Historisk bueskytterantrekk

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Oddbjørn »

Han skal sikkert delta i det Amerikanske mesterskapet, de har jo klasse for fotbue. 1410,87meter Harry Drake 1979. Jævlig langt spør du meg. :shock:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Bowman »

Jeg synes han ser skikkelig misfornøyd ut. Kanskje han synes buen er for slapp. ;-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Allan »

Kan være det. Skikkelig skuffa på en måte. Jeg tenkte jeg skulle la meg avbilde i samme positur når jeg er ferdig med årets middelalderdrakt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Sv: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Allan »

Ja nå er den tida her, at det er på tide å se over middelaldersakene. Jeg har så vidt begynt på en ny kjortel (bockstenish, jeg bruker ikke mønster- tar bare noen mål og river i veg). I et håp om å spre litt av inspirasjonen jeg har fått deler jeg litt av arbeidet med dere. Bilde
Sånn omtrent ser det ut i det vi begynner.
Bilde
Dette er en måte å sammenføye på som jeg plukka opp på en sånn reenactmentsømblogg. Det skal bli både pent, og ikke minst er det økonomisk: sy sammen og kaste over i én operasjon.

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Are »

Flott initiativ Allan.

Sømmen du bruker funker fint, men krever to ting. For det første at stoffet er hardt valket (tovet, filtet). Det hindrer at stoffet ikke rakner så lettt. Et løsere vevd stoff vil ikke takle dette. Det andre du bør tenke på er at sømmen ikke er like sterk som en vanlig søm av samme grunn. Sømmer som utsettes for mer belasting (ermene) bør du kanskje bruke en søm med mer sømmonn.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Allan »

Takk for innspill! Dette er et klede som ikke rakner noe videre, det kan sammenlignes med ullstoffene en bruker til bunader. Uansett er det nok lurt, som du sier, å bruke e annen søm til slmmer som belastes mer. Men montering av kilene i kjortelen burde gå bra tenker jeg.

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Bowman »

Flott Allan. Bockstensmannens drakt er som sagt noe jeg selv har holdt på med en stund nå. Jeg holder på med å fullføre sko i disse dager. Jobben med hosene har jeg satt bort til Anders Haug. Det blir ikke originale bockstenshoser. Det gjør ingenting om du mikser litt innenfor nogenlunde rammer. På mitt antrekk blir hosene og struten uorginal. Struten er basert på et annet funn fra middelalder. Grunnen til at jeg valgte den løsningen var at den originale bockstensstruten som jeg også har sydd var helt jævlig å ha på seg. Jeg er mer fornøyd med passformen på den andre som jeg da valgte. Bockstenshosene er ekstremt vanskelige å sy.(synes jeg) Jeg har valgt en enklere løsning inntil videre. Mulig jeg går løs på jobben med originalhosene senere. Utover dette så er jeg original bocksten. Det er nok litt avvik på linskjorta og broken også. Det som gjør tunikaen til denne drakten så anvendelig er at den er et antrekk som var svært vanlig gjennom store deler av middelalderen. Så da er altså tunikaen, kappen og skoene 100% bocksten. Vi får se om vi får det 100% en gang. Ting tar tid. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Are »

bowman skrev: ...tunikaen...
Bare pirker litt :-)

Kjortel er det gode norske ordet å bruke på det plagget.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Bowman »

:D Selvsagt Hvordan kunne jeg glemme det. Fra nå av heter det Klas Olsen. :lol:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Sv: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Allan »

Ja det er en ganske "seif" kyrtil som passer et lengre tidsrom. Jeg har aldri lagt vekt på å kopiere antrekket nøyaktig. Jeg unner meg sjøl litt slingringsmonn her, og ettersom klær i middelalderen beviselig ikke alltid var helt eksakt symmetriske i formen prøver jeg å arbeide etter øyemål-er-nær-nok-metoden. Jeg syns det er litt pussig med middelalderklær som ser ut som de kommer fra en konfeksjonsfabrikk. Óg, jeg har ikke sydd hosene helt på samme måte jeg heller..:oops: jeg delt foten i to for å få det til, men om det er uhistorisk så skal jeg ikke ta av meg støvlene.

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Are »

Det har vært en lang tradisjon at klærne sys i heimen. Og det har til tider klærne båret preg av. Ikke alle er like flinke til å sy. De mer velbeslåtte har brukt proffer til å gjøre jobben. Dette gjenspeiler seg gjerne i stoffvalg, snitt og søm. Eksempelvis kan nevnes at i heimen var det vanlig å bruke jarekanten i plagget. Praktisk siden den ikke rakner. Proffene skar den av. Til de som er fristet til å ha jarekanter i plaggene sine anbefaler jeg å unngå det til du har fått tak i et håndvavd stoff.

Sømmen du bruker Allan bille vært svært sterk hvis du føyde sammen to håndvevde jarekanter.

Stå på. Gleder meg til å se resultatet.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Allan »

Her har jeg revet bort hele jaren, fordi den bar importørens navn og samt "pure new wool" i en avvikende farge (i tillegg til det ville den sjølsagt vært lett identifiserbar som en industriell jarekant om den hadde vært ensfarga óg). Som en mann av folket passer det å ha klær som framstår som heimgjorte.

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Sv: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Allan »

BildeBilde
Sjøl om dette muligens er "tilbehør" er det jo del av helheten: jeg brå-raska i hop en kniv. Blad: handsmidd (og gjenbrukt, endel slitasje. Handtak: ask. Et forsøk på gotikk tolket folkelig. Overflatebehandling: nei.

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Bowman »

Fin farge på stoffet. Kniven er også etter min smak. Du er smart som legger vekt på detaljene når du syr antrekket. Antrekket mitt ser nok litt mer ut som det kommer fra en konfeksjonsfabrikk. Skal legge ut bilder av alt sammen når hoser og sko er ferdige. Anders Haug syr hoser og Vibeke H. Larsen nålebinder sokker til meg. Det hele toppes med "Middelalderbabylue" Husker ikke hva det heter, men "babylue" på voksne var visst svært sexy på den tiden, så det må vi ha.Jeg må nok å meg en stråhatt også, som et alternativ til struten.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Historisk bueskytterantrekk

Legg inn av Allan »

Kveiv er det vanlige norske ordet for hetta. Den kan kamuflere litt uhistorisk sveis óg, så det hadde jeg tenkt å sy meg. Angående kniv: jeg har lett etter bilder av gamle kniver å kopiere, men dessverre er det lite bevart skaftmateriale fra denne perioden, så jeg har kombinert litt ulike forbilder og er ganske fornøyd med uttrykket.

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar