Dobbel York Round-spørsmål.

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Truls med bogen »

Jeg prøver å finne ut eksakt hvorledes en Dobbel York Round gjennomføres. Mener å huske at dere sørlendinger gjennomførte en slik en? Ken? Lurz?...det jeg tror jeg vet er at menn skyter 144 piler på 100 yards, 96 piler på 80 yards og 48 på 60 yards. Damer: 96 piler ved 60 yards og 48 piler ved 50 yards. dette var i 1844.
For menn blir det altså 288 skudd. Horace Fords rekord er 262 treff med 1414 i score. Skiva-blinken er ikke som vi kjenner den fra Fita, men den ligner?. Gul,rød, blå ,svart. Er den like stor på alle avstander? Hvor stor? Og poengene (score) telles ikke slik vi gjør i dag? Står man på samme sted hele tiden, eller går man fra skytelinje til skytelinje..i en "runde"?
Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av KEn »

Torgisl,

Se på linkene under, så har du det. Men du har rett i hovedsak. Scoringen er på samme skive som 122cm FITA skiven, en bare glemmer strekene og bruker kun fargene (the princes reckoning):

Gul/gold-9
rød-7
blå-5
svart-3
hvit-1

Jeg mener jo at vi i større grad burde skyte på lenger hold ute enn vi gjør idag i Trad.

Vi har ved enkelte treninger her nede skutt deler av det som het "American Round" (30piler på hver av 40,50,60yds), noen har også skutt hele og scoren trenger vi ikke rippe opp i....
Det skyldes vel at vi er noen beundrere av Pope og Young i større grad enn av engelske gentlemen, og at det er #¤"!¤4$£@ vanskelig å treffe skiva på 90m. (noe vi også prøver på av og til)
I Sørlandsk sommerkuling er det nokså krevende å lande 48 piler i matta @90m, de henger jo høyt oppe i lufta i lengre tid, Lurz og jeg klarte vel i underkant av 50% treff sist vi prøvde.
Det er en ekstrem forskjell på vind og vindstille, og kravet til pilene er svært høyt. (mine piler skutt fra compound gav over 50cm høydespredning som korrelerte perfekt med hvor frynsete fjærene var, da var sidespredningen under 25cm, en pil som manglet litt av en fjær landet konsekvent enda 50cm under de andre)

Pope beskriver i "Hunting with the Bow and Arrow" poengsummene han og Young og Ishi, skjøt på American Round
Det går litt i skytestil for meg selv ihvertfall, en lav instinktiv "se og slipp" stil er like lite effektiv på 90m som den er perfekt på ukjent avstand mellom 2 og 25m.

American Round var programmet i det amerikanske mesterskapet fra før 1900 til 1970-minst. Dagens "skandiarunde" er svært lik AR. (30 på hver av 40-50-60m)
DagensFITA runde har erstattet YR og den er 36 piler på hver av 30-50-70-90m

Kortversjon:
http://en.wikipedia.org/wiki/Archery_at ... York_round


Mer grundig:
http://www.archerylibrary.com/books/tra ... pter2.html

K
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Oddbjørn »

hei.
Det er riktig som du sier Truls.
man har skyteskiver i begge endene av banen, skyter tre piler, henter og noterer poeng og skyter så tilbake
mot skivene på andre siden.
damenes runde heter The National Round.
Skiven var 5 delt. 9 for gull,7 for rød, 5 for blå, 3 for sort, 1 for hvit.
Så hadde man de amerikanske rundene. The American Round for menn,30 piler på hver av avstandene
60, 50 og 40 yards.
The columbia round for kvinner, 24 piler på hver av avstandene 50, 40 og 30 yards.
Jeg mener at skivestørrelsen var den samme på alle avstander i The York round.
Senere ble reglene forandret for å samkjøre det amerikanske og engelske systemet.
Alt dette står på sidene 89 og 90 i boka Langbuen- håndbok i bueskyting.
Skrevet av Ole Bøhn, Gunnar Jahn og Gunnar Meyer.
Forlagt av Johan Grundt Tanum. Oslo 1938.
oddbjørn.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Truls med bogen »

ja jeg tok meg også en dobbelt runde på internett!! Morsomt med alle Olympiadene og de forskjellige skyteformene...f. eks "bevegelig fugl" 28 meter..OL Amsterdam 1920..synes jeg ser nasjonale "konflikter" de metriske franskmenn og erketommepunds engelskmenn. Amerikanerne har jo en mellomting i 100stk systemet...jeg gir litt opp når jeg finner dette.

Two York Rounds consisted of 72 arrows at 100 yards (91.4 metres), 48 arrows at 80 yards (73.2 metres), and 24 arrows at 60 yards (54.9 metres). Placings in individual events determined on a point basis. Two points awarded for highest total score, two points awarded for most total targets hit, one point awarded for highest score at each distance, and one point awarded for most targets hit at each distance. Ties broken on total score, and then on total targets hit.

Horace Ford skriver at blinken er 4 feet i diameter så det blir jo 122cm ja.. full forståelse mellom engelskmenn og alle oss andre (FITA) :-) Vår 18 meter er jo selvsagt utledet fra deres 20 yards...

Nei, jeg får vel holde meg til den forståelige og lettvinte metriske verden. Har meld meg på Full Fita 24 mai i moss. Det er jo ikke noen 90 meter for oss trad-bueskyttere, selv om man bommer det er morsomt å se pila fly langt. ..noe ikke compounskyttere kan gled seg over...
En ting til, Morten Willmann fortale meg at det ligger en liten filmsnutt ute på Youtube fra Bislett-Bue VM..var det i 1958?..jeg klarer ikke å finne den...? Kan noen hjelpe?
Bilde
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av woodstick »

...JA... la oss få mere langskyting!!!

....er det lov med face walking i disse stevnene?
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Truls med bogen »

Hei, jeg fant jeg fant....Bislet VM 1961...den morsomste filmen jeg har sett på lenge. Dette er den lengste into jeg har opplevd, man hadde bedre tid når jeg var 11 år. Her får du se ulovligheter som damenes armhuler, sandaler, TK med sigarett..litt krydder på slutten med Kyodo-skyting...IBEL..IBEL...kjempemorsomt...nesten som et trad-stevne...her facewalker de helt ned under haka.. :D og skyter dobbel "York"...288 piler..

Du går inn på http://www.archery.tv.

Her finner du fram til (en av de første) historiske klipp. Denne klikker du på - da kommer du inn på en side med 14 valg (til høyre). Der kjenner du igjen det norske
flagget. Videoen er nesten 30min. lang.
Bilde
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av woodstick »

He-he ...dette var jo mest som et trad stevne ...ingen sikter, ingen stabber eller trinser og annet rallemikk. La merke til at en del av pilene hadde 4 fjør!!! og for et "klubb tøy" da mann!! ...og damer i folde-skjørt:) ..Torgisl ..hva med å arrangere et historisk stevne anno 1961 i tidsriktig klær? :lol:
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Truls med bogen »

Jeg stiller! Bleser og hvite bukser (med press)...forresten de har sikter, men man ser dem ikke særlig godt..
- og de skjøt en full FITA-runde - to ganger. Vinneren i herreklassen, en amerikansk indianer som het Joe Thornton, satte verdensrekord med 1174 p. på siste runde.
Noen år senere kom det fram at han hadde "jukset" fordi han skjøt med et merke på strengen (bakre sikte) - men da var tiden gått.......Morten Willmann er min informant...han skal være med der et sted men han har vel forandret seg noe siden 1961..
US damevinneren er litt av ei "eksosrype" eller "lakris" som man sa den gangen...ingen "babe" nei...
Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av KEn »

hJeg er selvsagt for å skyte på lengre avstander, og kan ikke skjønne hvorfor Trad ikke skal skyte f.eks. Skandiarunde mot samme hold som recurve.
MEN, det er svært få, om noen, som er istand til å skyte en fornuftig York Round her i landet, langt mindre en dobbel ( en kan vel spørre seg om det i det hele tatt er fornuftig å skyte doble york rounds i det hele tatt). Det vil derfor være få "kunder", få vil komme for å skyte om denne arrangeres - tror jeg.

Buebeholdningen her, hvagjelder "historiske" buer er også "sådær" og vil begrense hva en kan få til. for ikke å snakke om piler, eller hvem so idet hele tatt er trent nok til å skyte 288piler på en dag. Mange pund under 50 vil neppe nytte for å nå ut til 90m på en fornuftig måte.

Derfor vil jeg kanskje foreslå at vi forsøker oss på Amerian- eller Skandiarunden, 60yds/m er langt nok for de fleste. Vi VIL arrangere denne i Krs. i sommer. Etter noen slike, 70m og så 90?

om 2 uker skyter jeg på blink med rifle - på 1km hold. Det funker heller ikke uten trening på et sted imellom 100 og 1000...og det ble heller ikke til uten en masse prat først :wink: Og lesing så en slapp å finne alle triksene selv

Fant denne:http://www.archerylibrary.com/books/train

K
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Truls med bogen »

den linken Thomson var fin .takk takk..mht rifle på 1000 meter...vi setter opp en 60 fitablink...du har alt av det beste med diopter og jeg vet ikke hva? En vanlig god skytter...skyter...liggende...tre skudd..hva burde han være fornøyd med?
Helt enig i at lange skudd er morsomt, men det blir vel for mange forskjellige konkurranseformer, og det kreves mer mht tilgjengelig skytebane...det er vel bare kongen som har 100meters gressplen? slik jeg forstår så er våre ute-fita-konkurranser en modernisert form for "York-Round"..det er tøfft med så mange piler, 288, men jeg fortår det slik at de ofte skjøt over to dager. 144+144=dobbel

Det er morsomt med "nyere" buehistorie fra 1800-1945...jeg mener og tror at buene har vært rimelig historiske helt frem til siste krig...jeg kan ikke se at de hadde siktemidler i Olympiadene før siste krig...eller??

her er et utdrag fra en e-mail fra Morten W:


Til spørsmålene:

Jeg vet ikke når sikter ble standard, men jeg tror at en eller annen form for sikte er blitt brukt i hele vår nyere historie... siden OL i 1900

Så lenge jeg har vært med (siden 1957) har mennene skutt sin FITA-runde - 90,70,50,30, mens damene har skutt 70,60,50,30m
Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av KEn »

En vanlig god skytter...skyter...liggende...tre skudd..hva burde han være fornøyd med?
Tja, hva er en vanlig god skytter?
MEg - innskutt på forhånd - 3 treff i skiva = godt fornøyd. Ikke innskutt, men med spotter - treff på eller før tredje skudd.

Her er Michelle Gallagher, som vant "Wimbledon Cup" i 2005, WC skytes @ 1000yards - siden 1870! Tradisjonelt..
Bilde

Sitter og lader nå, ikke ulikt å lage piler.

K
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Truls med bogen »

Coolt!! :D Snakker vi nå om munnlader/perkusjon etc..svartkrutt? og uten kikkertsikter ol?
Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av KEn »

Ms Gallagher bruker vel utstyr som beskrives her: http://www.6mmbr.com/index.html,
Bilde

D'herrer billy Dixon et al (1870) brukte vel slike:
Bilde

Vanskeligheten med slik skyting er akkurat de samme som i 90m skyting med bue. Bla. at vind eller vindendringer ganske enkelt blåser piler/kuler ut av skiva, ikke bare litt til siden for midten.
Ellers ser det omtrent likt ut også: http://www.youtube.com/watch?v=9t31C5JtITA

Mer on topic:
Vi (KB ved undertegnede) kan arrangere enten York eller American Round under vikingmarkedet på Bronseplassen dersom nok folk er interessert i det. Dvs. noen få så tar vi med skiver og avstandsmåler til BP, er det 20 skyttere kan vi ha det på banen vår.
Ellers så kan jeg stille med avstandsmåler til evt. lengdeskyting, den kan nok best arrangeres på flyplassen i Søgne men også på BP om ikke Kviljo eller Nilstor kommer...

K
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Truls med bogen »

Nå er jeg temmelig sikker på at miljøet er alt for lite i Norge for noe særlig "York round"...jeg vil holde meg til Scandiarunder og Fita og Full Fita...som jeg nå forstår er modernisrerte utgaver av York Round..mht lange skudd skal jeg begynne å øve meg litt på en høy påle med et lite merke øverst. 100 meter elle 100 yards (90meter)...hva bør jeg velge?..Kommer jeg i en posissjon der jeg er med som arrangør, vil jeg gå for denne modellen. lett å trene på lett å finne bane...lett å gjennomføre...den som er nærmest pålen vinner...dette er historisk korrekt bueskyting nok...lengdeskyting er jo raskt utført og kan vinnes kun av noen få, her er en tilleggskonkurranse som i utgangspunktet alle kan vinne...men altså:

historisk 90 Meter? Eller moderne 100 meter? Hva vil de fleste ønske seg??? S.U...
Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av KEn »

Tja.

Japanerne på 130, koreaneren på 160, engelskmannen på 90m... Bhutaneseren på 110m. Får jeg foreslå 70m, om en skal ha med seg noen?

Om du vil skyte på en pinne og pilene blir stående i jordet, vil jeg helst ha 100-150m ellers står pilene så flatt og har lett for å gjemme seg. (Kviljo vil vel ha 350m så han vinner hver gang..)

På skive kanskje f.eks. 70m så en i det minste kan få flertallet piler på matta... Det er ille nok på 50m

K
Svar