Hva er en historisk drakt?

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av nidrinr »

..Tipper de hadde en lignende diskusjon i det antikke Hellas.. -Helt til en lederluring sier "Nei, nå er jeg dritt lei hele diskusjonen. Bli enige, ellers får ikke utøverne ha noe klær!" -Og så ble de ikke enige :lol:
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Lurz »

yessss! Løsningen! :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Bowman »

Hei

Jeg er såpass interessert i antrekk at jeg har planer om fire forskjellige antrekk. Jeg ønsker meg et fantasikostyme fra middelalderen og da er det Robin Hood myten som står meg nærmest. Grønn tunika, strut og langbue. Perfekt. Videre så har jeg planer om å få til et mest mulig autentisk vikingkostyme. Perfekt sammen med hedebybue, fire fjær på pilene, hoftekogger, og spiss med tange. Videre er et apachekostyme fra 1870 årene på ønskelista. Fint til å kombinere med hurtigskyting. Var det noe de kunne så var det det. Det siste kostymet kunne vært et steinalderkostyme. Holmegårdsbue, kogger i reinskinn og tunika i skinn. Mest mulig historisk korrekt. Utover dette så har jeg planer om å forbedre skyteteknikken min, for den er dårlig. :lol:

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Ingis »

Jeg regnet med at innlegget mitt ville føre til noe reaksjoner, og det er bra. Alikevel, hadde jeg håpet at diskusjonen hadde kommet opp litt tidligere, så vi eventuellt kunne fått en eventuell endring på vårt årsmøtet.
Jeg ser at mange har sine meninger og det er bra. Da NL ble startet hadde jeg inntrykket av at helheten var viktig, men jeg er helt enig at vi skal ikke støte bort noen på grunn av klær.
NLs hovedmål er: "å spre interesse for og kunnskap om historisk bueskyting og buemaking" jfr. NL vedtekter.
Som leder i NL må jeg forholde meg til lagets vedtekter og mine personlige synspunkter blir kun et bidrag i diskusjonen.
I diskusjonen er det tydelig at vi har to grupper.
1. De som syntes helheten er viktig og forsøker å være mest mulig "historisk" korrekt.
2. De som kun ønsker å skyte en "historisk" bue uten krav til "historisk" bekledning.
Skal NL bidra til å favne begge grupper bør draktkravet fjernes, men da må samtidig mye av innholdet i våre vedtekter forandres og vedtas på nytt, og det er fullt mulig på årsmøtet i 2012.
Jeg var i utgangspunktet veldig for "historisk" bekledning, fordi jeg oppfattet NL som en historisk forening, og da var som sagt helheten viktig for meg, men med henvisning til NLs hovedmål er jeg litt mer usikker.
Uansett bør det være en viktig diskusjon i framtiden.
Et annet spørsmål kan jo være: Hva er definisjonen på kunnskap om historisk bueskyting og buemaking. :)
"Back to nature!"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Are »

Fin oppsummering Ingar. Selv vil jeg gjerne plusse på et par grupper bare for å spesisfisere mer.

1. De som ønsker å gjenskape den historiske bueskytteren, gjerne fra en bestemt tidsepoke og et geografisk område. Dette være seg buedesign/-materiale, piler, streng, bueskytterutsyr, skyteteknikk og drakt.

2. De som ønsker å gjenskape en skytestil. Krokbueskyttere og krigsbueskyttere er gjerne i denne gruppa.
3. De som ønsker å skyte med en ”naturbue” og liker stemningen på de historiske markedene. Autensitet er ikke så nøye, så lenge de ser litt middelalderske/vikingaktige/fantasy ut. Kan sjelden vise til historiske kilder på hvorfor de har utstyr som de har.
4. De som ønsker å skyte best mulig med en ”historisk bue”. Kjøper seg gjerne en duoflex hvis de mener det forbedrer resultatene.

Håper ikke noen føler seg støtt av mine påstander, men jeg mener denne definisjonen favner de fleste skytterne. Selv plasserer jeg meg i gruppe 1 eller 2 avhengig av tid, energi og arrangement.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Christian »

gruppe nr 5: De som egenlig ikke driver med bueskyting o.l. men liker å kunne lage ting sjøl. Det at buene blir "historiske" er bare en bonus :wink:

Der finner du meg ihvertfall 8) Jeg synes så absolut det historiske ved gjennskapning osv er knall, men som den steampunkeren som jeg er, så bryr jeg meg veldig lite om historisk korrektehet... Eller det vil si, jeg bryr meg ikke om det så lenge det ikke kommer i veien for at andre kan ha det morro :wink:

Jeg ser absolutt de potensielle fallgruvene ved å åpne opp for fantasyfolket, men det å være litt raus på om en apache kommer med ei cherokeebue eller om en viking har vært på handletur østover, tror jeg bare gjør godt bedre :)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Bowman »

Jeg liker rausheten din Christian. :lol: Jeg legger opp til at ting må være historisk korrekt, men er nok ikke der ennå. Jeg mangler mye stæsj for å kunne stille i noe som blir historisk korrekt. Tar lang tid å bygge opp antrekk og diverse rekvisitter. Men det skal være plass til alle. Apache med cherokeebue... Hva med Viking med Sudburybue? Det synes jeg bør være historisk korrekt. Vikingene var jo i junaiten på 900 tallet engang og da kunne det jo hende at de snublet over noen Wampanoags..........og kanskje de byttet buer. Det finnes en indianerbue i "Encyclopedia........." som likner på en sånn Hedebybue.......en sånn defleks..........defleksw... :mrgreen: Så jeg tar med Sudburybuen min til Moss.....og skyter i vikingaktig habitt. ;-)
Sist redigert av Bowman den 24 mar 2012, 10:41, redigert 1 gang totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Lurz »

eller om en viking har vært på handletur østover, tror jeg bare gjør godt bedre :)
:D :D :D
Men:
For det første, så tror jeg for min del at de var akkurat det. (selv om de kanskje ikke alltid betalte for seg :shock: )
For det andre, for meg var det først bare en rar fasinasjon som dro meg mot krokbuer. Visste til å begynne med veldig lite om bakrunn og historiske sammenhenger. Men etterhvert vokste interessen både for konstruksjon av buene, forskjeller (og likheter) mellom krokbuer fra forskjellige tider og områder, og sammenhengen med våre trakter. For min del leiter jeg etter en fyr som dro på tur østover, en eller annen gang i folkevandringstid/merovingertid/previkingtida. Og handla krokbue. Men som fortsatt var egd. (Muligens det Jordanes kaller Augandzene) Ganske artig å finne ut om, og jeg tror han har eksistert. Vi begynner et sted.... og havner et annet. Lite som er perfekt fra begynnelsen.
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar