Sekundærvåpen til bueskyttere i krig i løpet av historien.

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Sekundærvåpen til bueskyttere i krig i løpet av historien.

Legg inn av Alv »

Jeg har det med å dra med meg hjem alt mulig rart jeg finner ute og som andre folk har kastet fra seg. I dag fant jeg en frossen dør, den er minst like gammel som jeg er, og har vært installert i et bygg som sikkert minst er hundre år, antagelig ifm et svært vannrør som gikk ned til en fabrikk før. så den har fått så lang tid å tørke at det ikke vises nevneverdig at noen har revet av lås og hengsler og slengt den fra seg utenfor.
skjoldemne.jpg
(30.31 kiB) Lastet ned 4005 ganger
(Tynn men solid, testet ved å kaste spydet mitt i den)

Og jeg har lest uendelig med artikler om buer og trær og våpen i forskjellige tidsaldre, opp til den moderne, før kuler, krutt og kanoner, bomber og lignende. Her er et prosjekt jeg bare må få i gang.http://www.youtube.com/watch?v=pqqbvRTvWbk Ikke bare pilspisser, men sverd! Så det jeg kom på når jeg så den døren var loven om skjold fra gulating og frostating. Skjold skal ha 3 tversgående, forsterkende emner, der pinnen i midten har hull til håndtak/armtak, og senere utgaver har slått fast at et skjold skal være av to lag. Fargen skal være rød og hvit.

Så jeg tenker på å fjerne rustne spiker og de tversgående plankene, for så å lage en midlertidig giga-passer av to pinner for å markere to runde emner som skal kuttes ut av døren, kutte dem ut, spikre dem i to og legge til tre symmetriske, tversgående pinner med håndtak. Deretter finne ut en måte å runde av fronten, dekke med lær (noe jeg må få tak i et sted, trenger til mange ting). Så må jeg ha en blankpusset jernkuppel på midten og male rødt, hvitt ... og blått?

Uansett har jeg oppfattet skjold som en ting enhver kriger hadde i vikingtiden. Og jeg tenker at ved nærkamp ble kanskje en sax eller øks benyttet. Eller sverd for de som hadde råd til et våpen verd 17 melkekyr.

Bilde

Forøvrig lurer jeg på hvordan bueskyttere ellers har beskyttet seg i historien, når fordelen med avstand har blitt byttet ut med nærkamp? De ble nok helt sikkert beskyttet av infanteri/kavaleri for å forsikre seg om at de hadde avstanden de trengte, men likevel, hvis det først har gått galt og siden jeg antar at buen i seg selv ikke er noe å kjempe fra seg - hva har bueskyttere i historien brukt som sekundærvåpen?
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Sekundærvåpen til bueskyttere i krig i løpet av historie

Legg inn av Allan »

Dette har variert gjennom tidene, men en praktisk tilnærming vil nok tilsi at det ofte kan ha vært som med bueskytterne under hundreårskrigen, at det dreier seg om ganske korte våpen til nærkamp, korte blankvåpen, køller etc. lange sverd og spyd eller lanse er upraktisk å bære for en bueskytter. Nå er utrusting også et spørsmål om økonomi og klasse i middelalderen, for vikingene kan det vel ha vært annerledes. Einar Tambarskjelve var en høvding og hadde sjølsagt sverd også.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Aurvandil
Bueskytter
Innlegg: 41
Registrert: 10 mar 2011, 11:34
Bosted: Buskerud

Re: Sekundærvåpen til bueskyttere i krig i løpet av historie

Legg inn av Aurvandil »

Skjold og sverd eller øks er et must for enhver fri mann fra Nordvegen for tusen år siden, manglet man disse var man jo bare "halvrettsmann" inntil man fikk seg våpen ifølge Magnus Lagabøte, og uansett hva Legolas måtte mene så er ikke en enkelt pil noe godt nærkampvåpen...


Når det gjelder å lage skjold: Hvor tjukke er plankene? Husk at hvis skjoldet skal være funksjonelt (les: ha ork til å dra det med seg rundt om kring OG ha krefter igjen til å bruke det effektivt i mer enn tre sekunder) bør den ikke være så tjukk.
Ifølge "Vikinger i Krig"-boka var visst skjoldene ca. 7-8mm tjukke på midten og smalnet ut til 5-6mm på kantene. Flere hærkamputøvere bruker finerplater helt ned i 6mm for å få en grei balanse mellom vekt, motstandsdyktighet og brukervennlighet.

Man kan finne en ganske god og enkel oppskrift på skjold på side 16 i den guiden det linkes til her: http://forum.blankvaapen.org/showthread ... #post13030
Om våpen og bruk av disse er interessante kan jeg forsåvidt anbefale resten av forumet der også.
At kveldi skal dag leyfa,
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.
-Hávamál, vísa 81
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Sekundærvåpen til bueskyttere i krig i løpet av historie

Legg inn av Allan »

For å spikke litt fliser så var Magnus Lagabøtes regjeringstid fra 1263, noe som må bli 750 år siden, og de kravene til våpen dreier seg om kongens krav til leidangsmennene, altså vernepliktige. De ulike lovene som stiller krav til utrusting av men til leidangen har også krav om buer og piler, men ikke til mer enn ei bue og en tylft piler for hver annen mann på skipet.



Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Aurvandil
Bueskytter
Innlegg: 41
Registrert: 10 mar 2011, 11:34
Bosted: Buskerud

Re: Sekundærvåpen til bueskyttere i krig i løpet av historie

Legg inn av Aurvandil »

Jeg kjenner til de flisene der, men lovene til Magnus Lagabøte, Gulating og Frostating er veldig like, til tross for 200 (pluss/minus) års forskjell, så for enkelhetens skyld refererte jeg til den ene.

Hva var det egentlig som gjorde en mann leidangspliktig i tidlig Norsk middelalder? Av en eller annen grunn har jeg festa meg i sporet om at det gjaldt samtlige menn i stridsdyktig alder.
At kveldi skal dag leyfa,
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.
-Hávamál, vísa 81
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Sekundærvåpen til bueskyttere i krig i løpet av historie

Legg inn av Allan »

Plikten var ikke personlig, det ble kalt ut et antall personer per distrikt.det ble etablert distrikter til dette, f eks. et herred

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Sekundærvåpen til bueskyttere i krig i løpet av historie

Legg inn av Alv »

Takk for mange intressante svar angående spørsmålet i tråden.

Når det gjelder off-topic om skjold, så er vel neppe Finér historisk korrekt.
shield_grip.jpg
(9.44 kiB) Lastet ned 3943 ganger
Når man ser på bildet av en rekonstruksjon, så består det tydelig av plank som er stilt tett sammen, og holdt sammen av disse tversgående 3 "pinnene" og igjen omkranset av lær eller metall.

Så det var det jeg tenkte på med døren, at det var riktig på den måten, dessuten forsøpling som kunne bli omdannet til noe verdifullt, og nei, det var ikke særlig enkelt å dra den hjem, så bare å sage to rundinger og spikre sammen, vil bli uhorvelig tungt. Så jeg blir isåfall nødt å pusse, høvle og sage og kutte (og slite voldsomt) for å få det tynnere, eller begynne fra start med emner av korrekt type ved, hva nå enn det er. Døren er furu tror jeg. Eller holde meg til den første delen av loven, siden døren vil bli 5cm tykk minst om to runinger blir føyd sammen tversgående - og altså bruke 1 runding, noe som jo kan være nok, siden det er tørt tre, solid (prøvde å slenge døren ned noen skråninger) og gammelt og på den måten en fordel på en viss måte om det skal bli litt mer historisk korrekt. :? Og sånn ellers er det jo en fin dør, som uansett vil bli brukt til noe, enten det blir et maleri eller en dør, en kobinasjon, eller tørr ved til smien jeg har under planlegging, og som også vil bli en fordel til en annen interesse: Lage smykker. Hensikten er uansett kunsthåndverk som vil tjene meg styggrik. :D

Takk for linken, ser ut som enda et forum som kan være interessant å skjekke, siden jeg ble lei av å se hva folk hadde til middag på FB og koblet fra hele greien.
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
Aurvandil
Bueskytter
Innlegg: 41
Registrert: 10 mar 2011, 11:34
Bosted: Buskerud

Re: Sekundærvåpen til bueskyttere i krig i løpet av historie

Legg inn av Aurvandil »

Finer er ikke historisk korrekt nei, det er som Ingrid Espelid skal ha sagt "Så har me bærre juksa litt". Grunnen er at det er vanskelig å få tak i gode emner til historiske skjold nå om dagen (uvisst hvorfor...) og det er ikke alle i blankvåpenmiljøet som har tid eller ferdigheter til å lage noe 100% historisk som faktisk fungerer, så finer brukes av praktiske årsaker. Dessuten dekkes hele flaten av lin eller lær så det synes ikke uansett.

Blankvåpenmiljøet prøver stort sett å være historisk på de fleste andre områder, men skjoldet har bare en levetid på ca. 1 års god bruk, så det er begrenset hvor mye tid majoriteten kan sette av til produksjon.

Hvis døra er av furu så tror jeg det er historisk korrekt for skjold, ihvertfall ifølge Vikinger i Krig boka.

De tversgående "pinnene" er ifølge lovene fra Frosta og Magnus Lagabøte av jern, men det har du skrevet over her et sted også.

"Fullgodt skal kvart treskjold vera som det ligg tre spenger av jarn tvers over, og som har handtak på innsida." (Frostatingsloven)

(En kan jo lure på hvorfor noen så seg nødt til å tilføye i loven hvilken side av skjoldet håndtaket skulle sitte...)

Enda et lite tips: Hvis det er meninga å ha et skjold som ser 100% autentisk ut er jernbeslått kant kult, men om du tenker å bruke det i kamp med noen bør du velge lær, om du skulle slå skjoldkanten oppi haka på noen gjør det da ikke like vondt...
At kveldi skal dag leyfa,
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.
-Hávamál, vísa 81
Svar