Pilkogger av hjorteskinn

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Pilkogger av hjorteskinn

Legg inn av Hardwood »

Her er noen bilder av et pilkogger jeg nettopp er ferdig med. Hjemmegarvet Hjorteskinn. Garvet med eikebark. Jeg må selvfølgelig bytte ut remmene med lær og f.eks. en låsepinne av kristtorn. Mål: 55 X 18 cm.
Hjorteskinns-kogger 3.JPG
(241.12 kiB) Lastet ned 6173 ganger
Hjorteskinns-kogger 1.JPG
(195.84 kiB) Lastet ned 6173 ganger
Hjorteskinns-kogger 2.JPG
(140.01 kiB) Lastet ned 6173 ganger
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Pilkogger av hjorteskinn

Legg inn av Lurz »

Flott kogger! Er det noe oppi som holder pilene fra hverandre, og hvordan er det i tilfelle gjort?
"If it breaks you get to keep both parts"
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Pilkogger av hjorteskinn

Legg inn av MalaWolf »

Mektig flott :)

Farger eikebarken omtrent som ved røyking?
Hadde du noen mal for koggeret, for å finne formen på det?
Hvor lenge barka du skinnet?
Røyter det mer eller mindre enn ved røyking?
Hva brukte du til å sy med?
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Pilkogger av hjorteskinn

Legg inn av Sturlabuer »

Tøft og pent!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Pilkogger av hjorteskinn

Legg inn av Hardwood »

Takk, gøy at dere liker koggeret. Det kunne nok vært litt mindre også, men..... kjekt å ha litt plass 8)

MalaWolf : Eikebarken farger læret litt mørk brunt, men jeg har aldri prøvd røykgarving. Har sett bilder og det ser ganske likt ut i farge. Hadde ingen mal annet enn bilder av andre kogger jeg har sett; smal nederst og skrått ut til åpningen. Og lengden tok jeg ut fra pilene mine, som er 80 cm. Snudde skinnet med læret(kjøttsiden) opp og tegnet på. Så skar jeg ut med tapetknivblad, forsiktig så jeg ikke skar pelsen. Deretter barberte jeg sømmemonn, altså en centimeter rundt hele, ca 5 cm rundt åpningen. Brukte en slik som frisørene bruker når de klipper i nakken :mrgreen: Min kostet ca 700.- og den klipper jeg både meg selv og sønnene mine med. :D Så brettet jeg kanten i åpningen og sydde, slik at jeg hadde en hylse som jeg kunne føre inn en stiv streng inn i. Gjerdestreng eller hva det heter. Slik man har på toppen av stolpene. Til slutt var det bare å bøye formen på åpningen slik jeg ville ha den.
Bruker en enkel skinnål og en litt solid tråd. Av og til bruker jeg vokset lintråd, andre ganger en tykk polyestertråd. Avhenger litt av om sømmen skal belastes, som i f.eks. votter.
Skinnet lå ca et halvt år i badet, med litt vending, skraping, bytting av bad underveis. :? Så du skjønner; lurt å begynne snart......
Bare spør om du vil vite mer, det er ingen tryllekunst. (Men en del søl og jobb da) For resten : ferske skinn ! Ikke saltet eller tørket. Frys ned så raskt som mulig hvis du må vente med garvingen, så hårsekkene ikke rekker å råtne. Da er det far vel til pels, og god dag til lær. Lage smedforklede f.eks........ :mrgreen:
Barkbadet lager man slik : tørk barken luftig. Knus eller mal den.(kvistkutter o.l. er topp) fyll en stor gryte ( ikke av jern, da oksiderer garvestoffene) med bark nesten til randen, deretter regnvann eller elvevann til toppen av barken. Kok i en times tid. Sil av væsken gjennom tøy, f.eks. en gammel t-skjorte. La væsken kjølne, og vips..... Skinnet bør være vått av garvebad overalt, og vendes hver dag de første par ukene. Øk stryrken på badet etterhvert. (mer bark i forh. til vann.) Lag gjerne et kar av plank til skinnet, stort nok til at det kan ligge utstrakt, uten bretter. Da kommer væsken til over hele, og garvingen går litt raskere. Legg fuktsperreplast oppi karet, så blir det tett.
Ble det mye dette ? Håper det var forståelig. Lykke til !
Hardwood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Pilkogger av hjorteskinn

Legg inn av Hardwood »

Moen: sorry, glemte spørsmålet ditt :oops: Nei, jeg har ikke noe oppi som holder pilene fra hverandre...enda. Men lurer på å gjøre det. Litt mykt lær med huller i f.eks. Synes du jeg skal gjøre det ? Har aldri brukt slikt hoftekogger før, bare et rør på ryggen :mrgreen:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Pilkogger av hjorteskinn

Legg inn av Hardwood »

Eh... men det var jo ikke Moen men Lurz som spurte... beklager, Lurz
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Pilkogger av hjorteskinn

Legg inn av Moen »

Hehe... Det er Lørdag...
Hva mener dere er den kjappeste måten å avhåre skinn på da? Jeg har før skrapt skinnet, og strekt de løst ut mellom ei treramme, for så å lagt de i Mjøsa.. Prøvde med bekken siden av huset, men den ble plutselig tom for vann. (Det var i fjor sommer :wink: )
Om de håra er der, er jeg ikke så nøye på. Jeg er mere opptatt av hud/lær. Men metodene er vel de samme? Hår eller ikke...?
Nei-å-nei.. Hva har jeg begynt med nå? :roll:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Pilkogger av hjorteskinn

Legg inn av Hardwood »

Det finnes en kjapp måte. Da bruker man lesket kalk eller noe slikt. Skal sjekke i litteraturen min. Ellers har jeg gjort som deg. Da råtner hårsekkene og hårene løsner. Lukter, men så kan man vaske skinnet etterpå med Zalo antibakteriell.
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Pilkogger av hjorteskinn

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg har røyket noen skinn;) De fikk bare en lys beige farge, men tålte vanntesten.
Tror det har noe med typen ved man bruker til røykinga.
For å få en kraftig rødbrun farge på skinnet brukte jeg en barklåg av morken bark fra gulvet i vedskjulet, mye osp.

Den kjappeste måten jeg vet om for å avhåre skinnet er å kjøpe kaustisk soda og blande i vann. Sterkt, men absolutt ikke for sterkt.
Sleng hud og hår opp balja, og la det ligge noen dager, gjerne med litt omrøring. Huden kan ligge der lenge uten å ta skade.
Bare husk at dette er sterkt etsende, så beskytt deg selv. Denne behandlinga dreper også bakterier, og kan redde skinn som
du synes kommer krypende mot deg og har en odør som gjør deg redd. Også slipper du selvsagt å bruke annet antibakterielt, er selv livredd
alle produkter som det står antibakteriell på.
Du merker lett når huden er klar; da løsner håra når du stryker på dem. Huden er nå også ganske stiv og har svellet kraftig opp.
Den er også noe etsende og veldig glatt. Sleng skinnet i bekken eller Mjøsa og du er kvitt håret.
(Hvis du skal lage semsket skinn (indianer), er det nå det er lurt å gjøre det. Med en gang håra er borte, tar du og skraper bort overhuden,
det går raskt når den er så oppsvellet.)
Her er fordelen med kaustisk soda fremfor kalk, huden er lettere å skylle, man slipper kalkrester. Men uansett må huden skylles godt.
Jeg har bundet fast mine i en bekk, og latt den gjøre jobben. Oppsvellingen blir borte og skinnet blir mykt igjen.
Nakken tar lengst tid. Du kan gjerne avslutte med et bad med svak eddikkløsning eller en svak barkelåg. Dette for å få skinnet svakt surt.
Etter dette kan du gjøre med skinnet som du vil!
***beklager lang post***
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Pilkogger av hjorteskinn

Legg inn av Hardwood »

Takk ! Jeg hadde akkurat funnet den oppskriften. Har aldri brukt den selv.
Man kan også bruke aske fra løvtre, blande med vann og legge skinnet oppi. Tar 5 - 10 dager. Fordelen med denne metoden er at man slipper avkalking etterpå.
Kjekt at det er flere som sysler med dette eldgamle, nesten glemte håndverket ! 8)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Pilkogger av hjorteskinn

Legg inn av Hardwood »

Som du selv sa. Moen : Hva har du gitt deg ut på nå ? ..... :mrgreen:
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Pilkogger av hjorteskinn

Legg inn av MalaWolf »

Nå er jeg akkurat ferdig med mitt aller første garveprosjekt. Jeg brukte grønnsåpe til avhåringen, og fettet med majones(egg). Det er viktig å sjekke hårene på beina, at disse løsner lett før man starter bortskraping av hår og narv. Jeg fikk noen flekker på mitt, fordi jeg ikke fjernet alt samtidig..
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Pilkogger av hjorteskinn

Legg inn av MalaWolf »

Denne høsten ble jeg invitert ned på "kontoret" til Christian i Ski, vi fikk testet hjernegarving av skinn, flådde en grevling og røyka skinna over bålet i lavvvoen. Her er noen Tubesnutter fra den affæren. For ettertiden; en EPISK aften ... må gjentas!

viewtopic.php?f=6&t=611&p=20713#p20713
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Pilkogger av hjorteskinn

Legg inn av Christian »

Hehe :wink: det var en god kveld det ja. Ikke fremmed for en oppfølger bare så det er sagt :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar