American Round resultattråden

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

American Round resultattråden

Legg inn av KEn »

OK,

Vi er i gang. Lurz og jeg kunne ikke holde oss i finværet, ut på plenen med en blink og fram med laseren

Sier som Pope, our best practice American Rounds:
Bilde
Skutt med rytterbue og historiske piler

Bilde
Denne er dessverre juks, da jeg kun hadde et sett med karbonpiler med meg. Altså skutt med trad recurve og karbonpiler.

Våre helter, Pope, Young, og Ishi skjøt samme program i forna dager:
There is a regular system of shooting in archery competition. In America there is what is known as the American Round, which consists of shooting thirty arrows at each of the following distances: sixty, fifty, and forty yards. The bull's-eye on the target is a trifle over nine inches and is surrounded by four rings of half this diameter. Their value is 9, 7, 5, 3, 1, successively counting from the center outward. The target itself is constructed of straw, bound in the form of a mat four feet in diameter, covered with a canvas facing.

Counting the hits and scores on the various distances, a good archer will make the following record. Here is Arthur Young's best score:

March 25, 1917.

At 60 yards 30 hits 190 score 11 golds
50 yards 30 hits 198 score 9 golds
40 yards 30 hits 238 score 17 golds
Total 90 hits 626 score 37 golds
This is one of the best scores made by American archers.

Ishi's best record is as follows:

October 23, 1914.

At 60 yards 10 hits 32 score
50 yards 20 hits 92 score 2 golds
40 yards 19 hits 99 score 2 golds
Total 49 hits 223 score 4 golds
His next best score was this:

At 60 yards 13 hits 51 score
50 yards 17 hits 59 score
40 yards 22 hits 95 score
Total 52 hits 205 score
My own best practice American round is as follows:

May 22, 1917.

At 60 yards 29 hits 157 score
50 yards 29 hits 185 score
40 yards 30 hits 196 score
Total 88 hits 538 score
Anything over 500 is considered good shooting.




K
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: American Round resultattråden

Legg inn av Lurz »

...så nå venter vi...... :twisted:
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: American Round resultattråden

Legg inn av nidrinr »

Ja.. Er av den litt late sorten jeg, så jeg bare spør: Hva ble det til med disse avstandene i meter?, og str på blinken i cm?

(Dette må prøves..)
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: American Round resultattråden

Legg inn av KEn »

Må jo nevne at vi var flere som skjøt. 8-10-12 stykker tenker jeg, Arco og Lauvsland bla. Nivået var ikke fantastisk høyt, eller rettere - nivået på skytterene er omtrent som gjennomsnittlig i trad- historisk miljøet.
Lurz og jeg har jo jukset og skutt endel @merenn18m, og gruste de andre på det. Selv Magne som normalt er bedre enn oss @18, med sine 4 forskjellige typer piler med både store og små fjær, slet betydelig @ 54m. En skytter - eks recurveskytter hadde mer treff enn Lurz.

Det er ingen tvil om at det er vanskelig å skyte på langt hold.

Noen betraktninger utfra det jeg observerte:

- det var en sidevind som varierte endel, fra muligens 1m/s til oppi 3 og kanskje 4m/s. I bygene drev mine piler opptil 60cm @54m (siktepunkt rett utafor skiva..). De som korrigerte på vinden vant stort på det og de som måtte ha 2-4 piler "bortblåst" før de korrigerte ble straffet hardt. Vinden har STOR betydning
Jeg hadde nok en stor fordel her da jeg brukte hele helga på å "lese vind" og lure kuler forbi vindbyger (@1000m hadde jeg lørdag i overkant 2m vindavdrift), og var varm i trøya på det. Trening hjelper.. Mine piler i 180+fps drev nok mindre enn den jevne cedarpil i 150 også, men det er juks.

- Lurz og jeg var "innskutt" fra våre jukserunder etter tirsdagstreningene. Høyden satt stort sett. Dvs. trening hjelper igjen og det hjelper å være forberedt.

- Der mine piler var nøye tilpasset spinemessig og barskaft gikk senter på både 5 og 55m hadde jeg en kjempefordel på Lurz, med sitt noe mer aldersstegne pilsett. Forberedelser, det som er godt nok på 18m

- @54m stod blinken rett foran en stein-mur og bom på skiva var potensielt dyrt, iallefall over og med flattskytende piler- Enorm skjerping og konsentrasjon for å få pilene inn på midten av skiva gav en uforholdsmessig god runde for min del.

- På 36m var jeg sliten, og skjøt nærmest bare for å bli ferdig og med uten fokus på senter. Aim small miss small

Konklusjon

- en AR er gjennomført med ca 10 skyttere, 2 er notert resultater for.
- Den gjennomsnittlige trad/hist-skytter med gjennomsnittlig trad/hist-utstyr bommer MYE, i overkant av halvparten av alle piler skutt bommer. @ 54m - langt de fleste.
- Skyting @54m gir veldig mye bom, en må påregne at skyting på lengre hold enn dette vil gi svært få treff for gjennomsnitts hist.-skyttere.

K
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: American Round resultattråden

Legg inn av Truls med bogen »

Cooooolt :D Gratulerer kjære bue-pionerer.. med Norgesrekord og at begge skyter bedre enn en vaskekte indianer...mht utfordringen...for egen del..meg og buefruen og AR... skal bare rive hytta ved Oslofjorden først, bygge ny, flyttinger, leie/kjøpe ny leilighet Oslo/Vestby og noen andre småtterier...byggestart 17 mai med flagg...:-) skal se hva vi får til innimellom...ditt score Ken er jo bra skyting ifølge Pope?

Hvor mange punds buer...sikter dere i tretoppene?

Leser også om (i ordlista) om historiske engelske langbuefolks premie: "Petticoat" premie (underskjørt-hvitt)...premie for flest MISS...den tradisjonen må vi i NL kunne at opp Hr.Styremedlem i NL, KEN?
Bilde
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: American Round resultattråden

Legg inn av Lurz »

Nidrindir:
Avstander: 60 yds-54m, 50yds-45m, 40yds-36m. Skive: standard 122cm fitaskive.
MEN. Poengberegning bare på fageringene, dvs gult(gold) 9poeng, rød 7 så 5, 3 og 1 (The Prince's reconing)

Torgisl: Jeg skøyt med 35punds vinstrarytterbue (ikke hornbuen) Sikte?? Tretopper??? Det gjør man da ikke. Du ser bare på det du skal treffe :twisted: Men det kreves mer trening :oops:
KEn skøyt med jaktrecurve, vet ikke hvor mange pund, men den skyter fryktlig flatt. Lykke til som byggmester!

Grattis forresten KEn, ser nå at du mangler bare et poeng på å matche Pope :shock:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: American Round resultattråden

Legg inn av KEn »

Dessverre tror jeg ikke min serie er helt representativ for mine egentlige historiske skyteferdigheter..

- skutt med karbon recurvebue - dog "tradisjonell" (Morrison midtstykke og Border Hex V lemmer), men med "tradisjonell" skytestil,
~43# @28", dratt til 31", så 48-49#
trekk til øret - nesten, fingrene er et sted på kinnet, med sikting, sikter over pilspissen, kantet bue,
hadde ny streng og så klart at treffene klatret de første 15-20 pilene ettersom strengen strakk seg og SH falt fra 20.3cm til 19.5cm
@60yds, på en stein i muren såvidt over skiva, og opptil en halv skivebredde inn i vinden
@50, gult balanserer på pilspissen, ute i blått for vind
@40, blått balanserer på pilspissen, men her falt jeg nok tilbake på "instinkt" og bare skjøt pilene i matta uten å sikte noe nevneverdig
@90m, må pilspissen ligge rundt toppen av ei fullvoksen gran
- Karbonpiler, klin rette og like tunge - og omhyggelig tunet til buen og buen til pilene, ja en kan tune med dusker, og strengehøyde
Goldtip XT Hunter full lengde, 125gr spisser, høye 5 1/2" fjær i kraftig spiralform (maks på jiggen), 445grs, ca 180-185fps

Så utstyret er noe over det Pope et al hadde tilgjengelig, når en i tillegg skyter 9 9 9 7 7 7 på første serie på mellomholdet, så kan en nok også si at det kom noen poeng nokså billig.

Kommer tilbake med trepiler for en Trad AR, skal trene litt mer før jeg tør å prøve med bambusbuen.

Forøvrig så tok øvelsen ca. 1 1/2 time så en liten pause i byggearbeidet er jo mulig, vi venter. Tør jeg foreslå at vi kjører denne på deponiet neste gang Lurz, og får flere til å skrive?

K
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: American Round resultattråden

Legg inn av Lurz »

Klart det. Kan jo alltids være rom for forbedringer fra mi side. Vi får se.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: American Round resultattråden

Legg inn av Truls med bogen »

Lurz: Altså...tretopper på lange avstander..eller et vindu i Theresesgate, under VM Bislet i 1963. Også 1800talls folket brukte, blomster foran på kort hold og tretopper på langt hold..nå får jeg lyst til å gi blaffen i byeggeprosjekter..teste en AR skikkelig selv:-)
Skyteteknikk og Pope: han skriver iallefall at Ishi hadde begge øynene oppe dro til brystbenet og likte best å stå på kne når han skjøt..
Bilde
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: American Round resultattråden

Legg inn av Truls med bogen »

Har vært ute for å starte øvelsene nå, skal delta på en Scandiarunde..skjøt 468 på 25 meter...prøvde ørlite på AR avstander, men må ha en kraftigere bue. SPØRSMÅL: Derom vi skal lage en adelskalender på AR, skal vi kjøre trad eller NL historiske regleverk? Argument for NLregleverket er et det er helt likt Popes, argumentet for NBF-trad regleverket er at mange fler kan delta..enklere utstyrsmessig. Det er fristene å gripe til carbonpiler om man ikke har noe annet, så du Ken bør vel vise hva du kan med trepiler? Skal vi lage adelskalender må det være likt utstyr og godkjent ansvarlig nok stevne, selv tenderer jeg til Trad/NBF regler for utstyr. Kan du Ken være ansvarlig for denne AR-adelskalenderen?
Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: American Round resultattråden

Legg inn av KEn »

Det er greit Torgisl, American Round "adelskalender".

Enig i at vi holder Trad/NBF regler - favner mange fler. Ikke bare de som kun har glassfiber-tradbuer, men også de som ikke har "gode nok" hist. buer. Imidlertid tror jeg først og fremst det er pilene det står på for trad/hist-skyttere flest.

Vi fører Trad. med og uten H. Folk er velkomne til å poste poeng uansett utstyr, karbonpiler, og metall-midtstykker likeså, men bare utstyr som passerer i Trad/NBF blir ført på lista.

K
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: American Round resultattråden

Legg inn av Truls med bogen »

Hurra!! Så går vi for den! Ut i solen, opp i trærne, heng i tærne...SKYYYT!

Første mål er å ta rekordene til Lurz og Ishi...(leser for andre gang Popes praktverk...utrolig bra lesning, anbefales)

ps. Trepiler bør ikke være noe stort problem lenger, det viser seg at Bearpaws nye lasermålte og laserspinede høyfjellsfuruskaft er av meget god kvalitet, ikke mer enn 5 % "svinn"...resten er PERFEKTE...tysk laser-presisjon..
Adelskalender: Ja, NBF trad-regelverket men med en (H) i parantes dersom det er skutt med historisk utstyr..NBF glemmer ofte dette...H en blir ofte borte på veien til resultatlitene...
Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: American Round resultattråden

Legg inn av KEn »

Skjøt bare langholdet idag. Noe lavere score enn sist, rundt 100 tror jeg, men nå med trepiler, og heftig kastevind. Ikke pilene sin skyld at jeg bommer 2m til siden (ikke vinden heller :roll: )
Skjøt noen serier @ 70m ~80yards, stort sett 2-3 av 6 piler i matta... 90m kan bli interessant

K
rfz
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 03 mar 2009, 16:00
Sted: Oslo

Re: American Round resultattråden

Legg inn av rfz »

Andreas og jeg vil gjennomføre en AR på bueskytterjordet (Husebyskogen/Oslo) imorgen 2009.05.07 - 1800, ifølge yr.no skal det klarne opp etter lunch.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: American Round resultattråden

Legg inn av Truls med bogen »

Venter spent på resultatene!!
Bilde
Svar