Pilekogger av never (Schnidejoche)

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Pilekogger av never (Schnidejoche)

Legg inn av MalaWolf »

Da har jeg sanket never for kunne forsøke meg på en kopi av denne:

BildeBilde

Dette er et morsomt 5000 år gammelt design. Men om neveren havner på bålet til slutt, eller om den blir hva jeg håper får tiden vise :)
Jeg har ikke noe lær å bruke, men endel lindebast er samlet inn så noe å sy med skulle jeg kunne klare å få til. Så får vi se om det hele er klart til NM neste helg...

Stort bilde i en PDF, med målestokk
Sist redigert av MalaWolf den 02 nov 2015, 12:25, redigert 3 ganger totalt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilekogger av never (Schnidejoche)

Legg inn av Kviljo »

Ifølge en kollega som var på en konferanse i Sveits der det funnet ble nevnt, hadde de gått bort fra teorien om at det er et pilkogger, men at det faktisk kunne være til å oppbevare buen i. De hadde visst funnet flere deler som pekte i den retningen.

Vet ikke om jeg tror helt på det, uten at jeg har stort grunnlag for å tvile. Å holde buen tørr er jo viktig, og kanskje har man ikke hatt god nok tilgang på fett eller bivoks til å stenge ute regnet? Eller kanskje det ikke er nok å smøre buen inn i dyrefett for å holde den tørr? Bivoks har nok vært langt dyrere enn bjørkenever. - men hvorfor lage buekogger mens man heller kunne surret buen med neverstrimler?

Blir ikke klok på det der.

Men det er veldig kult det du driver med! Keep it up! Følger med :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Pilekogger av never (Schnidejoche)

Legg inn av MalaWolf »

Eller hva med å sette inn buen med bjørkeolje, slik man får før man har laget bjørkebeken ferdig? Finnes det i det hele tatt noen analyser av de gamle buefunnene, mht om buene har vært satt inn med noe vannavstøtende?

Jeg er hellig overbevist om at dette er et kogger :) men har det blitt båret på hofte eller rygg ? Det lurerer jeg veldig på ..
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilekogger av never (Schnidejoche)

Legg inn av Kviljo »

Kjenner ikke til noen slik analyse, men det kan godt eksistere likevel.
Det burde vært gjort, uansett.

Vet faktisk heller ikke om man har noe håndfast bevis for at man har utvunnet bjørketjære og bek i steinalderen? Det svarte man finner på piler og annet kan like godt være harpiks blandet med noe. Skulle gjerne sett nærmere på dette, men jeg tror en kjemisk analyse er det eneste som ville duge for å avgjøre det. Har ikke sett noe slikt heller, uten at jeg har lett særlig etter det.

Såvidt jeg forstod hadde de i etterkant funnet den andre halvdelen av "koggeret" noe som de mente vitnet om at det var et bue-kogger og ikke et pil-kogger.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Pilekogger av never (Schnidejoche)

Legg inn av Lurz »

Buen i? Hvor langt mente de det var?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilekogger av never (Schnidejoche)

Legg inn av Kviljo »

Ingen aning, men de mente at det var for en bue, visstnok.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
LarsFJ
Nybegynner
Innlegg: 3
Registrert: 18 jul 2009, 13:38

Re: Pilekogger av never (Schnidejoche)

Legg inn av LarsFJ »

Hei! Interessant funn! :D

Er det noen som vet når pil/bue-koggeret er datert til?
Do not aim towards any person or object you do not intend to shoot. - Decoy archery
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Pilekogger av never (Schnidejoche)

Legg inn av MalaWolf »

Kilde

4900-4600 år gammel, c14 datert etter det jeg skjønner (heller mindre stø i tysk desverre .. )

Kviljo: buekogger? Det finner jeg snodig. Røntgen av koggeret viser jo pilspisser i det. Kjøper ikke den nei. Du som har kontakter i miljøet, noen mulighet for å finne argumentasjonen bak den konklusjonen i en eller annen rapport et sted?

Så - min tolkning: dette er et kogger! :) hehe
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Pilekogger av never (Schnidejoche)

Legg inn av MalaWolf »

Kviljo skrev:Kjenner ikke til noen slik analyse, men det kan godt eksistere likevel.
Det burde vært gjort, uansett.
Enig!
Vet faktisk heller ikke om man har noe håndfast bevis for at man har utvunnet bjørketjære og bek i steinalderen? Det svarte man finner på piler og annet kan like godt være harpiks blandet med noe. Skulle gjerne sett nærmere på dette, men jeg tror en kjemisk analyse er det eneste som ville duge for å avgjøre det. Har ikke sett noe slikt heller, uten at jeg har lett særlig etter det.
Joda, det mener jeg at jeg har lest en artikkel om. Bla neandertalere skal ha laget bjørkebek. Mener dette var kjemiske analyser av spydspisser.. men hvorfra jeg har det husker jeg ikke. Skal se om jeg klarer å grave frem kildene mine her...
Såvidt jeg forstod hadde de i etterkant funnet den andre halvdelen av "koggeret" noe som de mente vitnet om at det var et bue-kogger og ikke et pil-kogger.
Så da ble koggeret for stort til kun å bære piler? Eller? Hvor Stort var det da, total lengde ? Dette må vi finne ut av!
Jeg har lagt ut et spørsmål på http://www.arkeologiforum.no/forum/funn/ - så får vi se om noen kjenner til dette bedre enn oss ;=)
Sist redigert av MalaWolf den 17 aug 2010, 15:52, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilekogger av never (Schnidejoche)

Legg inn av Kviljo »

Det var bare noe som ble løselig nevnt i en bisetning at han hadde hørt på en konferanse, for godt over et år siden, så jeg kjenner ikke mer til det. Man må vel helst kontakte museet for å komme nærmere noe svar.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Pilekogger av never (Schnidejoche)

Legg inn av MalaWolf »

Neanderthaler bek:
http://eja.sagepub.com/content/4/3/385.short
http://www.independent.co.uk/news/scien ... 62312.html
The research centres on a new analysis of two samples of blackish-brown pitch discovered in a lignite open-mining pit in the foothills of the Harz mountains in Germany. Their geological location suggests they are more than 80,000 years old.

One of the pitch pieces bears the print of a finger and there are also imprints of a flint stone tool and wood, suggesting that the pitch had served as a sort of glue to secure a wooden shaft to a flint stone blade.

In the research, carried out at the Doerner-Institut in Munich, the scientists set out to discover the chemical composition of the pitch, its biological origins, and the amount of skill and ability needed to make it.

It had been thought that the pitch was made from melted pine resin. But although such resins could work as putty, they are not strong enough to work as glue.

When the researchers broke down the samples, they found that it was a birch pitch, which is far more difficult to make. Birch pitches can be produced only at temperatures of 300-400C (570-750F). At lower temperatures, no tar is produced, while higher temperatures destroy any tar that has formed.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Pilekogger av never (Schnidejoche)

Legg inn av Kviljo »

Cool 8)

Da må det i så fall være mulig å lage bjørkebek uten å ha noen form for ildfast luft-tett beholder. Hmm, kanskje "tjæremile" er noe å se på, rent metodemessig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Pilekogger av never (Schnidejoche)

Legg inn av MalaWolf »

neverkogger.JPG
Min kopi av Schnidejoche koggeret
(81.39 kiB) Lastet ned 5839 ganger
Her er koggert jeg laget før NM, hastverksarbeide men det gjorde jobben :)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Pilekogger av never (Schnidejoche)

Legg inn av Christian »

Opp ned og bak fram :mrgreen:

men skikkelig stilig kogger 8) hvordan er det å sy i never?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Pilekogger av never (Schnidejoche)

Legg inn av MalaWolf »

Christian skrev:Opp ned og bak fram :mrgreen:

men skikkelig stilig kogger 8) hvordan er det å sy i never?
Hehe .. hastverk er og blir lastverk. Å sy går greit. Brukte en nålfil til å stikke hull med før jeg trakk tråd igjennom. Pass bare på å alltid sy der hvor du har kryssende fiberretninger i de ulike lagene. Om du studerer den PDF'en som det lenkes til i toppen av denne tråden ser du hva jeg mener ..
Sist redigert av MalaWolf den 17 apr 2012, 08:46, redigert 1 gang totalt.
Svar