Et lite spørsmål om draktkrav til NM :-)

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
Brukeravatar
Jedi Jordal
Bueskytter
Innlegg: 82
Registrert: 03 aug 2012, 17:24
Bosted: Oslo
Sted: Oslo

Et lite spørsmål om draktkrav til NM :-)

Legg inn av Jedi Jordal »

Hei :-)

Et lite spørsmål angående draktkrav til NM.
Ser at det står at bukser ikke skal ha lårlommer, hva menes med dette?
Jeg har en ullbukse fra GDFB
http://www.kultofathena.com/product.asp ... Wool+Pants .
Disse skal jo være noenlunde historisk korrekte men så vidt jeg husker har de sidelommer.
Er disse buksene tillatt på NM eller ikke?
Og bare av interesse er det tillatt med sverd på NM som en del av den historiske drakta?
Mener jeg så noen på NM ifjor med sverd og det hadde jo vært veldig gøy og latt sverdet komme seg litt ut av husets fire vegger :-P Men spør her for sikkerhets skyld :-)
Archers ignite!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Et lite spørsmål om draktkrav til NM :-)

Legg inn av Kviljo »

Den er (selvsagt) innenfor regelverket :)

Det er ingen ting i regelverket som sier noe om sverd, så der er det fritt frem. - I alle fall for uskarpe sverd ment brukt til hærkamp. Selv ville jeg derimot vært litt skeptisk til løpe rundt med et skarpt sverd i beltet, hehe. Er man heldig ser en av arrangørene spørsmålet (Nes?) så får man et ordentlig svar :) Arrangøren står fritt til å bestemme slikt vil jeg mene.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Et lite spørsmål om draktkrav til NM :-)

Legg inn av GreenMan »

Jedi Jordal skrev: Ser at det står at bukser ikke skal ha lårlommer, hva menes med dette?
Med lårlommer menes vel typisk militærbukser slik som dette:
Bilde
Så jeg tror du er ganske så trygg med de hosene fra GDFB. Sverd er sikkert greit, men husk at det rent historisk ikke var så veldig vanlig å gå med sverd til hverdags ;)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jedi Jordal
Bueskytter
Innlegg: 82
Registrert: 03 aug 2012, 17:24
Bosted: Oslo
Sted: Oslo

Re: Et lite spørsmål om draktkrav til NM :-)

Legg inn av Jedi Jordal »

Supert :-D
Tusen takk for svar :-)
Archers ignite!
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Et lite spørsmål om draktkrav til NM :-)

Legg inn av Vibeke »

Som Stian sier så er det lårlommer tilsvarende det som er på bildet han har lagt ut som ikke er ønsket.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Et lite spørsmål om draktkrav til NM :-)

Legg inn av Are »

Enig med Vibeke og Stian. På den annen side har lommer ingenting å gjøre på bukser før en langt senere tid. Jeg ville ikke kjøpt flere produkter fra den nettsiden var jeg deg. Amerikanere tar seg gjerne store friheter når det gjelder historiske drakter.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Et lite spørsmål om draktkrav til NM :-)

Legg inn av Lurz »

Det er nå såsinsak.
Men vanlige lommer som blir skjult av tunika, type enkel naturfarga linbukse fre HennesogHansens mener jeg må være ok på langbuelagets ute-nm, ut fra vedtaket om enkel historisk drakt etter beste evne. Syns ikke det skal være nødvendig å sy bukser fra bånn av.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Et lite spørsmål om draktkrav til NM :-)

Legg inn av Vibeke »

Lurz skrev:Det er nå såsinsak.
Men vanlige lommer som blir skjult av tunika, type enkel naturfarga linbukse fre HennesogHansens mener jeg må være ok på langbuelagets ute-nm, ut fra vedtaket om enkel historisk drakt etter beste evne. Syns ikke det skal være nødvendig å sy bukser fra bånn av.

Føler at det er flere nivåer her...
For de som ikke ønsker å legge veldig mye innsats i det; styr hvertfall unna bukser med lommer på lårene.

For de som vil legge litt mer i det enn det de kan finne i ordinær klesbutikk; det finnes masse å velge mellom på den store verdensveven. Ares erfaring er at mange amerikanske firmaer/sider tar seg litt friheter og han anbefaler derfor å være forsiktig/styr unna disse.

For de mer dedikerte; sy selv, eller finn noen som kan sy for deg.


Forsøket vårt med guiden var å gi folket en pekepinn på hvor minimums kravet og innsatsen bør ligge.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Et lite spørsmål om draktkrav til NM :-)

Legg inn av GreenMan »

Og for de som ikke har fått med seg guiden så ligger den her: http://ny.norsklangbuelag.no/drakt.html (med noen fine linker ut på verdensveven)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Et lite spørsmål om draktkrav til NM :-)

Legg inn av Are »

Og for de som finner en linbukse med lårlommer alla militærbukser: Finn fram Stanleykniven/brodersaksa e.l. og sprett dem av, så ser alt straks mye bedre ut.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: Et lite spørsmål om draktkrav til NM :-)

Legg inn av nes »

SVERD

Etter min mening er ikke et NM "til hverdags", og da tror jeg vi kan tillate sverd. Om det er skarpslipt er det også greit så lenge du er bevist at du har et skarpt våpen med deg, og det ikke blir tatt frem sammen med alkohol.
- Jan Egil
Svar