Einer, noen historiske føringer?

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Svar
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Einer, noen historiske føringer?

Legg inn av Tjarand »

Bestefaren min var Heradsagronom i Kvinnherad og levende opptatt av kulturhistorien derfra. Slekta kommer fra Indre Matre hvor forfedrene mine ligger i hauger fra bronsealderen så han var velbevandret i muntlig overføring. Han fortalte at de lagde langbuer for småviltjakt til langt ut på 1900-tallet, da primært av det eneste som vokser i rett vinkel der, "brakje", eller einer. Han fortalte at de til og med brukte langbuer til hjortejakt etter at de tyske feriegjestene hadde beslaglagt Krag'ene deres i 1940.

Nå er det 25 år siden gubben døde men jeg kan huske at han lagde buer som kunne skyte vanvittig langt, i hvertfall for en 10-åring ;-) Var også mye teoretisering om at man måtte hogge brakjen på fullmåne og tørke den i sjøbua på grunn av saltet i lufta. Likandes kar, men er det noen historiske belegg for at man brukte einer til bueemne i vikingtid og frem til reformasjonen? Treet vokser jo i fin bueform, men virker litt mykt?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Einer, noen historiske føringer?

Legg inn av nidrinr »

Her i traktene er det også mange historier om einerbuer. "Vi brukte bresk da je var gutt" har jeg hørt av flere voksne+ mennesker. Holder på med ei bue i einer nå, der det er endel kjerneved i buken. Min erfaring tilsier at det er STOR forskjell på einer med og uten kjerneved. Den jeg holder på med nå har en noe skummel rygg, så jeg kommer nok til å legge på en eller anna forsterkning i ryggen på den, men ikke noe som vil utgjøre noe stor forskjell i trekkstyrke. Det er ikke så lenge til den er ferdig, så det kommer sikkert bilde og mer om bua når den er klar.
Einer er forresten et utrolig godt treverk å jobbe i.
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Re: Einer, noen historiske føringer?

Legg inn av ingos »

Også lukter det vanvittig godt:-) Jeg har også noe på tørk og må vente en stund til, gleder meg til å se bilder av buen din.
I love Mac!

Inongogaror
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Einer, noen historiske føringer?

Legg inn av nidrinr »

Einerbua mi har nå kommet til det stadiet at jeg gjør et tappert forsøk (guida av TBB) på å legge råhud i ryggen på den. Dette har jeg tydeligvis aldri gjort før... :x vanskelig :x
Råhuden oppfører seg som om den lever, og ryggen på bua er alt anna enn flat. (Delvis derfor jeg ikke tør å trekke den noe særlig før den har fått råhud i ryggen. Bl.a en kvist over hele lemmet på den ene sida..)
Svar