Senjabuen

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
GunnarE
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 01 mar 2009, 16:19

Re: Senjabuen

Legg inn av GunnarE »

Glemte å nevne at det er en forbedra utgave av den store Gokstadbåten.
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Senjabuen

Legg inn av jamar »

Flott, den der.
Hva slags treslag har dere brukt på den?
mvh jamar
GunnarE
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 01 mar 2009, 16:19

Re: Senjabuen

Legg inn av GunnarE »

Furu fra Målselv hele veien.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Senjabuen

Legg inn av Truls med bogen »

Dæææven..så flott båt!! Men er det en seiler? Hva vet du om "Mjøsen lange" som jeg opplever som en trygg og grei båt, enkel mht hengertransport...hyggelige eiere.. Kai... Forskriftene mht forsikring krever jo motor(brønn)?....noe vi opplevde som nyttig på den ganske så tungrodde/seilede Gaia...du har vel fått med deg NL bueskytter-event under "Vikinger i Vestfold"...vi opplevde at det ville kreve gode og innøvde kommandoer...mht bueskyting under seilføring...man snur ikka akkurat på femøringen:-)
Mht bueskyting på Island har jeg truffet miljøet der...Reykjavik....tipper en 10-15 aktive tilsammen på øya...recurve og noen compund...bueskyting på Island er "underlagt" handicap-forbundet. Buer er underlagt samme regelverk som kruttvåpen, så kommer du til Keflavik med et trestokk med hakk i begge ender, blir du fratatt den umiddelbart av "Lovreglene" (Politiet).og den blir makulert...årsaken til dette strenge regelverk skyldes muligens compoundbuen, endel ulovelig reinjakt forteller noen islendinger meg...uansett islandsk økonomiforvaltning og bueregler...et fantastisk flott land...Hurra for Island....sjekk historisk museet i Reykjavik...der ligger en hva de mener er en tommelring for bue...for meg ser det ut som en stor serviettring av ben....men vikingene tørket seg ikke rundt munnen med servietter??...da er du ikke viking?....hestehale-holder?
Av pilspisser så jeg få, mindre jaktspisser med tange...
Bilde
GunnarE
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 01 mar 2009, 16:19

Re: Senjabuen

Legg inn av GunnarE »

Det er en god seiler. Det har vi prøvd. Men det er jo en liten båt. Mjøsen Lange er både lenger og breiere, men blir tyngre å håndtere. Gaia blir jo i største laget for noen og enhver.
Når det gjelder buer på Island, kunne det jo vært artig å prøve å lage en av drivtømmer. En kompis på Fair Isle hadde laget en nydelig mast av drivtømmer. Da må det vel gå å lage en bue også?
Finnes det ikke noe arkeologisk buemateriale på Island?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Senjabuen

Legg inn av nidrinr »

Det var vel trær på Island før..?

Finnbogasson er da ikke et ukjent islandsk navn, så kontakt og handel med samiske buemakere har det da i alle fall vært :)
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Senjabuen

Legg inn av jamar »

Drivtømmer langs norskekysten er oftest furustokker fra russisk tømmerindustri. Har samlet mye opp gjennom tiden ute på hytta i havgapet. Når de har ligget en tid i saltvann, mister treverket nesten all elastisitet, og er dessuten ofte gjennomspist av tremark. Mast, javel. Byggetømmer og ved, javisst. Bue? Nope, har jeg ingen tro på. :twisted:
mvh jamar
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Senjabuen

Legg inn av nidrinr »

-Om ikke treslagene som vokste på Island før ga noen muligheter, var nok buematerialer en såpass normal handelsvare at jeg tipper buemakere på sagaøya fikk det de trengte.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Senjabuen

Legg inn av Kviljo »

Inuittene lagde buer av drivved, men på de buene er det jo sener som gjør ~80% av jobben.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar