Dobbel York Round-spørsmål.

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av nidrinr »

Hadde vært morro med tresifra meter unna da. Så får heller blinken være litt større :P
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Truls med bogen »

300 meter er for eliten og den er så liten...oi et halv-rim!!..jeg tenker mest på rasjonalitet mht 100-90 eller eventuellt 70 meter.. å drasse en tung diger skive rundt, er også for de få...både under øvelser og konkurranser..en påle og et jorde er for alle. Med en smule erfaring fra artilleribue i UK og Norge så forstår jeg at mange tror at piler nødvendigvis skal gå rett frem...de aller fleste vil kunne få pilene sine til å dale historisk korrekt ned på 90 meter. og de er ikke vanskelig å finne på et nyklipt jorde. For usedvanlige svake, uføre og barn og svangre kvinner, så kan de få stå litt lenger frem, etter at de andre har skutt. Dette fungerer utmerket i UK.
90 meter påle,enkelt og greit.??!! Her gjelder det å gjøre nøyaktig det samme som på 18 meter inne, men med hevet bue, finn rett vinkel...et lite mal apropos..leser meg opp i norsk bueshitorie..Norske Robert Nerbye (to sølv) skjøt i VM på Bislet i 1953...90 meter skive..40-50 punder var i svakeste laget sier han...men han siktet på et vindu i en boligblokk bak:-)
Dette heftet "NBF-50 år-1948-1998" har jeg fått av Morten Bruno Wilmann, vet ikke om han har fler (61 sider), men det burde scannes som pdf og spres...mye morsom og nyttig lesning...bl.annet at det jo har vært en "trad" klasse tidligere, i 1973 ble den kuttet ut fordi de var så få igjen..den het "FS-klassen" FiberStålbueklasse..
Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av nidrinr »

tresifra er ikke 300. Tresifra som i tre siffer, fra 100 til 999. Når det først er snakk om 90, mener jeg det er like greit å ta de 10 metra ekstra for å komme opp i tresifra antall meter.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Lurz »

Det som er gøy med å bruke yards, york-round, american-round og skive med "princes reconing", (bare 9-7-5-3-1) er jo at i tillegg til å konkurerre mot hverandre så kan vi også konkurrere mot historiske resultater, Pope og Young, Ishi, og for de virklig ambisisøse, Horace Ford............ Gudd lukk...... :roll:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av KEn »

Horace Ford............ Gudd lukk......
!#"3£@$£$ også nå som jeg trodde jeg var f.. til kar. Begynte å yppe meg mot Pope, og så kommer du trekkende med Ford :roll:

MEn so Lurz sier, det er litt gøy å sammenligne seg med heltene fra gamle dager.

Forøvrig, så aspirerer jeg til å dra til Kvinesdal og jaktstien til Lister Bueskyttere sånn ca neste helg engang, noen herfra som blir med?

K
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Truls med bogen »

Sorry....tresifra...selvsagt...ufff huff..eldre treg dustehjerne...var ute i går med "judo-points"....geniale greier, jeg bruker tid på å skyte isteden for å lete etter piler....90 meter...ja man får fort en følelse på at det er for kort. Men en tiur eller gås(3D) på 90 meter er jo en jeger-utfordring god nok? Thomson skriver jo at det er lettere å treffe en kalkun enn en tilsvarende skiveblink med ringer...ringene forvirrer oss og hjernen....selvsagt er det utrolig morsomt å få kunne være med på en ekte "Dobbel York"...sammenligne seg med Horace Ford :roll: , men det skulle være like morsomt å kunne sammeligne trad-skyting med dagens recurveskytteres "Full Fita"...jeg ser jo at de beste tradskytterne nå kan konkurrere med en middels/dårlig recurveskytter...det er jo et slags felttog mot siktemidler...bare så synd at mye av tidligere tiders siktemetoder er borte.. Jobber litt med å gjennoppdage (Sammen med Morten Bruno Wilmann) skytemetodene/konkurranseformer/regelverk i VM-OL før siste krig...vi tradfolk kan lære noe her tror jeg..
.dersom jeg skal forsette å bidra med skytekonkurranser (NM09), tror jeg dere bør innrette (trene) dere på 90meter...påle, tiur..skive...3D-politiker? (ikke lov) eller hva som er for hånden....noen realistiske standarder tror jeg er viktig slik at bueskytterne fra nær og fjern kan få øve og forbrede seg litt til dysten..

Apropos Ford...og dobbet york.. Fords beste er 1251poeng i 1857...Larry Huges USA skjøt 1637 i 1941...med bedre utstyr?
har noen skutt bedre? finnes det noen norske rekorder? kom dere så langt at dere fikk noen tall på papiret dere på det blide sørland??
Bilde
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Lurz »

Prøvde å sjekke litt på nett. Larry Huges brukte aluminiumspiler da han vant American National Championships i 1941. De første buesiktene ble brukt i NAA National Tournament i USA 1937. Jeg klarer ikke å finne ut om Huges brukte sikte i -41, men det var alså tatt i bruk noen år før, så det er mulig.

Skal en skyte langt så er det jo også mulig å skyte tradisjonell Koreansk. 145 meter mot en skive som er 2 meter bred, 2,67 meter høy, og heller 15 grader bakover. (Laget av kryssfiner, dekket med hard gummi fra gamle transportbånd)

Tall på papiret, ja. Har bare skutt en american round, men jeg har mista papiret. (Ja det er sant!!!! :evil: ) Husker bare at jeg slo Ishi, men det var et godt stykke igjen til Pope. Ikke var det 500 heller :oops:

Her er noen resultater fra "Hunting With the Bow and Arrow, av Saxton Pope:

Counting the hits and scores on the various distances, a good archer
will make the following record. Here is Arthur Young's best score:
March 25, 1917.

At 60 yards 30 hits 190 score 11 golds
50 yards 30 hits 198 score 9 golds
40 yards 30 hits 238 score 17 golds
Total 90 hits 626 score 37 golds

This is one of the best scores made by American archers.

Ishi's best record is as follows:
October 23, 1914.

At 60 yards 10 hits 32 score
50 yards 20 hits 92 score 2 golds
40 yards 19 hits 99 score 2 golds
Total 49 hits 223 score 4 golds

My own best practice American round is as follows:
May 22, 1917.

At 60 yards 29 hits 157 score
50 yards 29 hits 185 score
40 yards 30 hits 196 score
Total 88 hits 538 score

Anything over 500 is considered good shooting.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Truls med bogen »

mista scorkortet du liksom :roll: Hmmm...det skulle jo vært artig å sette norsk rekord på DYR, siden ingen påberoper seg å ha gjort det før...ville det jo vært lett...gidder noen å oppsummere hvorledes man går frem for å gjennomføre en DYR?
Så kunne jeg printet ut et A4 ark... Vanlig scorkort og pålitelige vitner selvsagt...det med tillegspoeng for vinnere pr. lengde forstår jeg ikke helt..
122 cm FITA skive på alle hold? slik at man kan skyte på samme skive...gå bakover og avslutte på 90 meter?
kunne jo sammenligne seg med Ishi først?
Bilde
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Lurz »

D er faktisk det eneste jævla skårkortet jeg noengang har gidda å leite etter.....
122 fitaskive på alle hold, nær nok. Sikkert no desimalgreier i forhold til tommer, men så nær vi kan komme.
Forgein Interference with Traditional Archery, osv. Edit: 121.92cm

FOR MEN. York Round: 72 arrows shot at 100 yards, 48 arrows shot at 80 yards, 24 arrows at 60 yards. American Round: 30 arrows at 60 yards, 30 at 50 yards, 30 at 40 yards. Team shoot (four archers): 96 arrows at 60 yards.

FOR WOMEN. National Round: 48 arrows at 60 yards, 24 at 50 yards. Columbia Round: 24 arrows shot at 50 yards, 24 at 40 yards, 24 at 30 yards. Team Shoot (four archers): 96 arrows at 50 yards.

FOR JUNIORS. (Young people not passed their sixteenth birthday): Boys-junior American Round: 30 arrows at 50 yards, 30 at 40 yards and 30 at 30 yards. Girls-junior Columbia Round: 24 arrows at 40 yards, 24 at 30 yards, 24 at 20 yards. Team Shoot for Boys (four archers): 96 arrows at 50 yards. Team Shoot for Girls (four archers): 96 arrows at 40 yards.

The Standard 48" Diameter Tournament Target is used at Archery Meets. The standard target is a round bast of spirally sewn straw, covered with a face divided into a central disc, 9 3 /5 " in diameter, and four concentric rings, each 4 4/5" in width; painted respectively, from within out, gold, red, pale blue, black and white.

The target values shall be: gold, 9; red, 7; pale blue, 5, black, 3; white, 1.

Olympisk: Two York Rounds consisted of 72 arrows at 100 yards (91.4 metres), 48 arrows at 80 yards (73.2 metres), and 24 arrows at 60 yards (54.9 metres). Placings in individual events determined on a point basis. Two points awarded for highest total score, two points awarded for most total targets hit, one point awarded for highest score at each distance, and one point awarded for most targets hit at each distance. Ties broken on total score, and then on total targets hit. (Gir vi ikke bare f i det her og skriver poeng totalt? Flest golds avgjør ved poenglikhet? lurz)

Mener å huske noe om at at en hadde to sett skiver, og skøyt fram og tilbake. Men det er jo ikke viktig, bare praktisk. Lurer også på om det ble skutt over to dager? "Ends" a 6 piler.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Truls med bogen »

Jo, vi gir f. i de få ekstrapoengene...og jeg vil mene og foreslå at vi kjører meter istenden for yards...90 meter isetenden for yards, vi får en liten fordel her som oppveier de ekstrapoengene...med begrunnelse utebanene er jo allerde oppmerket på meter-standard...enig? Skyter man tre og tre piler??
Jo jeg har også lest at man kjører over to dager 144+144...=Dobbel
Bilde
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Lurz »

Oppfatter det ikke som ekstrapoeng, men at det var sånn de regna ut scoren. Ved uavgjort ble total poengsum/treff i skiva brukt for å skille.
Ties broken on total score, and then on total targets hit
Har aldri sett resultater oppgitt på den måten, må da være mye enklere bare å regne total poeng, flest i gult avgjør ved poenglikhet som ellers. Heller vel egentlig mot å bruke yards hvis en skal sammenligne historisk, ikke så mye stress å flytte matta en meter eller to i forhold til de oppmålte avstandene. Ville i hvertfall bruke det på "american" der vi har så gode kjente poengsummer å sammenligne med.

Seks pils serier (sparer halvparten av gåinga 8) )
"Ends" a 6 piler.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Truls med bogen »

okidoki...nå begynner jeg å få tak på nok til å ta meg en tur ut i det grønne. Er det en skive pr.skytter tro?
En skive er nok, bare starte på 90 yards...å gå fremmover etterhvert som man er ferdig med avstanden?
Er vi raske og to etterettelige, så kan vi være først ute med "ny norsk historisk rekord"??
Skyter man alene får man jo alle "tilleggspoengene som max kan bli 10 poeng dersom du vinner alle interne konkurranser ??
Sist redigert av Truls med bogen den 23 apr 2009, 16:06, redigert 1 gang totalt.
Bilde
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Lurz »

Stygt redd de første resultatene mine på york vil passe bedre i glemmeboka enn rekordboka. :mrgreen: Går for american til å begynne med.

Dessuten jakter jeg spretne jackaloper nå. (Jaunty Jackalope is in the wild!) Offtopic :oops:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Truls med bogen »

greit med det enkleste først Amerikansk greit det, men jeg er redd det kan gi mersmak på DYR osv :wink:
Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av KEn »

Hmmm...

Har jo puslet med AR (litt gale hold, 30-40-50m), men representativt nok), nå i de siste ukene. Skutt litt på 35m hjemme også. Og det er med høy innsats, for skiva står innerst i garasjen og pila passerer døra så høyt at det er bra skummelt...
Uansett, på de korte holdene er jeg omtrent på nivå med Pope - så de fleste som var på NM vil jo være bedre :( . På langholdet, 54m, har jeg ikke skutt en full runde, men nok til å stemple det som en relativt stor skandale.

I fjor var vi jo ute og forsøkte oss på 90m, og det eneste jeg ikke har klart å fortrenge er at jeg ødela 5 eller 6 piler med bom på matta, og at godt over halvparten var bom. På 70m var klart over halvparten treff.

Erfaring fra skyting @70&90m med compoundbue tilsier at det er KRITISK, å ha så tynne piler som mulig, så små fjær som mulig, god tune, og HELT likense og perfekte fjær. Ellers bommer du @90m uansett hvor god du er...

- Kom deg ut å prøv Torgisl, hva med korrespondansematch AR (først, så 1/2YR og DYR etterhvert?)

- Lurz, 5. mai, må vi bare fleske til med en AR. Den kan forresten skytes inne i Odderøyhallen (55m fra hjørne til hjørne, 64 om vi står under messanien og skyter, men vet ikke om det er lurt med tanke på bom-prosenten? Skal se på nett-opphenget.

K
Svar