Samiskbue

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Samiskbue

Legg inn av Lurz »

Ishi hadde pila på "feil" side av buen. (etter vår vanlige skytemetode)
Men han hadde pila på "riktig" (dvs høyre) side av buen i forhold til at han skjøt en variant av asiatisk slipp. Men uten ring på tommelen.
Yanaindianerne syntes å ha vært de eneste amerikanske innfødte som brukte det.
Pila lå mellom de utstrakte fingrene (pekefinger og langfinger) på den venstre handa hans som bøyde seg rundt buen.
Kilde: Saxton Pope, "Hunting with the bow and arrow"
"If it breaks you get to keep both parts"
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Samiskbue

Legg inn av jamar »

Hvis jeg får lov å uttale meg i kraft av kunsthistoriker, så skal man være ytterst forsiktig med å ta historiske illustrasjoner for god fisk. Illustratøren i dette tilfellet har nok neppe kunnet noe om bueskyting selv blant sine italienske samtidige. Det er ikke uvanlig i historiske illustrasjoner fra den tid at man snarere ga forhistoriske hendelser samtidig drakt. Jfr. fx Pollaiauolos utførelse av St. Sebastians martyrium - fins litt nede på siden her. http://www.wga.hu/frames-e.html?/html/p ... index.html. Her blir helgenen bl.a. beskutt med armbrøst, som man ikke har historisk belegg for i Italia før 900-/1000-tallet (St. Sebastian-mytens opprinnelse dateres vanligvis til begynnelsen av 300-tallet). Illustratøren til samenes bueskyting har med all sannsynlighet aldri sett en same, så hvis bildene hans sier noe som helst sannferdig om bueskyting og slippteknikk, så er hvordan det ble utført av bueskyttere i Italia på den tiden (og da var vel buen forlengst utkonkurrert til fordel for armbrøst og ildvåpen). Jeg vet ikke hvordan man skjøt med bue i Italia den gang, men jeg tviler på at illustrasjonen sier noe om noe som helst, utover tegnerens fordommer.
mvh jamar
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Samiskbue

Legg inn av nidrinr »

Utrolig mange som prøver å skyte for første gang legger instinktivt pila på det dere refererer til som "feil" side av bua. Jeg gjør det enda, og det funker fint.
rosa77
Bueskytter
Innlegg: 47
Registrert: 31 okt 2007, 19:32
Sted: Steinkjer

Re: Samiskbue

Legg inn av rosa77 »

Rett eller feil? Det er språket vårt som er lagd slik, ikke Norsk kanskje, men andre beslektede språk ihvertfall left/RIGTH, links/RECHTS. Jeg hadde en farfar som ble tvingt til å skrive med "rett hånda" på skolen. Intelligensforskere har forsøkt å finne fordeler ift. det å være venstre kontra høyre etc. Men det er ikke noe påvisbart i den genren nå, det var myter (60-70 tallet) om at venstrehendte var mer kreative etc. Men ... Det kan "leses" som et forsøk på å "forsvare", eller "rettferdiggjøre"/"trøste" fortvilte venstrehåndsbrukere. Det har kanskje ikke så mye med bueskyting å gjøre. Ishi var nok en fabelaktig skytter uansett. Se på lenka under, svært spesiell stil samme hvor rett eller gal den er :D

http://www.archerylibrary.com/books/pop ... large.html
rosa
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Samiskbue

Legg inn av jamar »

Tror ikke vi er så langt unna på norsk heller. Høyre, nynorsk høgre, kan formodentlig henspeile på nivåforskjell (høyere ca.= mer høyverdig?). Har vi kanskje en lingvist på forumet, forresten? Unnskyld at jeg bringer oss på vidotta, men dette skulle jeg gjerne visst sikkert. Må innrømme at jeg blir like nysgjerrig på hvor ordet venstre/left/links stammer fra.
mvh jamar
rosa77
Bueskytter
Innlegg: 47
Registrert: 31 okt 2007, 19:32
Sted: Steinkjer

Re: Samiskbue

Legg inn av rosa77 »

left
c.1205, from Kentish form of O.E. lyft- "weak, foolish" (cf. lyft-adl "lameness, paralysis," E.Fris. luf, Du. dial. loof "weak, worthless"). It emerged 13c. as "opposite of right," a derived sense also found in M.Du., Low Ger. luchter, luft. Ger. link, .... (min understreking) mye mer på :

http://www.etymonline.com/

Kanskje ikke så mye med samiskbue å gjøre. Kanskje lage ei ny lenke? Interessant dette også.
rosa
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Samiskbue

Legg inn av nilstor »

Bare for å understreke det det som står i foregående innlegg, så sier Merriam-Webster følgende:

Main Entry: left
Pronunciation: \ˈleft\
Function: adjective
Etymology: Middle English, from Old English, weak; akin to Middle Low German lucht left; from the left hand's being the weaker in most individuals
Date: 13th century


Men det har vel ikke så mye å gjøre med samiske buer, nei ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Samiskbue

Legg inn av nidrinr »

-Trenger ikke så langt tilbake i tid med korrigering av keivendtskrivinga.. Jeg ble som barneskoleelev på slutten av 80-talet korrigert og fortalt at de var feil å bruke venstrehanda til å skrive og tegne...
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re:

Legg inn av Stefflus »

Lurz skrev:Ellers så står det litt :shock: om samiske og andre tovedsbuer her:
http://bueforum.no/viewtopic.php?t=13&p ... sc&start=0
(Den store tovedsbue Diskusjonen)
Denne er visst borte?

Stusser litt over dette, jeg tenker at hvis jeg var same (før bonde-daaroene og ski-dooene) så var en limt bue kanskje god om vinteren, men fiskelim er jo mindre glad i fukt (den fuktige årstiden).. kunne bjørkeolje/tyritjære beskytte godt nok?
For 1500 år siden kunne SørNorge tilby eik med toppdiameter (i en høyde tilsvarende over halve osebergskipets lengde) på over 80cm, rettvokst som bambus, med årringer riktignok godt under millimeteren (vekst i nordhall og skjerm), men spørsmålet blir da "Hva hadde Nordnorge slags emner å tilby samiske buemakere i disse milde periodene, og hva fikk de i bytte fra Vikingene?", videre "hva gjorde samene når klimaet ble kjøligere og innvandrerne fra sør sin handelsvilje minket?, ulven og jerven i reinflokkene måtte fortsatt tuktes".
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Samiskbue

Legg inn av nidrinr »

never.
GunnarE
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 01 mar 2009, 16:19

Re: Samiskbue

Legg inn av GunnarE »

Illustrasjoner leses for ofte som en viss mann leser bibelen. Vi tror blindt på det som er på papir. Men det som folk sier, tror vi det vi vil om. Vi er noen raringer!!? :D :D
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Samiskbue

Legg inn av nidrinr »

Bjørkenæver. (Ikke "never" som i engelsk for aldri.) :wink:
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Samiskbue

Legg inn av Stefflus »

næver in my life..

men da mener du altså "bjørkeolje" kokt fra never?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Samiskbue

Legg inn av nidrinr »

Nei, buene var surra i bjørkenæver. Det er vanntett. :)
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Samiskbue

Legg inn av Lurz »

Ikke vet jeg hva som skjedde med linken til tovedsbue-tråden, men denne skulle virke: (ble litt redd, står mye der, synd om den var blitt vekk :shock: )

viewtopic.php?f=11&t=13&hilit=tovedsbue
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar