Historiske støvler

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Historiske støvler

Legg inn av nidrinr »

Nevnte jeg karakteroppgjør på 10. trinn?
-fler som sitter med den ja :)
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Historiske støvler

Legg inn av Are »

Ser ut som om denne tråden er full av pedagoger/lærere. Fodt å høre at alle er like gode til å planlegge så man slipper skippertaksarbeid :-)

Fikk selv nålene mine i går. Salmakernåker i str 3 oh 3/0. Førstnevnte var tjukk som strikkepinner så jeg får ikke brukt dem til dette prosjektet. Trist siden de passer til skomakertråden jeg fikk av Oddbjørn. I stedet bruker jeg dobbel buestrengtråd av lin, godt vokset.

For første gang har jeg ikke sylet overlæret før jeg begynner. Jeg syler ett hull, syr ett sting, gjentar og gjentar... For å sørge for at delene ikke forskyver seg har jeg snørt det sammen i noen overettpunkter.

Kanskje jeg blir ferdig.
ImageUploadedByTapatalk 21369896322.756460.jpg
(30.37 kiB) Lastet ned 3721 ganger
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Historiske støvler

Legg inn av Allan »

Oisann...dette ser veldig ryddig og ordentlig ut! Mine sømmer er noe mer...preget av en glad amatør. Men nå er det jo ofte sånn at når en gjør noe en ikke kan fra før, så sitter ikke teknikken før en er nesten ferdig.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Historiske støvler

Legg inn av Are »

Dette er mitt fjerde par, så litt øvelse har det blitt. I tillegg har jeg fått opplæring og god konsulenthjelp hvis jeg lurer på noe. Vil aldri anbefale autodidakte håndverksferdigheter hvis man har mulighet til å få god opplæring.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Historiske støvler

Legg inn av Bowman »

Dette ser svært så proft ut Are. Jeg har også som Allan nevner sånne litt amatøraktige sting på mine sko. Men jeg har tenkt å sy flere par, så det kommer seg nok. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Historiske støvler

Legg inn av Are »

Begge er nå ferdig sydd. De har ligget i en bøtte med vann mens jeg har funnet fram resten av middelalderdrakta ( skal til Tønsberg middelalderfestival i morra). Nå er det vrenging av våte støvler som er underveis. De er lagt i vann siden skinnet blir mer smidig og det er mindre sjansje for at en søm revner under vrenging. Har en GT ved siden av for å styrke meg :-)
ImageUploadedByTapatalk 21370033804.349268.jpg
(19.14 kiB) Lastet ned 3685 ganger
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Historiske støvler

Legg inn av Bowman »

Noen som har noen sterke meninger om disse produktene her? Er det noe som kan passere?
http://www.taberna-historica.com/no/his ... enner.html

Det er mye rart på markedet og noe er vel rarere enn rarest, men er det et snev av noe riktig på disse? Ser at det er hæl på noen av de, og det blir vel litt feil. Det er noen ganger fristende å kjøpe noe som er ferdig, fordi tiden strekker ikke til.

:)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Historiske støvler

Legg inn av GreenMan »

bowman skrev: Det er mye rart på markedet og noe er vel rarere enn rarest, men er det et snev av noe riktig på disse? Ser at det er hæl på noen av de, og det blir vel litt feil. Det er noen ganger fristende å kjøpe noe som er ferdig, fordi tiden strekker ikke til.
Unngå hæl, ihvertfall frem til sent 1400-tall. Men akkurat de støvlene du linker til er helt greie senmiddelalderske rytterstøvler.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Historiske støvler

Legg inn av Are »

Er det tiden eller tterskelen som er problemet? Kjøp deg heller to svært gode øl og kos deg med en til hver sko du syr. Langt hyggeligere og billigere. Som Stian også nevner er de feil tid i forhold til din drakt. Fortsett på skoene du har begynt på. Ta med på NM hvis du trenger noen tips/innspill.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Historiske støvler

Legg inn av Bowman »

Are: Det er vel tiden som er problemet, men jeg likte forslaget ditt med en god øl pr sko. Den ene er ferdigsydd, så da blir det to gode øl på den skoen som gjenstår. Det som er greia er at disse skoene hører til bockstendrakten. Jeg ønsker meg noen høye støvler som kan brukes til krigsbueskytterantrekket. Det må da finnes noen som passer inn ca 1415 og deromkring. På sikt blir det en kortere jakke til å ha under panservesten. De gule hosene funker til dette antrekket, men da helst med noen høye støvler. Jeg avbestiller de som jeg linket til. Er det feil så er det feil.
Kan ikke du Are, eller Stian tipse meg om noen høye støvler som passer inn i begynnelsen av 1400 t.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Historiske støvler

Legg inn av GreenMan »

De du linket til er ikke så halvgærne i forhold til perioden, men det er som sagt ridestøvler. En bedre løsning for en fattig bueskytter er reimstøvler.
Sjekk institorium sine sider: http://institorium.pl/page/index.php/en ... ry/view/31
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Historiske støvler

Legg inn av Bowman »

Flott nettbutikk med mye bra. Belteveskene var særs fine. Fine priser også.
Da tror jeg på disse støvlene her.

http://institorium.pl/page/index.php/en ... iew/31/227
:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Historiske støvler

Legg inn av Allan »

Jeg gjenoppliver denne tråden igjen: Etter litt uforsiktig tørking under NM i fjor har jeg sett at jeg bør begynne å tenke på å lage nye støvler. Om jeg rekker det før NM i år er heller tvilsomt, men man veit jo aldri.

Uansett: jeg fikk tak i en liten rest av plattlær, og spørsmålet er om noen har erfaring med det som sålemateriale? Det er en del tjukkere enn buk (som jeg brukte sist), men det kjennes ikke like hardt. Nå blir buklæret hardere når det har vært vått, kanskje vil noe lignende gjøre seg gjeldende for plattlæret (?).
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Historiske støvler

Legg inn av GreenMan »

Allan skrev: ... jeg fikk tak i en liten rest av plattlær, og spørsmålet er om noen har erfaring med det som sålemateriale?
Min erfaring er at tjukt, men mykt er knallende godt. Jeg har testet litt forskjellige typer lær til såle men er usikker på om jeg har brukt plattlær, men test gjerne.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Historiske støvler

Legg inn av Allan »

Jeg har bestemt meg for å prøve. Sålene på de gamle støvla mine holder ennå, men hvis jeg finner en spiss stein på bakken (eller går på gangsti med singel) er det ubehagelig.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar