Mønster

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
Brukeravatar
ulvehund
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 09 apr 2006, 04:52
Bosted: Kristiansand
Sted: Kristiansand S

Mønster

Legg inn av ulvehund »

Hei, er det noen som har eller vet om mønster til plagg som kunne passe bra inn på ett vikingmarked?
har noe stoff som ligger å gnager i skapet, på tide å gjøre noe fornuftig med det... :D
Ulvehund. To keep your childish joy for adventure is a must. :lol:
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Hva slags stoff har du, og hva slags plagg ønsker du?

Selv sitter sitter jeg på få vikingmønstre, jeg driver mest med middelalder. Men hvis du ønsker hjelp er det kanskje greit å spesifisere litt mer hva du ønsker og hva du har. Moderatoren Bøck er en dreven viking, og Oddbjørn vandrer også i vikingklær fra tid til annen.

Eller du kan prøve på www.handelsgillet.se , de selger en del mønstre til historiske plagg.
Brukeravatar
ulvehund
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 09 apr 2006, 04:52
Bosted: Kristiansand
Sted: Kristiansand S

Legg inn av ulvehund »

Takk for kjapt svar, har endel nydelig ullstoff, noe lin og faktisk også noen ryhhbein av katt.
Skal sjekke ut siden du linket.
Ulvehund. To keep your childish joy for adventure is a must. :lol:
Ingvild
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 03 jun 2006, 11:39

Legg inn av Ingvild »

http://www.cs.vassar.edu/~capriest/mensgarb.html

meget bra side, mye annet der og som er verdt å lese:) (blandt annet veldig mye tekstil nerding.)

http://www.historiska.se/histvarld/drakt.htm

Mannsdrakten finner du på bunnen av siden.
Selv om det jeg er relativt skeptisk til denne linken, med tanke på rekonstruksjonen av kvinnedrakten de har.

http://www.vikingsonline.org.uk/resourc ... /index.htm

Bra side med mye snadder, bare å lete litt så finner du det meste.
Brukeravatar
ulvehund
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 09 apr 2006, 04:52
Bosted: Kristiansand
Sted: Kristiansand S

Legg inn av ulvehund »

:D Kjempeflott! Tusen takk!
Ulvehund. To keep your childish joy for adventure is a must. :lol:
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

Takk for fine lenker, Ingvild, jeg skal lese litt grundigere på dem når jeg får tid.
Ingvild skrev:http://www.historiska.se/histvarld/drakt.htm

Mannsdrakten finner du på bunnen av siden.
Selv om det jeg er relativt skeptisk til denne linken, med tanke på rekonstruksjonen av kvinnedrakten de har.
Bortsett fra at jeg synes kjolen ikke satt noe pent på modellen, er jeg godt fornøyd med den rekonstruksjonen. Jeg tror ikke skålspennene har sittet akkurat sånn, men det er bare min mening, ikke vitenskapelig fakta.

Når det gjelder mannsdrakten, vil jeg kommentere litt mer. Kombinasjonen av posebukser og kaftan (med åpning foran) ser ut til å være et fenomen fra Østersjøområdet. De østlige forbildene er klare, og så vidt meg bekjent er det vest for Østersjøens utløp bare ett funn som antyder posebukser. Det er et bildeteppe fra Oseberggraven (Vestfold) der noen små menneskefigurer har noen rare benklær som kan tolkes som posebukser. For alt vi vet kan teppet være laget lenger øst. Jeg er personlig av den oppfatning at man bør velge en drakt som har opphav fra sin egen region, eller evt. at det stemmer overens med resten av utstyret. Jeg anbefaler underskjorte av lin og vams/kjortel av ull, begge av denne modellen, evt. med enklere underskjorte. Lengden bør være til kneet eller midt på låret (husk på at beltet i livet trekker kjortelen et stykke opp). Til dette bør det være enkle bukser som når til anklene.

Unngå de moderne motene i hobbyvikingverdenen: Mannen på bildet har veldig mye hengende i beltet. Det finner du, så vidt jeg vet, aldri på samtidige avbildninger. Beltetasken han har på seg er veldig populær, men det finnes ingen kilder som tyder på at den varianten noen gang var i bruk. Det avbildete funnet har en noe annerledes form, og har en klar øst-europeisk opprinnelse. Hvis du trenger å ha en pung i beltet, anbefaler jeg en enkel skinnpung. Jeg får vel i denne sammenheng innrømme at jeg selv har en sånn taske jeg er veldig glad i (perfekt for lommebok+mobiltelefon), men vil ikke bruke den i veldig seriøse sammenhenger. Jeg anbefaler å lage en skulderveske til å ha sånt som drikkehorn o.l. i.

En annen moderne vikingmote er surringer på leggen. Det er korrekt med surrede bånd til posebukse, men den populære varianten med kryssurring
utapå buksa hører ikke hjemme i vikingtid (det er dog merovingiske kilder).

Det var kort oppsummert om vikingdrakt for herrer. Jeg håper jeg ikke har tråkket alt for mye i salaten, for dette er et ullent felt der det kan være lett å feiltolke de få kildene som finnes. Hvis noen kjenner til kilder som motsier noe av det jeg her har sagt, vil jeg gjerne vite det.
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
ulvehund
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 09 apr 2006, 04:52
Bosted: Kristiansand
Sted: Kristiansand S

Legg inn av ulvehund »

Dette er flott,skal se det blir noe av stoffet mitt nå...
Takk så mye.
Ulvehund. To keep your childish joy for adventure is a must. :lol:
Svar