Historisk bueskytterantrekk

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av olethearcher »

Et spørsmål til Lars Jensen (eller kanskje noen andre også kan svare), brukte du en mal til hetta du har laget,finnes den eventuelt på nett? Jeg lurer på å lage noe lignende selv :D kan slike hetter gå under både vikingtid og middelalder, eller passer det best til en epoke?
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Lars Jensen »

Hei Ole the Archer. Jeg brukte ikke mal. Ikke si det til noen, men jeg brukte en hettegenser (i bomullstoff :D ) som utgangspunkt. Deretter målte jeg litt rundt meg selv i skulderpartiet og tegnet med skolekritt på stoffet for å ha noenlunde peil på hvor lang og hvor dypt på kroppen kragen skulle gå. Kragen er egentlig bare to halvdeler (ganger to, for tykkelse )som er like store, sydd sammen fra nakken og utover skuldra og ned langs overarmen.
Hetta ble, etter korreks her inne på forumet da Star Wars ikke er godkjent tidsepoke :D , sydd sammen av to halvdeler ( fire deler totalt for å få den dobbel isolasjon ) og merket og sydd stramt slik at den sitter inntil hodet, ikke blafrer og slenger.

Nå må det sies at jeg egentlig ikke har peiling på hva jeg driver med, så det er nok mange andre her inne med erfaring som langt overstiger min lille flik. Kanskje best å vente til du får svar fra de som VIRKELIG kan dette?

Jeg er fersk, har ikke holdt et år engang ( 1.august er åremålsdagen for buegalskapen ) så lytt til de erfarne kvinnene og mennene!

Mvh Lars rotekopp
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Allan »

Bilde

Her har du et rimelig historisk riktig mønster for hette. Uten strut ("halen" bak) passer den fra vikingtid til høymiddelalderen. Lang strut er vanlig fra annen halvdel av 1300-tallet (litt kjapt forklart).
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av olethearcher »

Takk for svar begge to :D På bildet ditt Allan, så forstår jeg det slik at det ikke er verre en at man bretter stoffet der der står fold, så tegner man på mønster, så klipper man ut formen og så syr igjen der det skal være tett.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Allan »

Ja, så enkelt er det: den vannrette linja på mønsteret er en brett. Skulle en ønske kortere slag ("cape/ gorget" som det står på illustrasjonen), kan en redusere lengden noe, men beholde sjølve hetta uforandra. Jeg har problemer med at buestrengen slår borti slaget, og skyter derfor bare med hette med kort slag (eller helst uten hette). Med litt kort slag av typen som kan sees bla. i Maciejowskibibelen har jeg ikke det problemet, men jeg synes nok et litt større plagg varmer bedre hvis det er surt i været.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Are »

...og beskytter langt bedre mot regn.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av olethearcher »

Når jeg lager hette i ullfilt, kan/skal/bør jeg da brette de synlige kantene i ansiktåpningen og på "cape'en", eller er det greit å bare ha klippekant?
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Allan »

Tja...det kommer litt an på. I utgangspunktet bør alle kanter faldes, og stoff som ikke rakner (som valket ull f.eks.) kan brettes én gang og sys uten at det blir noe problem av det. Hvis stoffet kan rakne er det jo nødvendig å brette to ganger, eller I det minste bruke kastesting over stoffkanten.
MEN, hvis stoffet er veldig tjukt er det ikke nødvendigvis noen fordel å gjøre dette, da det lett vil bli en tjukk og klumpete kant av det. Historisk sett trur jeg man laget en fald uansett, men har ikke noe opplysninger om det.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Are »

Stoffer som er hardt valket/filtet må ikke nødvendigvis kantes, men det ser bedre ut på en hette. Jakker sydd på tidlig 1800-tall er sydd av hardt valket stoff og brettes ikke inn. Alle kantene er råkanter og det funker fint. Men det er en annen periode. Begynner slike kanter å frynse sr alt bare sjuskete ut.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar