Nye funn

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Nye funn

Legg inn av nidrinr »

hehe, hasselsyndromet!
Til alle som ikke er klar over det, så har all hassel et intenst ønske om å bli flypropeller når de blir store. Det er bare de få hasseltrærne som er modige nok til å gå litt uvanlige yrkesveier vi kan bruke til buer. Heldigvis er det såpass lett å finne hassel at det er relativt enkelt å spore opp "alternativbevegelsen" hos hasseln også.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Nye funn

Legg inn av Allan »

Jeg har bare felt én hassel i min tid, og den tok jeg bare av barken, tynna mot hver ende og satte på streng. Hvis den egentlig har korketrekkervekst er vel den ryggen ikke all verden verd..? godt jeg ikke bekymra meg for det da den skulle skytes inn.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Nye funn

Legg inn av Bowman »

Jeg har laget en dritfin bue av et hasselemne jeg fikk av Eirik i høst. Den har en fin refleks etter 69 akutte piler. Virker som at den har bestemt seg for å holde på refleksen. Veldig rart. Varmebehandlet. Har tre emner til som blir bra. Hassel er uforutsigbart. Tror det lønner seg å ta de tynne stokkene. De er det som regel ikke propell på. Det har jo selvsagt noe å si på hvor de har fått vokse. Prøv igjen Dag. Sikt deg inn på de ikke altfor tykke emnene. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Nye funn

Legg inn av dagsunde »

Å jada.

150 meter å gå for å hente flere, så det er jo et ork men... :lol:
Jeg tok med en på 10 cm og en på 12 cm som jeg splittet. de var vridd.
'
Men jeg ok også med en på 4-5cm. det blir det bue av.

Jeg har spent opp en av de større halvdelene med tverrliggere i endene, og vridd den rett,
så får vi se hvordan den liker det.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Nye funn

Legg inn av Lurz »

Jepp
Har tatt to hassel det har blitt buer av. De var tynne begge to.
Dessuten en fem-seks som ble barnebuer. De var enda tynnere. Ingen propeller. Kan kanskje være noe der.....?
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Nye funn

Legg inn av nidrinr »

De som fortsatt har litt brunlig farge igjen i barken er ofte veldig bra.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Nye funn

Legg inn av Christian »

Nesten all hasselen jeg har felt har hatt moderat til mye propell, med mulig unntak av de som har vært fulle av kvist... Men jeg henta en hasselstokk her i Vestby som ikke hadde noe propell i det hele tatt. (De andre var henta fra samme sted i Ski) Det virker nesten som om hvis et kratt har bestemt seg for å være propell så skal alle være det :roll:

Når det er sagt så er en av godbuene mine av propellhassel. 170cm og 40#@28"
Den ble tørka som hel stokk og profilen ble tegnet opp på ryggen før jeg begynte å hugge. Så fibrene langs ryggen går ikke fra nokk til nokk, men diagonalt. Regner med at det er rundt 20-30 cm med skråfibre fra den ene siden til den andre.

Litt usikker på om det gav mening, men hassel tåler ihvertfall litt propell :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Nye funn

Legg inn av MalaWolf »

We're going back in time to a place where Native Americans lived a thousand years ago, and which has remained almost untouched right up until the present day. Who'd have thought, in a country containing nearly 300 million people, that there would be even a square inch of land that wasn't thoroughly examined?

ALAN ALDA (NARRATION) But in a remote corner of Utah, it seems there's an entire canyon that contains the remains of ancient settlements that have never been explored.

ALAN ALDA So in this program, we're doing the exploring. In television's first detailed look at the site, we'll go into the canyon with the archeologists as they begin to assess what they're dealing with. We'll see the priceless finds they've already stumbled across -- sometimes literally. And we'll try to work out who these ancient people were. That's all coming up in tonight's episode, The Secret Canyon.
http://www.youtube.com/watch?v=gQnbgEGe ... creen&NR=1
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Nye funn

Legg inn av Truls med bogen »

er dere klar over vår egen øtzy? muligens en av landet eldste graver, funnet ved posangerfjorden...og fyren hadde pinadø en altskiferpilespiss i skulder hals området...så det tilfeldig i en naf bok når jeg var oppe i karasjok for å lære samene buemakeri...en uforglemmelig tur---med forbehold om noe feil i min info...fikk tatt noen bilder av same-pilesisser av skifer

mvh ted, med ønske om tilgivelse
Bilde
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Nye funn

Legg inn av MalaWolf »

erik t reidarson skrev:er dere klar over vår egen øtzy? muligens en av landet eldste graver, funnet ved posangerfjorden...og fyren hadde pinadø en altskiferpilespiss i skulder hals området...så det tilfeldig i en naf bok når jeg var oppe i karasjok for å lære samene buemakeri...en uforglemmelig tur---med forbehold om noe feil i min info...fikk tatt noen bilder av same-pilesisser av skifer

mvh ted, med ønske om tilgivelse
Du er tilgitt. :twisted:
Klarer du å grave frem navnet på dette funnet ved Porsangerfjorden?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Nye funn

Legg inn av Hardwood »

Interessant ! Han har jeg aldri hørt om.
Christian : propellhassel ? Hehe.. bra uttrykk. Herved tatt med i vokabularet :D for resten tror jeg du har mer rett enn du aner. Min erfaring er at hasselemner fra samme kratt er veldig like mht kvist eller propell. Er nok genetisk. Så hvis man finner et veldig bra emne i et kratt, er det nok flere i samme kratt som også er bra.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Nye funn

Legg inn av dagsunde »

hmmm...
godt tips, Bjørnar!Takk!
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Nye funn

Legg inn av Bowman »

Jeg har kommet over mye bra hasselemne i vinter, så flypropellfirmaet mitt er lagt på is inntil videre. Min første bue uten "stringfollow" er laget i hassel. Helt utrolig. Det er nesten så en kunne begynne å tro på Gud. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Nye funn

Legg inn av Allan »

Jeg har så langt bare laget ei bue av hassel, og det er vel den av buene mine som følger strengen minst av en eller annen grunn.
bowman skrev: Det er nesten så en kunne begynne å tro på Gud. :mrgreen:
Men nå tar det litt av liksom..:shock:




Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar