Kopi av Bue 119

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Kopi av Bue 119

Legg inn av Kviljo »

Dvs. den såkalte barnebuen, hehe. Har vært og sett på originalen som ligger på Bryggen i Bergen. Tok mål hver femte centimeter, både bredde og tykkelse, og gjorde notater av tverrsnittet, i tillegg til nøye mål av nokkene. Buen er av barlind, 89cm lang fra ende til annen, og har tydelig vært lagd av et tre med diameter på 4-6cm. Årringstykkelsen ligger på 1 pr. millimeter. Ryggen følger én årring, og den har et ovalt tverrsnitt. Buken er noe flatere enn ryggen. Den har noen små kvister her og der. Den har bøyd seg mye sideveis, trolig som følge av tørking etter den ble tatt opp av jorda, men dersom man ser bort fra det, viser den det jeg vil kalle normal string-follow i korrekt retning. Dessverre er den bare et løsfunn, så det eneste man vet er at den ble funnet i Bergen en eller annen plass.

Fra tilvekstkatalogen:
85. Simpel bue av barlind, bestaar av en slank stav med ovalt tversnit, dog noget flatere paa den ene siden, jevnt smalnende mot begge ender, hvor der er skaaret snit til leie for strengen. Litt fortrukket ved tørk efter den kom av jorden og derved bøiet, men ikke i samme plan som den skulde krummes naar den var i bruk. Kordelængde 89 cm. Oversendt fra Norsk Folkemuseum som jordfund fra Bergen. Nærmere oplysning foreligger ikke. (7201).
Originalen:
Bilde
Buksiden er opp på dette bildet.

Nokkene:
Bilde
Bilde


Så etter museumsbesøket rotet jeg fram et passende emne av barlind. Heldigvis er ikke buen lengre enn 89cm, så jeg fant et som stemmer både med årringstykkelse, diameter, og omtrentlig like mange kvister.
Etter noen timer med høvelen og siklingen dukket det opp en bue. Tok det forsiktig, og fulgte bredde-målene eksakt på millimeteren. Tykkelsen må naturligvis tilpasses emnet under tillinga, men gjevnt over er den samme tykkelse som originalen. Nokkene er bare midlertidige, vil ikke risikere å knekke de av under videre tilling. Det er nemlig snakk om en del krefter her :shock: Den er godt over 120 pund på rundt 5 tommer trekk. - og det med tiller-streng. Skal jeg tippe vil den ende opp på over 150 pund ved det jeg forestiller meg er normalt trekk. Er ikke helt ferdig med å tille den, så veiing og fullt trekk vil komme senere.

Kopien:
Bilde
Jeg sleit med å spenne den opp her. - så selv om det ser ut som om den bare ligger oppå tilleren, er det faktisk snakk om mye spenn!

Bilde
Fortsatt en cm for lang, og med feil type nokker.

Bilde

Så da er det med andre ord bekreftet at det er snakk om en armbrøstbue, og ikke en barnebue. :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Kjempebra Ivar. Godt det er noen som tar tak i materien og tester ut i praksis og ikke bare sitter på sin lave hest og tenker. Da er det bare å tilre ferdig - lage en tiller og en utløser mekanisme så har du en skikkelig fet låsbue ;)

PS: flyttet fra buemaker til buehistorie.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jepp 8)

Men den er litt av et beist å tille :oops: Må til med noen blokker og lage noe utveksling. Heldigvis skal den ikke bøye så langt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Vegard
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 04 apr 2006, 18:46
Sted: Oslo

Legg inn av Vegard »

Hei, jeg er ny her på forumet. Vegard Vike heter jeg, og driver å lefler med historisk håndverk og arkeologiske funn, men ikke med buemakring (mest lærarbeid og smiing).

Veldig bra Ivar.
Tøft at du prøvde ut dette. Det var vel ikke så mye tvil om at originalen var en låsbue, men nå blir det spennende å se den komplett og i funksjon :-) Hvor mye vil du anslå pundstyrken til å være når den er satt i en låsbue?

Hilsen Vegard
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Heihei :)

Hvor kraftig den kommer til å bli er ikke godt å si. Jeg må få tillet den ferdig, og se hvor langt jeg skal trekke den. Om jeg er heldig i fortsettelsen av tillinga, så tipper jeg en plass over 150 pund. Selv er jeg helt imponert over hvor kraftig den faktisk er. Må bare få handla noe med materiale, så begynner jeg på stokken m/mekanisme. Ting tar tid :(

Også er jeg litt usikker på hvor mye jeg tør vifte rundt med den, hehe :lol: :oops: Mange timer spikking som ville ende på lageret hos polisen aner jeg :roll:
Skulle kanskje prøvd å søke om "bæretillatelse". hmmm
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Amund
Bueskytter
Innlegg: 46
Registrert: 08 jan 2006, 20:49
Sted: Nesodden/Ås
Kontakt:

Legg inn av Amund »

Ja, men burde ikke være et problem siden du har en god grunn til å ha den. Synes det er merkelig at det er omtrent mer problem med å ha en låsbue enn et gevær.
Beware of Chippy the Cheerful Chipmunk
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Er originalen laget av ytterved eller innerved? Slik jeg ser det er din replika i ytterved?
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Dersom ryggen til originalen er fra rett under barken, har jeg valgt et emne som er rimelig likt originalen. Og slik jeg tolker originalen, har de brukt ytterste årring som rygg. Har prøvd å se etter fargeforskjeller men det er ikke helt lett å se uten å tippe. Mao veldig liten diameter. Kopien har litt kjerneved, men mesteparten er jo ytterved.

Jeg vil også tro at de to buene har hatt ganske like vekstforhold, for årringstykkelsen er ganske eksakt den samme.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

hmm, vil ikke ytterved gi mye "sting follow"? originalen ser jo veldig rød ut, altså kjerneved? Tenker litt på Øtzys barlind langbue som ikke hadde ytterved, bare kjerneneved.
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

I prinsippet er jo ytterveden ikke like spenstig som innerveden, men jeg forestiller meg at det kan være en fordel, iallefall for mitt vedkommende, for buen får "litt" påkjenninger. 70-80++? kilo fordelt på 89cm, hehe ;)

Fargen den har forteller nok lite om hva som er kjerneved/ytterved, siden den nok har vært gjemt i ei myr/etc over lengre tid. Jeg har ikke sett verktøymerker på ryggen, uten at det trenger å bety noe. Dersom det finnes måter å skille kjerneved fra ytterved på, så skrik ut :D
Jeg bare antar at vedkommende ikke har brukt en 8cm stokk, for så å fjerne ytterveden helt (noe de ikke gjorde i England på den tida), og bare bruke de innerste 6cm med årring 1.

Nå har jeg ikke bøyd buen veldig mye, men den har fått gjennomgå 70-80kg over noen minutter, og den har ikke begynt å følge strengen ennå. Men klart, dersom den følger strengen for mye når den er ferdig, bør jo det tyde på at originalen har hatt mer kjerneved.

Forresten, ville det vært mulig å sette opp et skyteprogram for armbrøst i regi av langbuelaget, for å kunne lovliggjøre aktiviteten?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Halvor
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 15 jan 2006, 16:43
Sted: Oslo

Legg inn av Halvor »

Er det ikke snakk om et dusteforbud fra 80-tallet, da man innbilte seg at låsbue skulle bli det nye skurkevåpnet, siden det var fritt i salg (og var sånn compound og så passe rambo ut)? Selv om jeg aldri hørte at det ble begått ran med dem. (sikkert for lav skuddtakt)

Tror forsåvidt at du kan søke om lisens på dem. Om du treffer riktig person går det sikkert bra. Om du treffer feil person blir kåken din raida av et swat-team. Si at det er til historisk levendegjøring.

Jævlig lekker uansett. Og kult at du tar deg tid til å se på originalen og så lage en dønn kopi.


Halvor
"Riktiga män kämpar med svärd och syr för hand"
"Kun bøssekarle bruker maskin!!!"
Svar