Dobbel York Round-spørsmål.

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Lurz »

5te mai ...utesesong start, ikke kveldsvakt (håper jeg), ikke regn (håper vi)
Isåfall helt klart: AR! :twisted:
"If it breaks you get to keep both parts"
rfz
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 03 mar 2009, 16:00
Sted: Oslo

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av rfz »

Tirsdag 5. er jeg opptatt, hva med torsdag 7. på bueskytterjordet for skyttere i Oslo (+)? Kan noen med tilgang til bua stille? Så kan vi ta føljetong på AR eller DYR eller...?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Lurz »

... tror nok ikke KEn eller jeg stiller i Oslo. Hverken 5. eller 7. Vi er på feil jorde. I Kristiansand :(
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Truls med bogen »

Korresponansemach!! ?? Jatakk.. Har omskrevet første svar....Endelig har jeg funnet frem boken "Langbuen" fra 1938 igjen...takk Oddbjørn...også den danske "Bueskydning" fra 1948 er nyttig, her introduseres pilhyllen..
Det er lov med flere buer med forskjellige styrker..
"Langbuen" er uvurdelig nyttig mht info om disse eldre konkurranseformene. AR (USA)tillater 6 piler ved vanlige stevner, DYR (UK)tillater kun 3, og kun engelskmennene skyter frem og tilbake, med de ulemper det har mht vind og vær. Amerikanerne tillater siktemidler som "siktestikke" og merke på bakken, engelskmennene forbyr slike hjelpemidler. Ved internasjonale konkurranser på denne tiden har man 122cm blink på lange hold og 80 og 45 cm på korte. Her er lov med siktemidler på buen men ikke på bakken. En av forfatterene, Gunnar Meyer, som var med å starte NBF, skriver at sikte på buen kan ha en fordel på kort hold men mindre på langt. Så står AR frem som det enkleste å gjennomføre. (Hadde Pope & co sikte-merker på buen tro?) 60-50-40 yards, 30 piler på hver av avstandene, tilsammen 90 piler. Så en ting som jeg lurer litt på: Er det sikkert at man brukte 122cm skive på alle avstandende?
En annen ting som vi "kortholdskyttere" vil kunne få problemer med: Vi trekker til munnvik, alle de gamle trekker under hake. Munnvik er best for kort hold, opp til 30 meter...fra hake : 30-100 meter.
Dersom noen har veldig lyst til å eie kopier av disse to bøkene, har jeg en mulighet til å fremskaffe noen hardcover eksemplarer til..

PS. Ser at sted at de konverterer yards/meter til 60-48-40 meter...Ishis rekord burde jo vært mulig å slå, tenk å kunne skyte bedre enn en vaskekte indianer!! Han misser jo 20 av 30 piler på 60 yards
Bilde
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av nilstor »

Jeg er interessert i kopier!!!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
rfz
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 03 mar 2009, 16:00
Sted: Oslo

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av rfz »

Og jeg..
.. hake .. hva med tommelen til skulderen ..
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av KEn »

Pope er helt klar på at blinken i AR er 48" uansett avstand, stil er selvsagt selvvalgt. Og han nevner ingenting om sikter eller siktemerker. Det finnes jo også en masse bilder av buene deres og ingensteder synes siktemerker.
Langbuer fra 1800 talls England finnes og i hopetall og bilder med, ingensteder synes bilder. Ingensteder nevnes annet enn 48" skiva, og alltid "Princes Reckoning"

40-50-60 yds er og blir (by act of congress, hvagjelder USA) 36.6-45.7-54.8m

K
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Truls med bogen »

Skal ta med meg noen kopier av bøkene på neste (NM-Drøbak?) samling. Under NM skal vi også avduke bautaen til Nilstor. :wink: Torgisl skal holde talen
Disse bøkene tror jeg er uhyre viktige mht forståelse av å treffe på lange avstander. Gunnar Meyer skriver f. eks at 1gram forskjell på pila utgjør 1 meter forskjell på 90 meteren. Så de samme regler for nøyaktighet, 15 meter eller 90 meter...
Var altså ute i går kveld for testing av lange avstander, opp til 25 meter fikk jeg mye gult og samlinger med en så diger blink 122cm.....ved 30 meter sprer jeg over hele skiva og på 60 meter :oops: tilfeldig om jeg treffer...
Hva kan jeg gjøre for å treffe? Vel, kraftigere bue..40-50 pund, ankre under haka, siktemerker i tretopper, eller foran blinken..
Altså en total reprogramering av skytestil, kort hold, jakt, FITA, munnvik. AR -DYR og lange hold, haka...
Dette blir nok for de få, fordi som alt annet, dette krever masse trening, tid, tenking, lesning, studering...og ...vi har antagelig noe å lære av moderne recurveskyttere her..
Det står også et sted i en av bøkene at teknokåte amerikanerne er skremt over hvor gode engelskmennene er uten siktemidler.

PS: Ken
http://www.audcoarchers.co.uk/ArchersDictionary.aspx#P
Her står det at "The face" er 128 cm...ikke som vår 122cm ??
Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av nidrinr »

Ta gjerne med litteratur til NM! Jeg er interessert i det meste av buerelaterte skriverier :)
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Lurz »

Tilbøylig til å tro at 128cm må være en tyrkleif. Har søkt og sjekka på nett, og finner ingen referanser til annet enn122.
http://www.goarchers.org.uk/goaweb/inde ... &Itemid=12
http://209.85.129.132/search?q=cache:go ... =firefox-a

Noen andre som har prøvd seg:
http://www.oakfield.org.uk/2008/09/30/l ... ork-round/
Og litt historie:
http://www.archerylibrary.com/books/tra ... pter2.html
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Truls med bogen »

Gudskjelov...trykkfeil...får vi inderlig håpe...ellers skal man holde tunga rett i munnen mht til disse regelverkene..og endringene i tidens løp, ikke minst hva som har vært lovlig utstyrsmessig. I tillegg til de overnevne runder er det jo enda fler som "Metropolitan Round" "Team Round" "Speider (Scout) Round" og "St. Georg Round"...men "American Round" er mest populær og egner seg best for nybegynnere skrives det i "Langbuen"..
MEN...og et stort MEN...jeg forstår at det kreves like mye trening og oppofrelser på 90 meter som 18 meter...ingen forskjell bortsett fra avstanden...var inne på tanken om AR på NM men da tror jeg frustrasjonen ville bli stor for de aller fleste...få vil bruke tid på å trene nok, til at det vil gi mening... 90 og eller 60 meter er VEEEEEEEELDIG langt dersom man ønsker å treffe nogenlunde regelmessig...
Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av KEn »

ingen forskjell bortsett fra avstanden...
Stor forskjell, skytter må holde rede på det som skjer mellom buen og skiva. Dvs. vinden, og den er jo som kjent som kvinnen... "Varium et mutabile semper femina ", variabel og uforutsigbar
I tillegg til perfekt teknikk, som får deg i mål inne @ 18m, så må du @90m har 100% perfekte piler (noen få har) og ha perfekt teknikk MENS du følger med på vinden og skyter i den vinden du har bestemt deg for (om mulig innenfor skytetiden), ellers må du variere forlegging av siktepunktet.. I tillegg er det langt fra alle som kan se en pil i skiva @90m, eller se hvor den ble av om den bomma.
var inne på tanken om AR på NM men da tror jeg frustrasjonen ville bli stor for de aller fleste
Legg inn en 20 piler @90m i øvelsene som en start, og se om det går?
Vi bør vel søke å kåre en mest mulig "komplett" bueskytter, som treffer nøtter på 10m, epler (eller hjertet på hjorten, the Kings Deer) på 18, 48" skiva @90m og gjerne nære pålen @180m - og det helst uten å vite avstanden?

K
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av nidrinr »

90 metersbaner burde det i allefall ikke være mangel på her sommerstid. Det er en masse rektangulære gressplener rundt om i landet. Man må bare passe på å ikke trene når det løper masse folk der etter en ball... :P
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av Christian »

haha! De flytter seg fort :twisted:
men apropo ball: Etter jobb i dag stod en kolega og heiv en fotball opp i lufta for så å kaste en tennisball på'n. Tøft tenkte jeg mens tankene vandret til steinalder barn som kvesset sine ferdigheter i fuglejakt med stein, så henta jeg bua :twisted: Ansiktsuttrykket og den generelle kroppsholdningen til en person som kaster en fotball opp i lufta for så å få den avlivet med pil sånn helt uten nærmere forklaring må bare oppleves :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Dobbel York Round-spørsmål.

Legg inn av nidrinr »

Blir det konkurranser med avstander opp mot og over 100 m, kan jeg fort få økt interesse for blinkskyting..
Svar