Bollock daggers

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Bollock daggers

Legg inn av Bowman »

Hvilken tidsepoke tilhører disse testikkeldolkene? Er det Tudor? Mary Rose? 1500 tallet?

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bollock daggers

Legg inn av GreenMan »

Balledolk på godt norsk (victoriansk betegnelse i England Kidney dagger), veldig typisk nordisk/tysk/flamsk/engelsk fra siste halvdel av 1300 tallet til godt ut på 1500-tallet.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Bollock daggers

Legg inn av Are »

Tror nok det er i flotteste laget for Bockstensmannen. Ville nok gått for en mer allbrukskniv til det antrekket.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bollock daggers

Legg inn av Bowman »

Enig. Tror ikke Bockstensmannen hadde kledd en "balledolk". (Kniven hans er en del av det som er bevart.) Jeg var bare nysgjerrig på tidsepoken. Jeg går med et annet antrekk i hodet også. Engelsk krigsbueskytter Azincourt 1415. Vi må tenke langsiktig Minst to antrekk. ;-) Vi skal jo på 600 års jubileumstur i 2015. Blir du med? :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bollock daggers

Legg inn av nidrinr »

-Jeg har også tenkt litt på at vi kan arrangere en fellestur dit i 2015. Hadde vært fint med en Norsk buss (eller 2).
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bollock daggers

Legg inn av GreenMan »

Frilansene og den tyske orden skal ihvertfall veit jeg. Men det blir jo litt Off topic som det heter på godt norsk. Balledolkene finner vi i både enkle og mer utbroderte varianter. Skal prøve å finne noe mer kildemateriale på tidsangivelser og stedsangivelser. Vi finner ihvertfall mange balledolker på illustrasjoner som viser folk i sivil og mengden arkelogisk materiale kan tyde på at de er ganske så vanlige i de fleste lag av befolkningen.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Svar