Vibeke's nålebinings stæsj...

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Vibeke's nålebinings stæsj...

Legg inn av Vibeke »

Her kommer ett lite utvalg av det jeg ha nålebundet i det siste... Mye av det er "hvordan funker dette"-prosjekter, så jeg har ikke lagt masse vekt på at det skal være "riktige" farger. Det finnes en hel bøttehaug med ulike sting, har lest ett sted at det skal finnes over 1000 varianter... Jeg har vel lært meg 5...

Må jo først slenge med ett bilde av "my trusted tool", selvspikka nålebindings nål i gullregn :D
Bilde
Begynner med begynnelsen på nålebindingskarrieren min jeg:
Bilde
Etter det så har det blitt flere luer:
Bilde
Litt detaljer
Bilde
Bilde
Restegarnslue til guttungen:
Bilde
Siste pågående prosjektet mitt, lue i danskestinget
Bilde

Pulsvanter, tre forskjellige typer sting:
Bilde
Ett annet par enn det grå på første bildet, men samme stinget (Oslo stitch):
Bilde
Cross-Dalby Stitch:
Bilde
Osmani Stitch (tror jeg... Sto plutselig helt stille for meg hva det stinget heter...)
Bilde

Sokker:
Første forsøk ble sokker til guttungen:
Bilde
Ett prosjekt jeg har holdt på med en stund... Skal på sikt bli så de når meg litt over kneet... Nå når det litt under.... Det som er praktisk er at de kan helt fint brukes selvom de ikke er helt ferdige... De rakner ikke sånn som strikking gjør :D
Bilde

Teppe/sjal/noe å sitte på...
Bilde


Hvis noen er interessert i noe, så gi ett lite pip :-)
Prøver gjerne nye ting, så er det noen som har noen ideer til ting de skulle hatt, men ikke får lagd det selv, så tar jeg gjerne utfordringen...
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vibeke's nålebinings stæsj...

Legg inn av Zeida »

Flotte ting men nål binding ting i gullregn høres ikke sunt ut med tanke på at gull regn ikke akkurat er helsekost. :?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Vibeke's nålebinings stæsj...

Legg inn av Kviljo »

Tror ikke den nåla våger å kødde med Vibeke :) Unngår man å puste inn pussestøv eller spise fliser av gullregn, så er det nok ikke mer farlig enn mange andre materialer.

Pent arbeide! Har sansen for den der spiral-lua. Er den lagd ved å binde med to tråder delvis samtidig? Binde ei halv side med hver tråd for hver "runde"?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Vibeke's nålebinings stæsj...

Legg inn av Vibeke »

Nåla er nå ganske så blankpolert både av litt finpuss i første omgang (som forsåvidt stort sett ble gjort ute) og videre etter bruk
Er nok greit å la være å tygge på nåla når jeg står fast, men bortsett fra det så er det ingen fare.

Kviljo;
spirallua er bundet med to tråder samtidig, ja... Se for deg at d biner to rader i hver sin farge, sammen i en rad og snurrer den som en spiral... (Bra forklaring?)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Vibeke's nålebinings stæsj...

Legg inn av Christian »

mmm.. knaske på gullregn, nom nom :roll:

nålebinding ser jo artig ut. Hadde vært fint med litt mer info om hvordan man gjør det, kanskje en liten nålalong?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Vibeke's nålebinings stæsj...

Legg inn av Stein »

Jeg vil anbefale at du lærer nålebinding ved at en viser deg. Det er mye enklere, enn å lære det ut fra bøker og slikt.
Men når du har lært grunnprinsippene, er bøkene til god hjelp for videre utvikling. Da vet du hva de prøver å beskrive...:-)
Nålebinding er artig, og en kan bli så god som en selv vil, ganske fort....
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Vibeke's nålebinings stæsj...

Legg inn av MalaWolf »

Wow! Så flink du er :)

Jeg likte og den spiral-lua. Svært mye brukt bronsealdersymbol den spiralen. Hvor mye skal du ha for den forresten?
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vibeke's nålebinings stæsj...

Legg inn av Zeida »

Jeg bare tenker på at hendene er gangske grove pussepapir de tilsvarer vel ca 3000 papir og vis du da ser på alt det sponet som setter seg i fingrene dine etterhvert kan det vel være skadelig :?
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Vibeke's nålebinings stæsj...

Legg inn av Vibeke »

Christian: Driver og skulle ha tatt noen bilder ifbm ett nålebindingskurs jeg planlegger iløpet av høsten, kanskje det kan bli en liten nål-along også ut av det... Sliter litt med at jeg gjerne skulle hatt tre hender da, for å holde i arbeidet, nåla og kamera...
Ellers så har Stein ett poeng: VELDIG mye lettere å lære det av noen enn å lære det av bilder... Når en derimot har fått inn grunnteknikken så kan en fint lære seg flere sting på egenhånd. Youtube er kjekt sånn sett... Du får slenge deg med kurset på Hamar da vettu.

MalaWolf: Moro at du liker de! Ble litt hekta på spiraler her en periode, så det ble mange spiralvarianter. Har du no fargeønsker, se litt hva jeg kan bruke av garn før jeg gir deg no pris...

Zeida: Nå ga du meg en unnskyldning hvis noen skulle prøve å påstå at jeg ikke er helt vel bevart...
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vibeke's nålebinings stæsj...

Legg inn av Zeida »

haha :lol:
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Vibeke's nålebinings stæsj...

Legg inn av Stefflus »

Oj, nydelig arbeide!
Aldri hørt om slikt :oops: , var det utbredt i en periode? Ser mer arbeidssomt ut enn strikking?
Men var jo suverent at det ikke kunne rakne
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Vibeke's nålebinings stæsj...

Legg inn av GreenMan »

Stefflus skrev: Aldri hørt om slikt :oops: , var det utbredt i en periode?
Eldre bronsealder til seinmiddelalder ihvertfall, sannsynligvis vanlig på disse trakter til langt opp mot moderne tid utfra hva jeg husker.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Vibeke's nålebinings stæsj...

Legg inn av Stefflus »

GreenMan skrev:sannsynligvis vanlig på disse trakter til langt opp mot moderne tid utfra hva jeg husker.
Da du var liten? :lol:
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Vibeke's nålebinings stæsj...

Legg inn av Vibeke »

Tror de lærde strides litt om hvor gammel teknikken egentlig er, men at den kan spores langt tilbake er helt sikkert :-)

Det tar lenger tid en strikking, men jeg synes det er verdt det. For det første så er det fordelen at det ikke rakner, sånn som strikking gjør og for det andre så kan en oppnå ett mye tykkere og mer isolerende resultat avhengig av stingtypen en velger å bruke. Dvs en kan oppnå ulike tykkelser med samme tykkelsen på garnet. Ikke så lett å se på bildene, men alle pulsvantene er nålebundet av samme type garn, men har ulik tykkelse.

Tar imot bestillinger, hvis det skulle være noe som falt i smak, eller ønsker om noe annet...
Sist redigert av Vibeke den 06 mar 2011, 23:28, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Vibeke's nålebinings stæsj...

Legg inn av Vibeke »

Legge inn ett skrytebilde til her da...
Lærte å spinne garn her tidligere i vinter, av angoraull... Og resultatet måtte jeg jo selvfølgelig prøve å nålebinde med... Her er resultatet:
Bilde
Svar