Verdens eldste funn

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Verdens eldste funn

Legg inn av MalaWolf »

http://www.latimes.com/news/science/sci ... ?track=rss

Og her er samme artikkel på forskning.no:
http://www.forskning.no/artikler/2012/juni/326851
44000 år gamle giftpiler :) det er .. dritfett! ....

Bilde
Modern culture emerged in southern Africa at least 44,000 years ago, more than 20,000 years earlier than anthropologists had previously believed, researchers reported Monday.

That blossoming of technology and art occurred at roughly the same time that modern humans were migrating from Africa to Europe, where they soon displaced Neanderthals. Many of the characteristics of the ancient culture identified by anthropologists are still present in hunter-gatherer cultures of Africa today, such as the San culture of southern Africa, the researchers said.

The new evidence was provided by an international team of researchers excavating at an archaeological site called Border Cave in the foothills of the Lebombo Mountains on the border of KwaZulu-Natal in South Africa and Swaziland. The cave shows evidence of occupation by human ancestors going back more than 200,000 years, but the team reported in two papers in the Proceedings of the National Academy of Sciences that they were able to accurately date their discoveries to 42,000 to 44,000 years ago, a period known as the Later Stone Age or the Upper Paleolithic Period in Europe.

Among the organic -- and thus datable -- artifacts the team found in the cave were ostrich eggshell beads, thin bone arrowhead points, wooden digging sticks, a gummy substance called pitch that was used to attach bone and stone blades to wooden shafts, a lump of beeswax likely used for the same purpose, worked pig tusks that were probably use for planing wood, and notched bones used for counting.

"They adorned themselves with ostrich egg and marine shell beads, and notched bones for notational purposes," said paleoanthropologist Lucinda Blackwell of the University of Witwatersrand in South Africa, a member of the team. "They fashioned fine bone points for use as awls and poisoned arrowheads. One point is decorated with a spiral groove filled with red ochre, which closely parallels similar marks that San make to identify their arrowheads when hunting."

The very thin bone points are "very good evidence" for the use of bows and arrows, said co-author Paola Villa, a curator at the University of Colorado Museum of Natural History. Some of the bone points were apparently coated with ricinoleic acid, a poison made from the castor bean. "Such bone points could have penetrated thick hides, but the lack of 'knock-down' power means the use of poison probably was a requirement for successful kills," she said.

The discovery also represents the first time pitch-making has been documented in South Africa, Villa said. The process requires burning peeled bark in the absence of air. The Stone Age residents probably dug holes in the ground, inserted the bark, lit it on fire, and covered the holes with stones, she said.
Sist redigert av MalaWolf den 07 feb 2013, 14:26, redigert 1 gang totalt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Eldste indikasjoner på bruk av pilboge i Nord Amerika

Legg inn av MalaWolf »

ADOPTION OF THE BOWIN PREHISTORIC NORTH AMERICA (pdf)

God diskusjon rundt pilspisser, hvorvidt de er ment for atlatl darts eller bogepiler. Verdt en titt!
Fra 1988 dette dokumentet - men ettersom arkeologene er konservative skapninger ... så er vel dette fremdeles den rådende holdningen .. ;-)
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Verdens eldste funn

Legg inn av Allan »

Noen er til og med så reaksjonære at de prøver å gjenskape historien...:grin:

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Verdens eldste funn

Legg inn av Alv »

nidrinr skrev:Jeg har i grunn bare en tanke om at pil og bue er hønngammalt, og at det blir vanskelig å si noe om hvor lenge det er sida første streng ble spent opp på pinne..
SilentG2 skrev:Tipper at den gangen noen fant ut at det var for slitsomt å kaste spyd og heller satt noen tarmer eller sener på en pinne for å mekanisere kastingen av spyd, så gamle funn må da finnes
Mener å ha lest på wikipedia at bue er en videreføring av kastetre og bygger på det samme prinsippet om å få slynget ut noe dødelig fra trygg avstand, sånn som automatgevær med kikkertsikte nå til dags. Og bue synes som en ulogisk våpenutvikling hvis det skal plasseres mellom spyd og kastetre. Først var det vel stokker som ble slått med og steiner som ble kastet - først når "mennesker" ble smart nok til det. Og når de var enda mer primitive, så brukte de steiner for å kakke hull på knokler, for å komme til beinmargen. Og før det igjen - når de var stokk dum - så bare satt de i trær (trygg avstand) og ventet på at rovdyr skulle bli mett, og de kunne spise restene. Men kommentaren om spyd og tarmer, fikk meg til å tenke på at kastetre nok sikkert var tilfeldige pinner og pinner er jo bøyelige, så kan jo hende noen satt og fantaserte seg til å "kaste et kastetre ut fra et kastetre", før spyd, men vet ikke sikkert, det er jo et ganske smart påfunn, og tror ikke jeg hadde klart å finne opp bue og pil helt av meg selv om jeg var alene på jorden, så da kan de ikke ha vært så veldig primitive når bue ble oppfunnet, for det å "feste noe skarpt til en pinne som ikke dingler", synes å være en mindre kompleks tanke, og gidder ikke engang lese alt av linker som står her, for det er ganske gøy å fantasere på egenhånd og dessuten har jeg et semi-hamp-hyssing (er hvertfall naturfiber) og jeg har en ide om å smøre kvae på det som skal være en 1000 år gammel barlind-replica, på min planet.. det er så mye å lese om enkelte dager, at jeg bare sitter og gjør ingenting som helst... :| Dessuten ble jeg så deprimert av denne tankerekken angående tarm-spyd, at jeg begynte å tenke på det oversanselige ved buddhistisk meditasjon kombinert med noe kvasi-kvante-aktig. Og siden de primitive menneskene spiste så mye beinmarg, har hjernen blitt så stor at jeg kom på at fingrene mine har brukt tastaturet helt av seg selv, og det er siden jeg tenkte på de primitive sitte-oppi-trærne-menneskene, at jeg kom på at jeg er smart nok til å avslutte denne posten.
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
Aurvandil
Bueskytter
Innlegg: 41
Registrert: 10 mar 2011, 11:34
Bosted: Buskerud

Re: Verdens eldste funn

Legg inn av Aurvandil »

Alv, med "kastetre" mener du Atlatl? http://no.wikipedia.org/wiki/Atlatl
At kveldi skal dag leyfa,
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.
-Hávamál, vísa 81
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Verdens eldste funn

Legg inn av Alv »

Aurvandil skrev:Alv, med "kastetre" mener du Atlatl? http://no.wikipedia.org/wiki/Atlatl
http://no.wikipedia.org/wiki/Jegere_og_ ... 6r_og_spyd
Nei, jeg mener mer en tre-gjenstand som kan kastes på lik linje med f.eks. en stein. Det skiller seg ut fra spyd ved at det ikke nødvendigvis er rett og at det ikke er ment å gi et hull i dyr man jakter på, men mer en skade tilsvarende f.eks. en stokk(?) Ellers vet jeg ikke helt hva jeg mente. Men er sikker på at jeg ikke mente atlaltl, for det var noe jeg leste om først nå.
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Verdens eldste funn

Legg inn av nilstor »

Boomerang? Artig liten sak som de opprinnelige australierne brukte (og bruker). Kommer tilbake hvis du bommer på byttet.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Verdens eldste funn

Legg inn av Moen »

Jeg fikk en leksjon om boomerang av en sprut gæærn australer for noen år siden. Jeg fikk prøve noen forskjellige typer av han. De som kommer tilbake, brukes ikke til jakt, men til moro og trening. Men de lette treningsboomerangene er tunge nok til at man får greit vondt i hodet når de treffer. Ref min datter som fanget den med pannen sin;-)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Verdens eldste funn

Legg inn av MalaWolf »

MalaWolf skrev:http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-11086110

Researchers in South Africa have revealed the earliest direct evidence of human-made arrows.

The scientists unearthed 64,000 year-old "stone points", which they say were probably arrow heads.

Closer inspection of the ancient weapons revealed remnants of blood and bone that provided clues about how they were used.

The team reports its findings in the journal Antiquity.


Bilde
Snubla over denne tråden her. Den er av interesse fordi akkurat dette funnet griper inn i forståelsen av hva som gjorde oss moderne (feks: symbolbruk og abstrakt tenking)

What Old Arrowheads Tell Us about the Origins of Modern Thinking
Svar