Syalong panserjakke

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Syalong panserjakke

Legg inn av GreenMan »

Under fjorårets NM inngikk jeg en bytteavtale med Daniel (nidrinr). Hans skulle lage stridsbue til meg og jeg skulle kle ham opp til en middelaldersk stridsbueskytter. Vintern kom og gikk og det var for mye jobb så det blei liksom ikke noe med syinga. Så kom våren og fritida blei brukt til å lage nettside for langbuelaget, så nå er det bare å sy som ett lite helvete. Målet skal bli en jakke som kan minne litt om det dere ser her:
Bilde
Jakka vil bestå av 7 lag lin + to lag ull i torso og 5 lag lin + 1 lag ull i armer. Med andre ord en passe tjukk jakke som vil beskytte endel, men ikke en senmiddelaldersk jack (stoffrustning som kunne stå av seg selv).
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Syalong panserjakke

Legg inn av nidrinr »

Det høres ut som mye arbeid ja :) Gleder meg til å se den ferdig (og prøve den 8) )
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Syalong panserjakke

Legg inn av GreenMan »

Vi får håpe den passer ;)

Bilde
Opptegning av mønster. Til venstre ses forstykketog høyre bakstykket, eller rettere sagt halve ryggen.
Bilde
Da er det bare å tegne over på stoffet (kjedelig) og deretter klippe (også kjedelig - og her skal det klippes mye).
Bilde
Sånn da er det indre og ytre laget av forstykket og ryggen klare. Dette vil sys sammen unntatt i bunn hvor fyllingen skal inn. Fyllstykkene er ca 1 cm kortere alle veier enn ytterstykkene men de klipper vi til seinere. Neste ledd er som sagt sammensying (det eneste som vil bli gjort på maskin da sømmen er på innsiden av hele jakka og ikke vil synes)

Kommer mer om et par dager tenker jeg.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Syalong panserjakke

Legg inn av Are »

Flott at du deler denne med oss Stian. Et lite innspill når man skal lage maler er å bruke gråpapir som selges i alle fargehandler. Bruker det selv mye på jobben.

Byttehandelen deres er til stor glede for meg. Stian med en skikkelig krigsbue og Daniel i hundreårskrigsmundur. Gleder meg til å se.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Syalong panserjakke

Legg inn av GreenMan »

Are skrev:Et lite innspill når man skal lage maler er å bruke gråpapir som selges i alle fargehandler.
Takk for tipset, det har jeg ikke tenkt på engang.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Syalong panserjakke

Legg inn av GreenMan »

Så langt har jeg fått klipt ut skallet til armene og alt formaterialet til front og bak. Ryggen blir ett lag lin tynnere enn foran (var visstnok vanlig å ha mindre beskyttelse i ryggen) og det blir kun ett lag med ull. Trodde jeg hadde mer liggende som kunne brukes men stykkene var visst i minste laget.
Bilde
Her er ett av frontstykkene sin foring.
Bilde
Passe tykt - testkuttinger har visst at dette kan være nok til å unngå kuttskader fra sverd. 5 lag med lin og 1 lag ull. Syr lett sammen i alle hjørner for å hindre forflytting av stoffstykker. Har sydd en jakke før uten å gjøre det og det var dumt av meg.

Tilsammen med skallet blir det da 7 lag lin og ett lag ull. Foringa er da kuttet noe mindre enn ytterskallet. Dette stykket veier i følge postvekta mi nesten 500 gram. Totalt sett så vil vel da jakka veie ett sted mellom 3 og 4 kg vil jeg tippe.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Syalong panserjakke

Legg inn av GreenMan »

Da har jeg startet på montering av foran og bakstykket. Deretter er det bare å sy kanaler. Nærbilder av søm kommer senere.
ImageUploadedByTapatalk1375357814.348775.jpg
(32.6 kiB) Lastet ned 4317 ganger
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Syalong panserjakke

Legg inn av Are »

Veldig bra

Ikke et halstykke som syes på etterpå/separat, eller tolker jeg bildet feil? Noen grunn til det?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Syalong panserjakke

Legg inn av GreenMan »

Stemmer at halsstykket ikke sys på i etterkant. Samme grunnmønster som panserjakka mi.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Syalong panserjakke

Legg inn av Are »

Stussa litt over det helt til jeg sjekket kildene (artikkel på KHs hjemmesider). Virker som den var mer ettersittende og ettermontert i KHs periode. Derfor trodde jeg også at det var sånn den skulle være.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Syalong panserjakke

Legg inn av GreenMan »

Det er vanskelig å si hva som er rett og galt. En del illustrasjoner kan tyde på at det er sydd i ett stykke som her, eller at halsbeskyttelsen er ettermontert. Lurer på om jeg må legge på litt ekstra i halsen for å få den litt mer ettersittende. har jo fortsatt tre uker på meg ;) I forhold til å være ett ordentlig panser er det jo litt tynt, det blir på mange måter en mellomting mellom en pourpoint og ett panser. Stakkars Daniel skal jo kunne bevege seg og skyte bue i antrekket selv om det er ganske varmt.

Jeg kjørt en test på omtrent samme tykkelse mot kutt med skarpt sverd og det beskyttet melkekartongen overraskende bra.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Syalong panserjakke

Legg inn av Are »

Bilde
Denne har i alle fall ikke påsydd krage. Slutten av 1300-tallet.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Syalong panserjakke

Legg inn av GreenMan »

Kjenner til den der. Designet her har likevel litt mer krage. Min ser sånn ut når den ikke er kneppet:
Bilde
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Syalong panserjakke

Legg inn av GreenMan »

For å få tråden inn på fremdriften er det på tide å legge ut noen nye bilder.
Bilde
Her er det ene forstykket før sammensying. Det er sydd en kanal der snøringen vil gå, pluss rundt halsstykket.
Bilde
Sammensyingen av stykkene gjøres med kraftig tråd og med attersting.
Bilde
Så er det å legge ned kanten. Dette beskytter sømmen noe samt ser penere ut, men ikke minst så er det mye mer behagelig å ha på seg plagget.

Så nå er det bare å sy kanaler på torsoen samt en haug med knapphul så er det bare armene igjen.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Syalong panserjakke

Legg inn av GreenMan »

Dagen i dag har gått til litt klargjøring og rydding på ett lite oppussingsprosjekt, men også noen timer med å sy "rett"søm. Ca 1/4 på vei med kanalsyinga på Torso. Overaskende kjapt egentlig, men det hjelper kraftig på når man har en deadline gitt.
Bilde
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Svar