Hva er en historisk drakt?

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Moen »

Kviljo skrev:Det kan nok tenkes at det ville vært lurt å ta bort draktkravet, men samtidig opprette en årlig "årets historiske skytter". - eller på annet vis premiere de som stiller i (ordentlig) drakt.
Helt klart en smart idè. Det er jo ikke det jeg mener at drakt IKKE skal være med. Tvert i mot. Stemningen under f eks NM er jo noe man husker. Lokalitetene på arenaen gjorde jo også selvsagt sitt (Og jeg tipper årets nm også blir husket) Spør man tilskuere som var der, sier de det samme. Så å fjerne den biten er vel ikke ønskelig? Poenget er at jeg tror ikke deltakerene vil møte i fargesprakende klær ala grilldresser, men forsøke å tone ned og tilpasse seg det "jordfargede miljø" :D Hvis en ser seg rundt på NM`n så vil man fort se at de aller fleste som har "halv" drakt velger f eks en bukse i farger som passer inn.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Are »

Ingis skrev:...Det er helt sikkert en viktig diskusjon, og min utfordring til dere medlemmer som ikke ønsker draktkrav fremmer et forslag til neste års årsmøte (2012) om fjerning av "draktkrav". I mellomtiden kan dere komme til Moss i olabukse,dress eller historisk meddelalderbekledning. :D
Prøvde det for noen år siden, men da ble vi nedstemt. Kanskje på tide igjen?

Jeg setter stor pris på at folk stiller i historisk drakt, men ikke at folk føler seg tvunget til det for å stille opp på NM. Har folk lyst til å lage seg en historisk drakt blir gjerne drakta langt bedre enn hvis de lager noe under tvang som tøyer definisjonen på historisk drakt

Bifaller Kviljo sitt forslag...
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Bowman »

Folk er forskjellig. Noen liker å kle seg ut og andre kan ikke fordra det. Historisk (mest mulig) korrekt drakt hører vel definitivt med til historisk bueskyting. Men det å få tak i en mest mulig historisk korrekt drakt er vel muligens ikke så lett å få til. Her trenger vi vel hjelp fra andre faggrupper. Det er jo absolutt spennende at flere fagområder møtes. Men det er jo håpløst å tvinge folk til å kle seg ut . :wink: Enig med Kviljo i at det burde blitt premiert med mest mulig historisk riktig antrekk og utstyr. Jeg kunne godt tenke meg å stille som Apachekriger fra 1865. Men de buene der funker dårlig på presisjonskytingen :( Så da blir det lang bue med et eller annet som likner på noe fra fra middelalderen. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Kviljo »

bowman skrev:Apachekriger fra 1865. Men de buene der funker dårlig på presisjonskytingen
Det betyr ingen ting bare det ser tøft ut :mrgreen:
Gjenskaping av historisk bueskyting innebærer ikke nødvendigvis høy presisjon 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Bowman »

Jeg trenger en heftig parykk og litt grundig barbering. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Grauten »

Det betyr ingen ting bare det ser tøft ut :mrgreen:
Gjenskaping av historisk bueskyting innebærer ikke nødvendigvis høy presisjon 8)
Det er jo nettop her det spriker litt i oppfatningene spør du meg! Mitt spørsmål blir da: hvilken profil er det vi skal forsøke å skape ute i bueskytterkretser? Skal vi sees på som en reenactment gruppe, hvor bueskytingen kommer i annen rekke, eller skal vi sees på som et seriøst alternativ til andre skyteformer.
Presisjon er et resultat av en mix av godt håndverk, god teknikk og masse trening. Disse elementene er drivkraften bak bueskytingen og utviklingen av buetyper. Uten presisjon ingen utvikling spør du meg, og da kan vi vel gå tilbake til en breskekvist med hyssing på!
Jeg drar dette innlegget "litt" langt, men jeg føler at det er på tide at vi blir enige om å legge
vekt på de "riktige" tingene, eller blir enig om hvilken profil vi skal holde.
Når vi i dag ser hvilke poengsummer som blir prestert med historisk utstyr, så er det kanskje på tide at vi tar oss selv litt alvorlig. Jeg husker tilbake til den tiden, hvor du nærmest var unnskyldt for dårlig skyting, fordi du stilte med historisk utstyr. Jeg føler vel at dette har forandret seg, og at mange nå skjønner at dette er utstyr som funker på lik linje med moderne trad utstyr. Forskjellen føler jeg ligger i seriøsiteten til utøverne. :wink: Vet at dette blir litt OT, men det har direkte relevans til hva tråden heter, da enkelte strekker strikken for historisk bekledning litt langt (da var vi tilbake til striesekkalternativet) som et resultat av "kleskodeksen".
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Bowman »

Jeg forstår ikke hvorfor det er så problematisk å fokusere på historisk drakt som et riktig tilbehør til historisk bueskyting. Vil ikke den historiske skyteopplevelsen føles mer riktig hvis man skyter i klær som var vanlig å bruke i ulike tidsepoker hvor bueskyting var en del av hverdagen.? Er det ubehagelig å skyte i ukomfortable klesplagg, eller er det ganske enkelt rett og slett ubehagelig å kle seg ut? Jeg respekterer at folk synes det, så da får det være frivillig da. Men hvis man kun skal dra det ned til skyteteknikker og rendyrke konkurranseaspektet m.h.t til skytingen så mister vi vel noe underveis. Jeg føler at dette handler like mye om levende historieformidling som om rendyrket bueskyting. Det er jo ganske hyggelig å se noe mer helhetlig rundt selve aktiviteten. Jeg liker at kviljo synes at det er viktig at ting ser litt tøft ut også. Jeg støtter ham 100% i det utsagnet der. Jeg lar meg fortsatt begeistre av tøffe biler, klær, smakfulle farger, kombinasjoner, tøffe piler og tøffe koggere. Jeg har kjøpt meg Robin Hood "bracer og kogger fra junaiten.(inspirert fra filmen) Definitivt ikke historisk korrekt, bare nesten, men jeg synes det var såpass tøft at jeg gjerne vil bruke det. Historisk drakt perspektivet bør være fleksibelt og ikke påtvungent. Jeg stikker innom Middelalderfestivaler og vikingmarkeder hver sommer og hver eneste gang lar jeg meg inspirere av det jeg ser. Jeg har ennå ikke deltatt på noen ute NM, men jeg har forstått det slik at det er en fargerik greie med bueskyting i fokus, og at folk kommer i flotte kostymer og drakter av mer eller mindre korrekt historisk karakter. Det hadde jo vært kjedelig med joggesko, dånngri, rørleggersprekk og kammen opp av baklomma på en slik flott helg.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Kviljo »

Godt oppsummert, Bowman.

Grauten: Det jeg mente var at før Horace Ford, så var presisjonsskytingen på et helt annet nivå. Blinkskyting før det var ment som trening for å bruke buen til jakt eller strid, og ikke til presisjon alene. Det er grovt sett fra 1800-tallet av at alt fokuset gikk over på hvor presist man kunne treffe. Historisk bueskyting er derfor mye mer enn bare det å kunne treffe bra på en blink. Å stille seg opp på standplass med en steinalderbue og olabukser for å treffe blinken har dermed mindre å gjøre med historiske bueskyting enn om man skyter med indianerbue på indianervis med indianerklær... :) Så kan det være ett fett om man treffer blinken eller ikke. Ishi var en god bueskytter, men kunne ikke konkurrere i presisjonsskyting på runde blinker.

MEN, vi har alle forskjellige interesser. Det er ingen tvil om at det er den historisk buen som må være fellesbenevnelse for oss. Skyter du med historisk bue må du være velkommen i langbuelaget. Og da er det egentlig dumt at vi har en regel som i prinsippet stenger folk ute. I praksis er det ikke sånn, forsovidt. Tidligere har det blitt kåret norgesmestere på tross av manglende historisk drakt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av nilstor »

Jeg tror nok det vil være fornuftig å holde fast på at presisjonen er det viktigste, slik vil også også andre ha lettere for å ta idretten vår alvorlig. Jeg mener det er viktig at vi blir tatt alvorlig som idrettsutøvere, ikke minst med tanke på åt vi faktisk renner rundt med et våpen. Det er dessverre alt for mange som betrakter pil og bue som leketøy, og jeg mener vi må arbeide for at det skal bli tatt like alvorlig som andre skytevåpen. Det mener jeg vi gjør best med å vektlegge presisjonsaspektet, og i noen grad lengde. Dessverre er det alt for mange sportsforretninger som, fullstendig uten kunnskaper, selger pil og bue som ufarlig leketøy, og det tjener våre interesser dårlig.

Dessuten, kostymekravet må ikke stenge noen ute fra NM. Jeg har nok en mistanke om at det er bueskyttere der ute som godt kan tenke seg delta på NM, men som føler seg utestengt pga draktkravet, fordi de ikke har interesse for eller anledning til å legge ned det nødvendige arbeid for å skaffe seg en tilfredsstillende korrekt drakt.

Dette betyr ikke at vi skal gi avkall på kostymer, for det vekker mye positiv oppmerksomhet, og mange oppviser et imponerende håndverk i rekonstruksjon av gamle drakter. Dette har i seg selv stor verdi, innad som utad i miljøet. Det jeg er redd for, er at buen blir redusert til en del av kostymet. Min oppriktige mening er at buen og skytingen må komme først, så får tidsriktig bekledning komme som en god bonus!

Det burde ikke være noen heksekunst å tilfreddstille begge leirer, og løsningen har vært antydet av flere: Selve skytekonkurransen avvikles uten hensyn til kostymer, her teller bare våpenet. Vi får altså kåret en mester utelukkende på grunnlag av hvor god han eller hun er til å skyte. Parallelt med dette avvikles en konkurranse blant dem i kostyme om å bli beste historiske skytter, hvor det legges vekt på BÅDE skyting OG kostyme. Forsåvidt også bare kostyme, for den del. Da burde alle parter være fornøyd!

Dette burde være kurant rent arrangementsteknisk. Alle skyter samtidig, uansett om man stiller i kostyme eller ikke, og deltar i presisjonskonkurransen. Så deltar altså de kostymeklede - de som ønsker det - i konkurransen om å bli årets historiske skytter. Dette innebærer en fordel for de kostymekledde, for de kan da faktisk få en dobbelt mester!

Det som må til, er å fastsette retningslinjer for hvordan kostymene skal vurderes, men det må da vel la seg gjøre! Eller ...?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Grauten »

Det er tydelig at vi er helt på linje her Nilstor! Jeg er så enig så enig. Og bare for å presisere det: jeg synes at de som stiller i drakt, er både morsomt og inspirerende, og skaper en atmosfære. Mao så er jeg overhode ikke ute etter å avskaffe drakter, på ingen måte. Jeg bare følte at det kanskje var på tide med en diskusjon rundt dette emnet, da mange av oss som kun har buen i fokus, til tider har følt oss utestengt fra diverse arrangementer.
Jeg mener det skal være takhøyde for alle som vil skyte historisk, og at det er buen og bueskytingen som skal stå i fokus, ikke drakt!
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Bowman »

Jeg begynner å ane hva som ligger til grunn for en aldri så liten uenighet her. Dere tenker som idrettsutøvere, og da er jo buen, pilene og presisjonsskytingen det som gjelder. Jeg tenker at jeg driver med "Levende historieformidling" Jeg ser helt klart at det er mange elementer av konkurranse og prestasjoner også i dette, men ser det nok i en litt større sammenheng. Den drakten du skyter i, vil muligens påvirke prestasjonene ved skytingen? Ikke vet jeg. Jeg liker måten Kviljo beskriver "historisk bueskyting" Han ser det i et stort perspektiv. Vi blir nok enige. :-) Viktig å ha takhøyde. Det er jo først og fremst moro.

:)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Grauten »

:D riktig Bowman! Det er gøy. Og historieformidlingen er jeg enig i, bortsett fra at jeg velger å formidle den på en annen måte. Bue fra en tid, med klesdrakt fra en annen, blir litt feil. Og når folk stiller til start i en "striesekk" det er klippet noen hull i, og skyter glassfiber rytterbue i joggesko, så ser jeg ikke helt historieformidlingsperspektivet. De som har en viss sammenheng mellom bekledning og buetype er suverene representanter, men dette er mennesker som har interesse for sånt, og ønsker å formidle noe. Håper at alle kan se forskjellene her, og at vi som er imot uniformplikt også blir hørt. Det er plass til oss alle sammen! :D
Ps. jeg anser meg ikke som "idrettsmann", men en med genuin interesse for buer og bueskyting. Og som jeg har poengtert før, så har jeg null interesse for klesdrakter. Ergo legger jeg ned hverken tid eller penger på anskaffelse av en drakt for å skyte i. :wink:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av MalaWolf »

Jeg vil ha flere bronsealderskyttere, i bronsealderdrakt, med bronsealderbuer - og vikinger i vikingdrakt med vikingbuer. Helhet og så riktig som råd er. Og ikke minst vil jeg ha skyttere som skyter like presist, tungt, hardt og langt som de gjorde i de respektive periodene. Da begynner vi å kunne formidle historien bak buen. For meg er dette like mye et kulturprosjekt som idrettsprosjekt. De er ekvivalenter i denne ligningen.

MEN - å utelukke de som ikke deler mine interesser for fordums perioder og deres kultur, det vil jeg ikke.

Likevel - det er jævla kult å kunne slenge ut til en tilskuer som spør om buen : "jo, denne buen her følger et design fra steinalderen, 9000år gammelt design", og kunne tilføye "disse klærne har jeg sydd av elgskinn som jeg har garvet selv, med hjernen fra elgen ..." :)

Må bare fange den jævla elgen først ....
:mrgreen:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Kviljo »

Yes! Slik vil vi ha det, Malawolf!

Tror vi blir enige. Litt synd at vi ikke tok denne diskusjonen tidligere så vi kunne tatt det opp på årsmøtet i år. Men da regner jeg uansett med at oppmøtet på årsmøtet både i år og neste blir stort. :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hva er en historisk drakt?

Legg inn av Lurz »

Tror nok vi blir enige.
Men det er et problem, som jeg tror var oppe sist i denne diskusjonen. Det var i de tilfellene der nm ble arrangert på historiske markeder, der markedet hadde krav om drakt. Det står oss jo fritt å si nei til å arrangøre på steder med sånne krav. Vårt valg, men det kan være steder vi må si nei til
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar