Historisk bueskytterantrekk

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av GreenMan »

Har sett værre på NM, men hvis jeg var deg ville jeg i det minste sydd ett par hoser. Basert på bockstenmønsteret tar det ikke så lang tid - og sy dem i ull. Jeg ville også satset på å fått deg ett overplagg (kjortel) i ull. Lin er fint så lenge det er varmt, men f.eks sist ute-NM var en ganske våt affære og da er ull tingen.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Lars Jensen »

Takk Hr Green. Jeg er litt dum. Skal man strikke beina til hosene eller er det slik at man kjøper ullstoff eller no'?

Mvh Lars
P.s. Hetta og veska skal plantefarges i en brunish' farge. Kniv skal lages og beltet skal byttes ut med lærreim som skal knytes.
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av GreenMan »

Lars Jensen skrev:Takk Hr Green. Jeg er litt dum. Skal man strikke beina til hosene eller er det slik at man kjøper ullstoff eller no'?
Strikka plagg har vi få kilder på utenom ett par luer, nålebinding er greia for "strikka" ting, men hoser og kjortel er vel nesten uten unntak sydd av vevd stoff. Har du sett Are og Vibekes artikkel om drakt:http://ny.norsklangbuelag.no/drakt.html - klikk gjerne på linkene for mer utfyllende informasjon. Fordelen med å satse på Bocksten er at den er så generisk middelalder at den funker i alt fra viking til sent i hundreårskrigen.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Lars Jensen »

Tusen takk for tilbakemld. Da skal det skaffes stoff til hoser/kjortel. Da håper jeg adgang er klarert. Vi er fire-fem stykker som har satt av NM-helga her nede. Synd om vi må snu pga drakt.
Mvh Lars
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
William
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 26 okt 2014, 23:17
Bosted: Tranby

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av William »

I Lidir, (Lier) har vi flinke nålebindere og flinke syere, Lars! Historiske mønster osv!


Sent from my iPad using Tapatalk
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Allan »

Lars Jensen skrev:P.s. Hetta og veska skal plantefarges i en brunish' farge. Kniv skal lages og beltet skal byttes ut med lærreim som skal knytes.
Du er nå godt i gang med et historisk antrekk, med et litt generelt middelaldersk utseende. Til det høres det sjølsagt et belte, men det bør ha spenne (sjøl om det er vanlig at beltet bæres med den frie enden trædd under, så det ser knytt ut) og hengende løst nedover mot knærne. I hele perioden 1000 - 1500 ( og sikkert før og kanskje noe etter) er belter ganske smale, ofte bare 2.5- 3.5 cm breie, men ganske lange.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Are »

Går i riktig retning. Jeg ville ikke avvist deg med det utstyret, men det har forbedringspotensiale. For øyeblikket ser du ut som du har plukket litt her og der i tidsepoker. Kveiv er veldig middelaldersk. Bruker man kveiv, bør man derfor også velge hoser og kjortel som nevnt. Går du heller for vikingtid bør du droppe kveiven. Et tips til alle som skal lage en hette: Sy den i tett ull. Meningen med en hette er å varme, og å holde regnet ute, ikke å se ut som keiseren i Star Wars :-)
Bomull bør også velges bort til fordel for lin.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av dagsunde »

...hilsen "snille-Are"? ;)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Lars Jensen »

Takk for alle gode tips og veiledninger.
Ja, jeg har satt sammen antrekket ut fra bilder og litt litteratur. Tid er en viktig faktor. Bue er primærinteressen, folk i sosiale sammenhenger er sekundærinteressen og klær lengre ned på lista.
Jeg skal få laget meg hoser hvis det kan bedre situasjonen.

Og da spør jeg en gang til: å kjøpe naturfargeaktig ullstoff hos feks Stoff og stil, er det bra nok? Og riktig? Kjenner at tålmodigheten for denne delen av bueverdenen er tynnere enn andre deler.

Kveiv blir nå sydd i linstoff.
Belte? Noen av dere sier spenne, andre ikke. I kompendiet står det ingen ting om spenne. Er dette i så fall en "vanlig" beltespenne eller no' helt annet?

William: det hadde vært fantastisk hyggelig om du kom på spikkesession i kveld!

Mvh Lars
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Lars Jensen »

Unnskyld så meget for beltespørsmål. Det står jo draktkompendiet. My bad!
Mvh Lars
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Allan »

Ullstoff fra stoff og stil er sikkert ok. Det trenger ikke å begrenses til brunt og grått, men styr klar av de skarpeste tonene (historiske farger er et langt lerret å bleike..).
Beltespenne bør harmonere med "dateringa" på resten av antrekket, men er en mindre detalj, og ikke noe som tipper lasset aleine vil jeg meine.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av torkis »

Bare som et apropos angående drakt naziene :D
Drakten som du har er mye bedre enn den jeg har, og mer enn god nok til å stille på NM.
Dere som er nye må ikke bli skremt fra å stille på NM på grunn av draktkravene.
Hvis medlemmer av den nye klubben din har lyst å være med,men ikke har drakt må de få vite at man ikke trenger full oppdressing fra en viss periode for å stille. En enkel kjortel og bukse holder lenge.
Som du skriver, er det ikke alle som er like interessert i drakt.
Jeg prioriterer bue, og det sosiale, så kommer drakt etterhvert hvis jeg en gang får masse fritid og ingen bue-emner.
Andre får etterhvert stor interesse for bekledning fra diverse tidsepoker, og jeg beundre dem for det.
På NM er det plass til begge grupper, heldigvis :D :D :D
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Lars Jensen »

Til dere alle!
Jeg beklager hvis tonen i det nest siste innlegget var litt skarp. Det var ikke intensjonen! Var bare litt lei da jeg trodde jeg hadde gjort en ok jobb. Trenger å trene litt på motgang, denne Lars! Også var jeg litt stolt også, av bekledninga. Har aldri sydd før og ville gjerne bli ferdig.
Har i dag kjøpt 3m ullstoff som det skal bli hoser og no' annet snacks av. Butikken heter Syspirasjon og ligger bortgjemt i Sandvika. Masse ullstoff i ulike kvaliteter og gode priser.
Igjen: beklager, det var jo tross alt jeg som ba om tilbakemelding.
Men det var litt godt å lese torkis sitt innlegg...

Mvh Lars :D
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Lars Jensen »

Her er veska i linstoff og farga, kniven og slira ferdige. Elghorn, ja...
Bilde

Mvh Lars
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Are »

Stå på Lars. Det er ikke menningen å drepe innsatsviljen din. Jeg/vi ønsker bare at arbeidet/tiden/pengene folk legger i en drakt skal være rasjonell. Som f.eks. ikke å kaste bort tiden på å sy bukser hvis man heller bør sy hoser. Eller ikke sy en kveiv hvis man velger å gjenspeile en viking. Dette er en av geunnen til at vi skrev draktkompendiet. En annen grunn var at vi ønsket å vise hvor lista bør ligge på en drakt.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar