Bekledning til NM?

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Bekledning til NM?

Legg inn av Christian »

Er det noen som har no middelaldersk å låne bort til NM?

Jeg tenkte å bare slenge en dau grevling over skulderen, men siden det ser så veldig midelaldernorge ut oppi der så tenkte jeg å begrense meg litt av hensyn til publikum :wink:

men da (for å sitere madammen) har jeg jo ingenting å ha på meg :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning til NM?

Legg inn av MalaWolf »

Pleier alltid å være noen som har noe :) Jeg fikk tre tilbud om å låne i fjor. Selv har jeg kjøpt noen meter med ullstoff og klippet til en bronsealder bekledning :) Kjøpte noe linstoff i samme slengen så det skal være mulig å få laget en enkel tunika også ... men den er ikke ferdig enda...

Og husk, man må ikke være jernalder/viking. Det er mye morsomt både fra stein og ikke minst bronsealder også (!)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Bekledning til NM?

Legg inn av Christian »

jojo. Er jo egentlig litt motstander av middelaldertrenden egentlig, det er liksom litt for mainstream :wink: Historisk bueskyting omfatter jo litt mer en bare norsk middelalder lissm... men siden NM avholdes der det gjør, så syntes jeg det passa seg best med noe som stod til omgivelsene :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning til NM?

Legg inn av MalaWolf »

Christian skrev:jojo. Er jo egentlig litt motstander av middelaldertrenden egentlig, det er liksom litt for mainstream :wink: Historisk bueskyting omfatter jo litt mer en bare norsk middelalder lissm... men siden NM avholdes der det gjør, så syntes jeg det passa seg best med noe som stod til omgivelsene :wink:
Men du skal nå måtte leite lenge etter bygg og plasser fra steinalderen her i landet .. så ikke la det stoppe deg :=)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Bekledning til NM?

Legg inn av Christian »

Jeg prøver igjen jeg... Nå har jeg med meg en skytter til og trenger derfor to passende antrekk. Er det noen som har noe til låns??
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Bekledning til NM?

Legg inn av Lurz »

Regner med å ha med to antrekk, kan sikkert låne bort et. Str ca xl, ikke vent for mye
Men jeg har ikke noe ekstra belter og stash, det må dere ordne selv
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Bekledning til NM?

Legg inn av Christian »

Så lenge det gjør oss litt mer presentable på skytterlinja så er det topp :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Bekledning til NM?

Legg inn av Vibeke »

Størrelse??
Mulig det kommer til å være noe til salgs der oppe også... Litt usikker på hvor mye vi har fått tid til i sommer, men ryktene har gått om at det skal ha blitt gjort forsøk på å få sydd noen middelalderkjortler for å ha til salgs...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bekledning til NM?

Legg inn av MalaWolf »

Til neste NM håper jeg virkelig flere bruker drister seg på annet enn jernalder når vi snakker om bekledning :=)

Tommelen opp for den første Øtzi-kopien! Bue av kjerneved fra barlind - drakt av hjernegarvet skinn & hele pakka ..

DET hadde vært noe!

Eller bronsealder ;-)

Jeg ønsker meg diversitet på neste NM.
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Bekledning til NM?

Legg inn av Stein »

Er helt enig.
Selv var jeg en av dem som feiget ut, og ikledde meg jernalder.
Det skyldtes at drakten nok må ha krympet en god del i vask.....:-)

Noen som kjenner noen bjørnejegere som pleier å kaste skinnet fordi de har for mange av dem?........
Trenger noe skinn til Øtzi sin lue.

Ok, jeg tar utfordringen. Skal prøve å få til noe i nærheten av Øtzi. I nærheten, da jeg ikke kan de diverse flette-teknikkene ennå.

Men det kan faktisk bli kurs i det i Bergen neste vår. Kjenner en danske som kan flette Øtzi sin knivslire i bast, helt lik orginalen.
Venter på mail fra henne, hvor hun skal presentere et kursopplegg, hvor dette inngår. Hun er også god på "steinalder-mat", dvs vekster en vet eller kan anta har eksistert så langt tilbake i nordisk område, og som kan spises.
Skal legge ut data her når jeg vet mer.

Det er vel nå snart man må skaffe seg hjernemassen. Be noen jegre ta vare på hjorte-hodene. Og ved evt trofe-making, har de vel ikke behov for det innenfor..... :-)
Evt vente på smalahove-tid. Skulle kunne få plenty hjernemasse på Voss når jeg tenker etter, smalahovenes hovedstad.
:-)

Vel vel,
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Bekledning til NM?

Legg inn av Christian »

Master needs brains... :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar