Ferdiggjøring av drakt

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Ferdiggjøring av drakt

Legg inn av Jacob97 »

Holder på å sy ferdig kjortel, men trenger visst godkjent bukse også for å kunne delta på NM. Bilde

Er rimelig lei av å sy nå, så jeg lurer på om noen vet hvor jeg kan få tak i godkjente benklær noenlunde billig?
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Ferdiggjøring av drakt

Legg inn av Allan »

Nå er det vel strengt tatt hoser du trenger, ikke bukser, og det billigste trur jeg sikkert er å sy sjøl. Det er forresten mindre jobb enn med kjortelen. Men om du vil kjøpe så pleier det i alle fall å være noen som pusher klær på middelalderfestivslene. Men om det kan regnes som "noenlunde billig" er jeg usikker på.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Ferdiggjøring av drakt

Legg inn av GreenMan »

Bra - regner med at du har lest denne? I såfall hoser basert på Bocksten-funnet, men uten føtter kan du sy med en enkelt søm om ønskelig, men da trenger du også en ordentlig brok (http://www.alternaliv.se/histvarld/drae ... hosor.html)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ferdiggjøring av drakt

Legg inn av Bowman »

Bra Jacob. Da er du igang. Flott. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Ferdiggjøring av drakt

Legg inn av Lurz »

Kan ikke helt se utfra kjortlen din om du skal være vikingtid/jernalder eller middelalder. Det gjør forsåvidt ikke noe, men om du er det første så kan du også bruke "vanlige" bukser. På denne sida ser du "Thorsbjerg-buksene" fra jernalder. (rull litt nedover på sida) Litt spesielle siden de er sydd som "sparkebukser", men det trenger du jo ikke.
http://dramaioldtiden.natmus.dk/jernald ... dragt.html

Hvis du ikke vil sy noe mer nå så mener jeg det bør holde å kjøpe et par vanlige linbukser i butikken hvis du bare passer på at den har naturfager, ikke lommer nedover bena, ikke glidelåser, snorer eller andre moderne ting som synes nedenfor kjortelen. Regner med at kjortelen din er lang nok til å dekke de vanlige hoftelommene.

Som viking kan du også bruke posbukser, men det blir mer komplisert igjen.
"If it breaks you get to keep both parts"
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Ferdiggjøring av drakt

Legg inn av Jacob97 »

GreenMan skrev:Bra - regner med at du har lest denne?
Det var det første jeg gjorde :) Prøvde meg på en kjortel som ikke var så veldig ulik den som er beskrevet der, bare med to kiler og (ved et uhell) litt videre halsåpning. Aner ikke hva slags periode det skal forestille...
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Ferdiggjøring av drakt

Legg inn av Jacob97 »

Lurz skrev:Hvis du ikke vil sy noe mer nå så mener jeg det bør holde å kjøpe et par vanlige linbukser i butikken hvis du bare passer på at den har naturfager, ikke lommer nedover bena, ikke glidelåser, snorer eller andre moderne ting som synes nedenfor kjortelen.
Eksempler?
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Ferdiggjøring av drakt

Legg inn av Allan »

Det mønsteret må være basert på Bockstenmannens klær, datering er vel litt usikker, men ca 1360 meiner jeg å ha lest, men det meste av antrekket hans er gangbart for stort sett hele middelalderen. Typen kjortel skiller seg ikke mye fra de man har dokumentasjon på tilbake til vikingtid. Så egentlig kan du fortsatt velge mellom 500 og 1500 (litt røfflig).

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Ferdiggjøring av drakt

Legg inn av Lurz »

Eksempler og eksempler... Det som står om historisk drakt på langet sine sider er ganske enkelt:
Benklær: Velg: Hoser eller traaange bukser til middelalder, løsere til vikingtid. Ull eller lin.
Skulle ikke være vanskligere enn naturfarga linbukser, der moderne lommer, glideåser, snorer ol ikke syns.. Fins vel i de fleste velassorterte manufakturforretninger? Brukte det sjøl før jeg fikk sydd noe ordentlig.

Nå sier jeg ikke dette for at du ikke skal sy noe finere, men siden du var lei av å sy så kan du jo gjøre det seiner når du får lysta igjen
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ferdiggjøring av drakt

Legg inn av Bowman »

Jeg har brukt linbukser til nå. Får sydd ferdig hosene denne våren. Ting tar tid. Er du lei av å sy så tar du det neste år. Ingen nekter deg adgang på utNM hvis du stiller opp i ei naturfarget linbukse. Stå på. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Ferdiggjøring av drakt

Legg inn av Jacob97 »

Ville noe omtrent som dette være godkjent? http://www.hm.com/no/product/19105?article=19105-C
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Ferdiggjøring av drakt

Legg inn av Are »

Hyggelig at du vil bli med på ute-NM med draktkrav Jacob. Klipp av eller trekk ut snøringen nederst på beina så er buksene godkjent.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Ferdiggjøring av drakt

Legg inn av torkis »

Byttehandel er også bra!
Det kan hende det er noen der ute som ikke er glad i å lage piler, men er flink å sy.

Så kan du bytte piler mot bukse.

Fin kjortel forresten. :D
Jeg har ennå ikke kommet så langt, men har heldigvis mulighet for å låne klær.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Svar