Historisk bueskytterantrekk

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Bowman »

Flott. Det er ikke mye som skal til. Det må da være finere å skyte historisk bue i et matchende antrekk. Jeg tror vi må inspirere litt. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Are »

bowman skrev:Hornnockene hadde dukket opp på 1300 tallet,- ikke sant Are?
Min lille teori er at hornnokkene kom i løpet av 100-årskrigen etterhvert som buene ble perverst tunge og man brukte barlind som er et mykt materiale. Jeg har lett lenge etter hornnokker på tidlig 1300-tall i nordlige Europa uten å finne det. Det finnes mange middelalderillustrasjoner av bueskyttere. En del finnes på nett og en del finnes i bøker og en del av disse bøkene finnes også på nett. Et eksempel på bueskyting rundt regnet Bockstensmannen finner du på forsiden av bueforum.no (uten hornnokk :wink: ).

Selv holder jeg nå på med tidlig 1800-tall. Avataren min fra den tiden er funnet på nettet. Moen snakket om Horace Ford. Bueskytterutstyret hans er godt dokumentert i boka hans. Det finnes nok av historiske skyttere man kan etterlikne, det krever bare litt leting. Er tanken med denne tråden at vi skal legge ut bilder av historiske skyttere? I så fall vil jeg anbefale at vi holder oss til originalskytterne, ikke tolkninger av disse.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Bowman »

Jeg vet ikke hvilken tanke jeg hadde da jeg åpnet denne tråden. Jeg tenker vel at den kan inspirere til å lage seg mest mulige autentiske antrekk og detaljene er viktige. Antrekket er en ting, men mange av oss vrøvler det hele til med buer som hører hjemme i den moderne verden. Pilene blir matet med feltspisser og plastikk. Derfor blir det med hornnockene viktig. Jeg trenger ei langbue uten hornnocker i tillegg til de andre jeg har. Jeg ønsker å vite mest mulig om bueskytterutstyr og antrekk fra steinalderen og frem til idag. :mrgreen: Ikke akkurat noen 9-4 jobb. :P Jeg får finne meg noen favorittepoker. Når jeg velger Bockstensmannens drakt bør jeg ha ei enkel langbue. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Vibeke »

bowman skrev:Jeg vet ikke hvilken tanke jeg hadde da jeg åpnet denne tråden. Jeg tenker vel at den kan inspirere til å lage seg mest mulige autentiske antrekk og detaljene er viktige. Antrekket er en ting, men mange av oss vrøvler det hele til med buer som hører hjemme i den moderne verden. Pilene blir matet med feltspisser og plastikk. Derfor blir det med hornnockene viktig. Jeg trenger ei langbue uten hornnocker i tillegg til de andre jeg har. Jeg ønsker å vite mest mulig om bueskytterutstyr og antrekk fra steinalderen og frem til idag. :mrgreen: Ikke akkurat noen 9-4 jobb. :P Jeg får finne meg noen favorittepoker. Når jeg velger Bockstensmannens drakt bør jeg ha ei enkel langbue. :-)
Detta blir fort en fulltidsjobb når man blir hekta... Skulle hatt noen flere timer i døgnet og mer fritid :D
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Sturlabuer »

Tidligere var jeg imot draktkravet, men har etterhvert endret mening. Det har bare tatt litt tid, og det tror jeg kanskje nye bueskyttere trenger også.
Først ble det en linkjortel med armybukser, siden har det blitt noe ullklær. De er så passe varme og komfortable at de brukes på de fleste turer i skog og mark.
Historisk riktige er de nok ikke, men de ligner litt mer.

Kåring av årets historiske bueskytter synes jeg er en veldig positiv måte å inspirere andre til å legge litt mer arbeid i dette.
Det man kanskje kunne ha gjort i tillegg, var at denne draktjurien kunne ha hatt en plass hvor de som ønsket det,
kunne ha kommet for å få noen tips og korrigeringer på drakt og utstyr.
Slik kunne man gradvis forbedret seg, for det er ikke helt enkelt å orientere seg i dette.

Å legge ut noen "oppskrifter", bilder og linker på noen gode kombinasjoner, med litt alternativer, ville også ha vært til stor nytte.

Lars
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Bowman »

Veldig hyggelig at du har blitt mer inspirert til å se litt på dette med kleskode etterhvert. Flott. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Aurvandil
Bueskytter
Innlegg: 41
Registrert: 10 mar 2011, 11:34
Bosted: Buskerud

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Aurvandil »

Synes forslaget til Sturlabuer er noe som bør vurderes uavhengig om det blir endring i draktreglene eller ikke. Det er vanskelig å orientere seg frem til gode drakteksempler på Google og ca. 80% av det man finner er enten LAIV eller Hollywood-inspirert. Et par standard-drakter lett tilgjengelig med fremgangsmåte for hvert kjønn ville nok hjulpet en del nye og fått dem raskere igang og inn i miljøet.
At kveldi skal dag leyfa,
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.
-Hávamál, vísa 81
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Are »

Som andre skriver er gjenskaping av historisk drakt en hobby i seg selv. Som stort sett alle andre hobbyer tar det tid og koster penger. Men det er hyggelig om flere vil dele denne hobbyen med oss.

Tips til drakt tidlig 1300-tallhttp://www.1308.no/index.php?option=com ... &Itemid=89
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Vibeke »

Sitter her og funderer litt på om jeg burde gjort en innsats og lett litt på kildemateriell på kvinnelige bueskyttere... Sånn automatisk så hopper da en ting opp i hodet mitt: finnes de så gikk de ikke kjole!!! (Personlig erfaringer fra jaktløypa på Vinstra tilsier at kjole og langbue i skogen er LANGT ifra noen praktisk kombinasjon. Skogbunnen blir fin og ny feiet da...)
Videre tanke er jo da om jeg burde stilt i mannsdrakt...
Eller skal jeg fortsette å gå i kjole, stasje litt mer og bli "rikmannsfrue" og leie inn en bueskytter som kan skyte for meg??
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av GreenMan »

Vibeke skrev:Sitter her og funderer litt på om jeg burde gjort en innsats og lett litt på kildemateriell på kvinnelige bueskyttere... Sånn automatisk så hopper da en ting opp i hodet mitt: finnes de så gikk de ikke kjole!!! (Personlig erfaringer fra jaktløypa på Vinstra tilsier at kjole og langbue i skogen er LANGT ifra noen praktisk kombinasjon. Skogbunnen blir fin og ny feiet da...)
Jakt og kjole går strålende. Bare se her:
Bilde
Trikset er vel å hepse opp kjolen litt.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av nilstor »

Sitter her og funderer litt på om jeg burde gjort en innsats og lett litt på kildemateriell på kvinnelige bueskyttere...
Hvis du greier å få tak i Edward G. Heaths bok "The Grey Goose Wing", finner du masse inspirasjon i kapitlet "The Sporting Revival". Køer, bløtkakekjoler, strutsefjær og monstrøse hatter ser ikke ut til å ha lagt noen som helst demper på damenes utfoldelse hva angår bueskyting!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av nidrinr »

...Historisk samekofte for damer.. Samedamene var jo med mennene på jakt med bue, til og med på ski :)
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Vibeke »

Takker :-)
Kjole må definitivt opp fra bakken, ja! Med andre ord så må jeg gjøre en innsats på skosiden også, blir litt vel fort bløt på bena med dagens historiske løsning...
Det har vel løggi pent på dørstokken og venta en stund dette prosjektet her, også... Spørs vel om det banker på ordentlig denne vinteren her...
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Moen »

Hva med historisk miniskjørt??;-)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av MalaWolf »

Moen skrev:Hva med historisk miniskjørt??;-)
Jepps. Snøreskjørt av bast, som "Egtvedtpiken" - med nada under .. hehe .. den er litt frekk - og bronsealderbuen fra Jotunheimen av alm i handa ... hadde vært noe!
Wikipedia - Egtvedtpiken
Svar