

Brukeravatar
Allan
Master bowyer

Legg inn av Allan » 02 mai 2016, 18:24

Brun!:P Det er toskaftet, ikke alt for tjukk "bunadsull". Hvis det skulle bli kaldt og guffent kan jeg bruke den over ei kortere, snevrere "jakke" (trang kneppet kjortel ofte omtalt som "cotehardie"). De to i kombinasjon var nok klær til at jeg holdt meg varm da vi var ute og skaut i ca 8 grader og litt trekk her for fjorten dager siden.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."

Brukeravatar
Are
kaptein
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are » 13 mai 2016, 08:53

Flott jobb Allan. Jeg er nysgjerrig på ermesnittet. Slik jeg kan se det, uten å ha prøvd å sy det, ser det ut som et funksjonelt snitt på ermet fra Herjolfsnes. Hva reagerte du på, og hvilke endringer gjorde du på din?

Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen

Brukeravatar
Allan
Master bowyer

Legg inn av Allan » 13 mai 2016, 10:57

Jeg måtte gå over til mer vanlige "overgangsform " - erme.
Ermene på originalplagget er skåret ganske djupt på framsida mot ermeåpningen i bolen (mellom b og e på mønsteret). Det gjør at en får lite bevegelighet hvis en skal løfte armene (for eksempel skyte med bue). Jeg prøvde å sette samme erme dupere inn i bolen (større åpninger kan jo gi bedre begegelsesrom jf gran aisette- konstruksjonen som kunne vært brukt på samtidige plagg). Å flytte ermet på denne måten løse ikke problemet et for meg, for da ble brystet for smalt. En mindre brå svinging av toppen av ermet ville gitt bedre ermer for en bueskytter (etter min høgst personlige meining) men jeg var lei av å tukle uten å oppnå resultater, så jeg la det første ermet til side og skar to andre med vanlig moderat bue og sømmen på bak/ undersida av armen.
En annen ting som er litt utfordrende med originalmønsteret er at "albuelomma" bare finnes på den ene sida.
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

væl kann boga spenna,
ørvar drívur at renna."

Brukeravatar
Are
kaptein
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are » 13 mai 2016, 23:15

Takker for informativt svar. Ble faktisk litt inspirert til å sy selv.

Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen

Brukeravatar
Allan
Master bowyer

Legg inn av Allan » 10 mai 2017, 18:29

I kategorien "bekledning og tilbehør" har jeg nylig laga et nytt belte. Det jeg bruker til vanlig ble så veldig fullt av bling, og jeg trengte noe som passer bedre til et arbeidsantrekk.
Ei beltereim ble farga svart i jernoksid (jeg har det stående i et spann med lokk, så det er alltid klart til farging av lær ) Jeg var så heldig å få ei rektangulær spenne av ca 1300- tallstype. Så langt så vel, for her gjelder det å holde det hele ganske enkelt i uttrykket.
Det eneste som mangler er et reimendebeslag for å få den frie enden til å henge rett nedover. Når en kjøper kopier av slike fra middelalderen er de som regel støpt. Etter et lite oppslag i "Dress accessories 1150- 1450" fra Museum of London fant jeg ut at de støpte typene er av tinn eller bly. Ettersom jeg har spenne i kobberlegering og vil ha beslag i det samme er det mer historisk korrekt å lage den av tynne plater/ blikk.
Jeg har tatt utgangspunkt i et beslag bestående av tre deler fra en funnkontekst datert 1350-1400 i London. Denne typen har fram- og bakside og et mellomlag i nedre del, som skaper et passende rom for enden av beltet øverst i beslaget. Alle delene er så nagla sammen. BildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

væl kann boga spenna,
ørvar drívur at renna."

Brukeravatar
Jæger
Mester

Legg inn av Jæger » 10 mai 2017, 19:44

Lekkert, Allan! Fasongen kan minne om doppskoen på Totenkniver. Det er vel bare et par gode bueskudd nordover? :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin

Brukeravatar
Allan
Master bowyer

Re: RE: Re: Allans sømsenter

Legg inn av Allan » 10 mai 2017, 20:23

Jæger skrev:Lekkert, Allan! Fasongen kan minne om doppskoen på Totenkniver. Det er vel bare et par gode bueskudd nordover? :-)
Takk for det, jeg ser likheten på formen du refererer til. Nærmeste grense mot vestre Toten er skarve 8.5 km i luftlinje fra heimen vår, ja.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

væl kann boga spenna,
ørvar drívur at renna."

Svar