Info om vikingpil

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Info om vikingpil

Legg inn av Are »

Jeg vet det finnes flere der ute som er interessert i vikingtid og buer/piler. Til de av dere som er interessert i å lage pilene veldig historiske vil jeg anbefale å ta en tid på Oddmund Farebregd sin Hovedoppgave ”Pilefunn fra Oppdalsfjella”. Hvis Ivar er grei kan han kanskje legge ut bildet av pila ( T 11190) jeg skal beskrive.

Pila er av bjørk og tønneformet med ovalt nokkparti. Pila er bare 69,5 cm lang og største tykkelse er i overkant av 9 mm. Fjærene har vært surret med ca 3 mm mellom hver runde og surringen har etterpå vært dekket med bek.

Det morsomme som skiller denne pila fra vanlige piler er at den har hatt fire styrefjær. Disse har sittet med 90 graders mellomrom. To har sittet parallelt med nokken og to har sittet på tvers av nokken. Med andre ord helt annerledes enn man i senere tid har gjort det.

Når får vi se piler av denne typen på et historisk marked? Helst med passende spiss, bladformet, 23 gram tung og 14,5 cm lang.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

En ting som slår meg med pilskaftene i boka til Farbregd og også med
danske skafter fra samme tidsepoke er hvor tynne de er litt foran nokkene. Skaftene kan være 1 cm eller mer på det tykkeste, men helt nede i 5-6 mm litt foran nokkene. Vet ikke helt hvordan man skal tolke dette, men muligens var ikke buene særlig kraftige og/eller strengene ikke særlig effektive. Slike piler har vært vist på vikingmarkeder mange ganger. Oddbjørn.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Farebregd skiller mellom A- og B-skaft. A-skaftene har ovalt tverrsnitt. B-skaftene har denne fortykkete nokken. Farabregd sin teori om disse to forskjellige nokkutformingene er at man med den ovale bruker vanlig middelhavstrekk (en finger over pila, to under). Den fortykkete tror han skytteren har brukt primærtrekket (man trekker ved å trekke i pila som klemmes mellom pekefinger og tommel). Selv virker dette som en logisk måte å gjøre det på. Men jeg gjetter nok også at man har brukt det forsterkete primærtrekket (primærtrekk med to fingertupper på strengen nedenfor pila i tillegg). Sistnevnte er et forholdsvis kraftig trekk og gir rene slipp.

Men det som forundrer meg er at det er så få historiske skyttere som prøver å gjenskape utstyret og teknikken som ble brukt den gang da. De fleste skyter med retardert viktoriansk utstyr med en skytestil sterkt inspirert av Horace Ford og går kledd i vikingklær. For meg blir det en anakronisme av ypperste klasse.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Jeg har prøvd å lage et par kopier av Farbregdes piler med fortykket nock. Pilene var overraskende lette å skyte med og trekkmetoden var veldig behagelig. (Jeg traff ikke spesielt bedre, men det føltes "rett" å skyte slik). De var skjeftet med broadheds med fal og festet med bek. En metode som ikke kan anbefales. Fjæringa var limt med hudlim og surret med sener og det funka veldig bra. Det hører med til historien at det trolig ble tidenes styggeste piler, og at de var tunge men det kan henge sammen med at orginalpilene var av bjørk mens de jeg laget var av ask
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

T11190:
(Pilefunn fra Oppdalsfjella, Oddmunn Farbregd. Trondheim 1972. Plansje 13)

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
rosa77
Bueskytter
Innlegg: 47
Registrert: 31 okt 2007, 19:32
Sted: Steinkjer

Legg inn av rosa77 »

Hvilken nock er på pila? Bare skåret inn i treet? Bein-innsats?

Er forøvrig enig i anakronismene. Bare en drar en strisekk over hode blir en viking...... :?
Sist redigert av rosa77 den 17 jan 2008, 12:49, redigert 1 gang totalt.
rosa
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Nokken er kun skåret i treet, med ganske mye surringer.

Problemet her er jo selvsagt at man har så lett tilgang på gode parallelle skaft, slik at man ikke gidder å høvle skaftene selv. Iallefall ikke på piler som man skal bruke til vanlig.

Jeg pratet med Oddmunn omkring dette med primærgrepet, som du nevner Are, og han var enig i at et forsterket primærgrep nok er mer sannsynlig enn kun å klype på pila.

Hvem blir den første til å skyte NM presisjon med dette grepet? :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
rosa77
Bueskytter
Innlegg: 47
Registrert: 31 okt 2007, 19:32
Sted: Steinkjer

Legg inn av rosa77 »

Antar det er slike spisser som er beskrevet her?

http://www.villreinen.no/pdf/Oppdal.pdf

Søkt på nettet, vanskelig å finne slike spisser i salg. Har noen kjøpt slike evt. lager selv. Så er jeg interessert. Tenner på tanken om å lage slike piler.
rosa
Svar