Vibeke's nålebinings stæsj...

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Vibeke's nålebinings stæsj...

Legg inn av Are »

Stå på Vibeke. Skulle ønske nålebinding var blitt like hipt som strikking har blitt de siste åra. Strikking ble så vidt jeg husker funnet opp rundt 1390 og før det var det nålebinding og spranging som var det vanligste.

Har brukt en del verktøyskaft av gullregn uten at jeg kan merke at jeg har tatt skade av det. Sjelden man reagerer på tørt treverk. Men var jeg deg ville jeg lagt den i vinduskarmen mellom bruk for å gi den en flottere farge. Blir gyllenbrun etter en stund.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Vibeke's nålebinings stæsj...

Legg inn av Vibeke »

Spørs nok om det er tidsklemma som setter en liten stopper for populariteten til nålebindinga, desverre... Jeg skal gjøre mitt beste for å spre nålebinding til folket :D
Det er interesse for nålebinding rundt om og de "voksne damene" i garnbutikkene rundt omkring synes jo det er kjempespennende og moro at det er noen som tar opp igjen de gamle teknikkene også.

Spørs om nåla må få hedersplass i vinduskarmen fra nå av da... :D Takk for tipset.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Vibeke's nålebinings stæsj...

Legg inn av Moen »

Noe sier meg at denne teknikken er tidkrevende i forhold til strikking?? Tøft uansett!
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Vibeke's nålebinings stæsj...

Legg inn av Vibeke »

Jeg har ingen planer om å nålebinde meg no genser eller noe annet stort med det første for å si det sånn...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Vibeke's nålebinings stæsj...

Legg inn av MalaWolf »

Vibeke skrev:Tror de lærde strides litt om hvor gammel teknikken egentlig er, men at den kan spores langt tilbake er helt sikkert :-)
De aller eldste indikasjonene mener jeg er funn av avtrykk på leire, fra Tsjekkia eller området deromkring - vi snakker eldre steinalder - omtrent 27.000 år siden :)
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vibeke's nålebinings stæsj...

Legg inn av Zeida »

MalaWolf skrev:
Vibeke skrev:Tror de lærde strides litt om hvor gammel teknikken egentlig er, men at den kan spores langt tilbake er helt sikkert :-)
De aller eldste indikasjonene mener jeg er funn av avtrykk på leire, fra Tsjekkia eller området deromkring - vi snakker eldre steinalder - omtrent 27.000 år siden :)
Gammel sak det der og utrolig flott arbeid!
Svar