Hva er en historisk drakt?

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Moen »

Når man ser på regelverket hos NL, kan man lese under Intensjonsbeskrivelse:
"Med Historisk Klasse menes alle verdens buetyper som man kan finne beskrevet i historien før 1900."
Da må man jo trekke den konklusjon at en historisk drakt også skal være: Alle verdens drakter/klær som man kan finne beskrevet i historien før 1900!? Det finnes jo noen få personer som "kammer over" når de ser at man kanskje har en drakt fra ett eller annet, og har skotøy som stammer fra 100 år før... eller at man har sydd med feil teknikk (Dèt var kanskje litt å ta i :wink: ) Så da skulle man kanskje tro at det så ultra-teit ut når man tusler rundt i drakt fra 1044, og buen er en perfekt langbuekopi fra england rundt 1890?
Man ser jo også at mange legger hele sjelen og halve livet sitt i buen, tilbehør og drakt. Og flott er dèt. Jèg har også funnet en tidsepoke som fenger meg, Så jeg skjønner den greia. Man blir hekta, rett og slett.
For å dra det litt lengre, er faktisk verdens mest populære bukse fra 1879 og heter "Levis 501" Den blir i dag produsert etter samme mønster som den gang. Som jeg la merke til under siste NM var det noen som skjøt presisjon med kakibukse...den ble først produsert rundt 1910.. Ergo måtte jeg med mine levi 501, flanellskjorte og langbue fra sent 1800 tall være "mere" historisk korrekt der jeg sto som tilskuer? Eller?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Kviljo »

Hehe, dette burde på noe vis vært klarere, enig i det. Det er vel helst uklart fordi man ikke har noen helt klar praksis på det.

Hovedintensjonen med draktpåbudet er at man ikke skal møte en gjeng ikledd 80-talls grilldresser, når man kommer på NM. :lol:
Tror det står noe slikt som historisk drakt etter beste evne. Altså minstekravet er at man har funnet fram til noen klær som på noe vis kan se historiske ut.

Mange mener at det burde være en sammenheng mellom hva slags bue man skyter og hvilken drakttype man går med. For noen ser det rart ut om man går med vikingtidsdrakt og skyter steinalderbue. Jeg tror man har mest å tjene på å premiere de som stiller som "gode historiske skyttere", og heller la minimumskravet være såpass lavt som det er i dag - man ønsker tross alt ikke å stenge ute folk som ønsker å skyte historisk bue men som ikke nødvendigvis setter stor pris på å kle seg ut.


Skulle man stramme til regelverket, burde det absolutt være et krav om at buetypen bestemmer drakttypen, men dette vil uansett være et kriterie for å kunne vinne en tittel som f.eks "årets historiske skytter". Men da tror jeg du stiller sterkere om du kombinerer dress og viktoriansk bue, enn om du kombinerer Levis og viktoriansk bue :wink: Når det er sagt, så burde det egentlig vært lov å stille som "Hovard Hill" også. Om man kan vise at man har gjort en innsats for å ligne, tror jeg ikke man vil bli nekta deltagelse, selv om det går utover 1900-regelen.

Det skal vel også nevnes at 1900-regelen heller ikke burde vært der. Slik det er nå har man f.eks ikke lov til å stille med en Duoflex - en trebue som ble utvikla på 1930-tallet, selv om jeg tviler at akkurat det vil bli håndhevet noen gang.

Om man har konkrete endringsforslag til regelverket eller vedtektene, setter man stor pris på om disse blir sendt til styret, slik at man kan ta det opp på årsmøtet. Det er ingen tvil om at det finnes grunnlag for forbedring.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Moen »

Hehe.. Gullregnbue, hatt og silkekrusedull i halsen.
Regelverket kunne kanskje hatt godt av litt forbedring, ja.. I alle fall litt klarere regelverk hadde vært på sin plass. At duoflex ikke var tillatt, visste jeg faktisk ikke.. why?
Forslag sendt styret :wink:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Kviljo »

Bra!

Duoflexen er ikke direkte forbudt, men blir det indirekte ved at man kun tillater buedesign fra før 1900. Strengt tatt er det mange deflex/reflex-buer som også ville blitt berørt av den "regelen" om den ble håndhevet. Det samme gjelder for de gamle 1700-talls Penobscot-buene, der det er flere strenger med i konstruksjonen, som heller ikke kommer inn under regelverket vårt.



Så fort jeg får lagd meg en ordentlig tyrker, skal jeg foreslå at vi åpner for bruk av overtrekk 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Are »

Godt spørsmål Moen.
NL's formål er å spre interesse for og kunnskap om historisk bueskyting og buemaking.
For å fremme denne målsettingen vil foreningen:
...
b) Søke å sette arrangementene i en historisk kontekst, f.eks. vikingtid og/eller middelalder.
...
Bekledning
Bekledningen skal være historisk etter beste evne og gjelder spesifikt for deltakelse i utendørs Norges Mesterskap i historisk bueskyting. For deltakelse i andre konkurranser er krav til bekledning opp til arrangøren og skal således annonseres på forhånd.
Litt klønete formulert. Slik jeg tolker reglene skal drakten stemme med arrangementet/arrangørenes ønske. Der det ikke stilles krav til tidsepoke/drakt står man fritt. Still da gjerne i 1890 talls utstyr (med revolver i beltet). Ved noen utendørs NM har settingen vært folkemuseum e.l. Der ville det i prinsippet vært mer riktig å stille i tradisjonell folkedrakt enn i vikingklær :wink:

Jeg skulle gjerne sett flere skyttere i en fin historisk drakt. Men så lange nivået på mange av draktnee er så lave som de er skulle jeg gjerne fjernet draktkravet. Jeg blir ikke satt i historisk stemning når folk stiller opp med bueskytterutsyr som ikke har noe med historien å gjøre i en drakt som knapt er lett inspirert av vikingtid.

Men det er kanskje min kjepphest å ri på...
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Moen »

På mange måter skulle ikke draktkravet vært der i det hele tatt. JEG synes det er noe drøyt å kreve drakt på ett stevne i året. At det også er NM, gjør ikke saken spesielt bedre. Noen sier tvert nei til å iføre seg drakt for å kunne skyte et NM.. Man blir ikke tvunget til å ikle seg drakt fra 1940 om man skyter trad..eller citycamo når man stiller i compoundklassen, selv om mange gjør det.:lol: Satt yttligere på spissen, har ikke historisk bueskyting noe som helst med drakt å gjøre.
Som Are her også er inne på.. Jeg synes også det er flott med "riktig" drakt, men jeg skjønner også de som ikke vil slenge inn en haug penger til drakt.

Og det som forundrer meg meget, for å sitere gamle Willoch, er at når vi er ferdige med presisjonskytingen og skal lade lengdebuene...nei da er det plutselig ikke draktkrav langre.. Forstå det den som vil :wink:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av nidrinr »

Er i grunn enig i at bekledninga bør være valgfri, om det da ikke er snakk om en konkurranse som del av underholdninga på et viking- eller middelaldermarked. Jeg har personlig ikke noe i mot å dra på meg noen linfiller (ganske behagelig bekledning forresten), men når sant skal sies er det ikke sikkert det jeg slenger på meg er fantastisk korrekt hverken opp eller ned. Det er sikkert mange som syns det er artig med historiske buer, men ikke nødvendigvis er hoppende entusiastiske for å følge med på gamle klesmoter...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av MalaWolf »

Personlig liker jeg fokuset som har vært på draktene. Det har gitt meg muligheten til å kunne dypdykke i drakt-historien. Hadde aldri gjort dette hadde ikke vært for dagens krav. Det har også vært inspirerende å grave etter svar på hvilke buer som er historisk korrekt til de ulike buene. Med draktkravet følger det mao med enda en historisk dimensjon, som for sånne som meg er spennende. Men jeg kjenner og de som ikke stiller på NM ute, grunnet draktkravet. Det er selvsagt synd...

Hva om, Langbuelaget får bestillt noen historiske-klubbdrakter, som de kan selge til sine medlemmer. Dette kan gi penger i kassa til Langbuelaget, samtidig som det gir en mulighet for de som ikke ønsker å stille i "karnevalsdrakt" til å delta. Vi som liker dagens kleskode, og som bestreber oss på det periodespesifikke kan få fortsette som før.

Hadde vært synd om man droppet historisk bekledning fullt og helt ...
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Christian »

MalaWolf skrev: Hva om, Langbuelaget får bestillt noen historiske-klubbdrakter, som de kan selge til sine medlemmer. Dette kan gi penger i kassa til Langbuelaget, samtidig som det gir en mulighet for de som ikke ønsker å stille i "karnevalsdrakt" til å delta.

Genilat! :)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Vibeke »

Draktene gir jo det hele en ekstra dimensjon til konkurransen, som jeg personlig synes det kunne bli gjort mye mer ut av.
Det er synd at det er bueskyttere som velger å ikke delta pga draktkravet, hovedfokus i ett NM i historisk bueskyting burde være bueskytingen, drakten avgjør ikke evnene våre til å skyte.
For å henge meg litt opp i det Moen kommenterer "Hva er historisk?" Må jo si meg litt enig med Moen og ønsket om bruk av Levis buksa. Nå har ikke jeg lest reglementet med lupe, men sånn jeg skjønner det så burde han faktisk kunne stille i olabukse. Det kunne kanskje vært greit med en spesifisering av hva en mener som historisk, hvis en ønsker seg drakter fra en bestemt periode som ligger lenger tilbake i historien enn levisbuksa.

Noe vi alle kunne blitt veldig mye bedre på er å gjennomføre perioden fra topp til tå! Selvom jeg ikke skal skryte på meg å ha det naila selv, så synes jeg det er mer ødeleggende å se en påtredd dårlig linfille over olabukser og sandaler som ett forsøk på å stille i historisk antrekk, enn om personen hadde stilt i ett gjennomført fritidsantrekk fra dd.
Jeg synes det er kjempemoro med de som virkelig setter seg inn i dette her og gjør sitt ypperste for å gjenskape noe som kunne vært fra den aktuelle perioden. Det kunne kanskje vært en gulrot for de som legger jobb i dette om det historiske ifbm drakten også ble premiert på ett vis.
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av SilentG2 »

Christian skrev:
MalaWolf skrev: Hva om, Langbuelaget får bestillt noen historiske-klubbdrakter, som de kan selge til sine medlemmer. Dette kan gi penger i kassa til Langbuelaget, samtidig som det gir en mulighet for de som ikke ønsker å stille i "karnevalsdrakt" til å delta.

Genilat! :)
Da er man også tilbake til kostnadspørsmålet rundt dette..

Det er veldig mange tipper jeg som ikke har råd, eller vil ta seg råd til å skaffe seg drakt, grunnet den kostnaden det faktisk er å få en skikkelig drakt.

Jeg er heller med at de som vil ha det, kan opmuntres til å gjøre det skikkelig, og kanskje heller gå for et regelverk som sier at bua skal være historisk. Kanskje vi samler flere bueskyttere på den måten.


Vi burde vel også kunne gå for verdensrekorden på antall deltakende på et buestevne, tror vi bare må over 400 stykker for å klare det.
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Ingis »

Hver år kommer den samme diskusjonen. Draktkrav.
NL;s formål er å spre interesse for og kunnskap om HISTORIK BUESKYTING OG BUEMAKING. Dette er det viktigste selvsagt. Mange er ikke så opptatt av hvor historisk verken skytingen eller buemakingen er. Noen tar steget tilbake, mens andre lager en trebue med laminater osv uten tanke på at den skal være særlig historisk.
Sånn er det vel med bekledning også. Noen er historisk interessert og er engasjert i viking/middelalder-treff under sommeren. Alikevel står det i et underpunkt i NLs formål at NL søker å sette arrangementene i en historisk kontekst, f.eks. vikingtid og/eller middelalder, jfr. NM ute. Pr. idag har vi ingen spesielle draktkrav. Bekledning etter beste evne?
Jeg lurer litt på om det er et poeng å få med så mange som mulig. Hva er egentlig hensikten med NL? Ja, kanskje burde draktkravet vekk, hvis vi bare tenker på å få med alle som løper rundt med en trebue. Personlig er jeg ute etter helheten. Hvis vi skal vekk med draktkravet, bør vi kanskje også arrangere NM på et eller annet jorde og ikke på "Historiske" steder.
Det er helt sikkert en viktig diskusjon, og min utfordring til dere medlemmer som ikke ønsker draktkrav fremmer et forslag til neste års årsmøte (2012) om fjerning av "draktkrav". I mellomtiden kan dere komme til Moss i olabukse,dress eller historisk meddelalderbekledning. :D
"Back to nature!"
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Moen »

Synes du det er merkelig at diskusjonen kommer? I så fall skuffer du meg.
Det blir pratet mye om rekruttering.. Samtidig kommer den velkjendte om "alle som løper rundt med en trebue". Jeg vil si JA, for hvorfor skal ikke de som "løper rundt med en trebue" også være velkommene? Er det Nl`s mål å bli en eksklusiv klubb eller noe?
Jeg tror nemlig at hvis de som f eks deltok under siste nm fikk velge drakt eller ikke drakt, er det ikke mange som hadde valgt den bort. Hadde man samtidig fjernet kravet, og heller oppfordret deltakerene til draktbruk, tror jeg kanskje at flere hadde kommet til NL og etterhvert hoppet i drakta :wink:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Kviljo »

Det kan nok tenkes at det ville vært lurt å ta bort draktkravet, men samtidig opprette en årlig "årets historiske skytter". - eller på annet vis premiere de som stiller i (ordentlig) drakt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Grauten »

Jeg stiller meg bak spørsmålene til Moen, og oppsummeringen fra Kviljo, da jeg konsekvent har holdt meg vekk fra utendørs NM på grunn av draktkrav. At jeg befant meg på NM i 2010, var i utgangspunktet som observatør/tilskuer, og det faktum at jeg skulle på tur i nærliggende område. Jeg må innrømme at historisk bueskyting ligger mitt hjerte nært, mens klesfillene bryr jeg meg "nada" om. Slik "draktkravet" har blitt fremstillt i tidligere år, så har det medført som sagt at jeg holder meg unna. Men da jeg ved selvsyn har sett at kravet ikke er absolutt, så vurderer jeg sterkt å stille på utendørs NM i 2011. Som Kviljo påpeker, så kunne man premiert drakt/bue, for de som stiller i dette, og la oss som har null interesse for drakt slippe å dra på oss "striesekk" alternativet. Jeg mener at det er bueskytingen og buene som skal være i fokus, og ikke den teatralske delen. Jeg må innrømme at jeg ved flere anledninger har stusset på strigla drakter og nær null kunnskap om å skyte bue. Da har jeg spurt meg selv om hva som er viktigst for enkelte personer: drakta eller bueskytinga. Jeg regner med at intensjonene rundt NL er å fremme historisk bueskyting, ikke være et alternativ til re-enactmentmiljøet her i Norge?
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Svar