Allans sømsenter

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Allans sømsenter

Legg inn av Bowman »

Ser bra ut Allan. Hva slags ull har du brukt? :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Allans sømsenter

Legg inn av Allan »

Brun!:P Det er toskaftet, ikke alt for tjukk "bunadsull". Hvis det skulle bli kaldt og guffent kan jeg bruke den over ei kortere, snevrere "jakke" (trang kneppet kjortel ofte omtalt som "cotehardie"). De to i kombinasjon var nok klær til at jeg holdt meg varm da vi var ute og skaut i ca 8 grader og litt trekk her for fjorten dager siden.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Allans sømsenter

Legg inn av Are »

Flott jobb Allan. Jeg er nysgjerrig på ermesnittet. Slik jeg kan se det, uten å ha prøvd å sy det, ser det ut som et funksjonelt snitt på ermet fra Herjolfsnes. Hva reagerte du på, og hvilke endringer gjorde du på din?


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Allans sømsenter

Legg inn av Allan »

Jeg måtte gå over til mer vanlige "overgangsform " - erme.
Ermene på originalplagget er skåret ganske djupt på framsida mot ermeåpningen i bolen (mellom b og e på mønsteret). Det gjør at en får lite bevegelighet hvis en skal løfte armene (for eksempel skyte med bue). Jeg prøvde å sette samme erme dupere inn i bolen (større åpninger kan jo gi bedre begegelsesrom jf gran aisette- konstruksjonen som kunne vært brukt på samtidige plagg). Å flytte ermet på denne måten løse ikke problemet et for meg, for da ble brystet for smalt. En mindre brå svinging av toppen av ermet ville gitt bedre ermer for en bueskytter (etter min høgst personlige meining) men jeg var lei av å tukle uten å oppnå resultater, så jeg la det første ermet til side og skar to andre med vanlig moderat bue og sømmen på bak/ undersida av armen.
En annen ting som er litt utfordrende med originalmønsteret er at "albuelomma" bare finnes på den ene sida.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Allans sømsenter

Legg inn av Are »

Takker for informativt svar. Ble faktisk litt inspirert til å sy selv.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Allans sømsenter

Legg inn av Allan »

I kategorien "bekledning og tilbehør" har jeg nylig laga et nytt belte. Det jeg bruker til vanlig ble så veldig fullt av bling, og jeg trengte noe som passer bedre til et arbeidsantrekk.
Ei beltereim ble farga svart i jernoksid (jeg har det stående i et spann med lokk, så det er alltid klart til farging av lærBilde ) Jeg var så heldig å få ei rektangulær spenne av ca 1300- tallstype. Så langt så vel, for her gjelder det å holde det hele ganske enkelt i uttrykket.
Det eneste som mangler er et reimendebeslag for å få den frie enden til å henge rett nedover. Når en kjøper kopier av slike fra middelalderen er de som regel støpt. Etter et lite oppslag i "Dress accessories 1150- 1450" fra Museum of London fant jeg ut at de støpte typene er av tinn eller bly. Ettersom jeg har spenne i kobberlegering og vil ha beslag i det samme er det mer historisk korrekt å lage den av tynne plater/ blikk.
Jeg har tatt utgangspunkt i et beslag bestående av tre deler fra en funnkontekst datert 1350-1400 i London. Denne typen har fram- og bakside og et mellomlag i nedre del, som skaper et passende rom for enden av beltet øverst i beslaget. Alle delene er så nagla sammen. BildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Allans sømsenter

Legg inn av Jæger »

Lekkert, Allan! Fasongen kan minne om doppskoen på Totenkniver. Det er vel bare et par gode bueskudd nordover? :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Allans sømsenter

Legg inn av Allan »

Jæger skrev:Lekkert, Allan! Fasongen kan minne om doppskoen på Totenkniver. Det er vel bare et par gode bueskudd nordover? :-)
Takk for det, jeg ser likheten på formen du refererer til. Nærmeste grense mot vestre Toten er skarve 8.5 km i luftlinje fra heimen vår, ja.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Allans sømsenter

Legg inn av Allan »

Nå har jeg i lang tid vært elendig til å skrive om ting jeg lager, og det blir det da ingen forumaktivitet av. Dagens lille oppdatering er montering fra rettsida: en frekk, liten søm for de som vil komme litt nærmere draktsøm fra føritida.BildeBilde

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Allans sømsenter

Legg inn av Jæger »

Pent, Allan. En slags kastesøm mellom krage og bol?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Allans sømsenter

Legg inn av Allan »

Tha, bevegelsen minner litt om en kastesøm, men i stedet for å legge seg rundt kanten blir tråden gjemt i sprekken mellom de to lagene når en drar til stingene. Sømmen er vanlig i klærne fra Herjolfsnes, spesielt på sømmer som sammenføyer store deler, men ikke utsettes for store belastninger.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Allans sømsenter

Legg inn av Are »

Minner om en av sømmene i mitt fag. Der kalles den blindsøm.
Pent arbeid Allan.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Allans sømsenter

Legg inn av Allan »

Blindsøm gir meining, for den kan bli usynlig. Jeg har den instilling (til historisk handverk) at jeg skal gjøre det så bra jeg kan ute å fikle og somle for mye. Det som finnes av bevarte plagg med intakte sømmer viser at det var en viss variasjon på hvor flinke de var til å sy, men sjøl de plaggene som har veldig pene sømmer og fine detaljer viser også at man har arbeidet nokså raskt og ikke brydd seg med å være spesielt nøye med det som ikke synes eller har stor betydning mtp konstruksjonens holdbarhet osv.

I dag syr jeg en søm som ikke er så avgjørende, men som kanskje er mest til pynt: mange plagg fra middelalderen (og kanskje tidligere, det har jeg ikke oversikt over) har synlige prikksømmer langs enkelte kanter. Kanskje er det meint å gjøre en fald flatere og mer definert, eller så kan det være reint dekorativt. Sømmen er i alle fall som korte forsting der tråden går rett gjennom stofflagene. Her syr jeg med plantefarga ullgarn.Bilde

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Allans sømsenter

Legg inn av Allan »

En liten oppdatering på sømfronten:
Min kompis Steffen i Frilansene sa en gang (da noen klagde sin nød over en stygg søm i et historisk antrekk) at det sikkert ikke var så lett for den som skulle sy i middelalderen (eller tidligere) å få det pent med tjukk tråd og nål av bein, og dårlig lys.

Dette fikk meg på tanken at det kunne være interessant å sy et helt plagg ved hjelp av beinnål, for å se hvor upraktisk/ tregt det er, og evt. hvor stygt det blir. Siden har jeg sydd mye med beinnål, og synes ikke det er så ille, så lenge det ikke er hardt valka ull.

Nå er jeg stadig litt redd for at nåla skal knekke, så derfor har jeg bestemt meg for å lage ei ny før uhellet med den gamle er ute.

Det passa bra at vi just var i sesongen for ihjelkokt får og grønne blader. En passende beinbit ble reddet fra bollen med rat.

Foruten sag har jeg brukt et 1 mm bor til å lage begynnelsen på øyet, og så utvida det med spissen på en kniv. Forming av sjølve nåla er gjort med fil. Den er fortsatt litt tjukk, så det må bort litt mer masse. Intuitivt blir det til at en lager litt avflata ovalt tverrsnitt for å få den tynn nok til å kunne brukes, men bred nok så ikke øyet skal ryke sund. Ikke overraskende er det akkurat sånn beinnåler har vært forma i historien, helt fra steinalderen av.BildeBildeBilde

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Allans sømsenter

Legg inn av Jæger »

Artig, Allan! Jeg spikket et par nåler av noe kapp her om dagen, ser at jeg har noe å hente på design...
Skulle ikke forundre med at du helst sitter og syr i lyset fra et sotende talglys også :lol:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar