Testskyting av tøypanser

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Testskyting av tøypanser

Legg inn av GreenMan »

I helga hadde Frilansene treningshelg med fokus på bue og for morro skyld tok jeg å testskøyt panseret mitt med langbua på rundt 45 pund med bredhode og bodkin. Avstand ca. 10 meter. Ryggen består av kun to lag med ull og to lag lin. Der gikk pilene rett gjennom, men de gikk ca 4-5 cm kortere inn enn uten beskyttelse. Fronten består av samme men med saueskinn stappet i kanalene. Her var det en pil med bodkin som traff på et relativt tynt sted og den slo 5 mm igjennom, resten av pilene rikosjerte. La så ryggen dobbelt, dvs fire lag ull og fire lag lin. Der skjedde det samme som på fronten. Pilene bare prellet av.

Bilde
Buen på nesten fullt drag.

Bilde
Resultatet på ryggen.

Konklusjonenvår var at selv ganske tynne panserplagg beskytter godt mot svake buer selv på kort hold. Til våren/sommeren skal eksprimentet gjentas med kraftigere buer og stridspiler.

Bilde
Dette bildet viser vår siste test. Bodkin mot 1,5 mm avrundet plate (skjoldbule). Pila traff litt skeivt på bulen og knakk like ved falen på spissen (helt rett av). Bulen fikk en bitteliten bulk. Så skal man penetrere metall så må det mer kraft til.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Under borgdagene 2003 tok jeg og are å skjøt litt på en 1,5mm tykk stålplate med en bodkin, bare for morro skyld, han brukte slemmebuen sin (husker ikke hvor mange pund) ofg jeg brukte min 55 lbs rytterbue. Begge buene hadde omtrent samme penetrerings evne selv om min bue var ofseleg mye svakere. Til gjengeld har jeg en bue med hurtig kast, tror jeg målte den til 170 m/s på kornometeret (eller var det ft/Sec?), uansett en hurtig bue. Så det er ikke bare buestyrken i seg selv som er avgjørende for gjennomslagskevne. Du nevner at dun traff litt skjevt. For å få max egffekt må man treffe 90 grader på flaten man skal bryte gjennom, konsekvesne av dette kan man se i de vakkre gotiske rustnignene som har mange riller og kjøler som skal avlede piler.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Er klar over det med buestyrke og kast, og buen min er litt treig. Metallskytinga var ren impuls og vi tok det vi hadde for hånda - nemlig en skjoldbule som på mange måter blir riktig i forhold til en sein rustning. Men blir spennende å prøve med kraftigere buer og litt mer systematisk seinere i år.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Siden Kviljo skulle kjøpe panser/brynje brytere tok jeg å skjøt på en 1,2 mm stålplate som var brettet dobbel med mine to typer bodkinds på 5 meters hold ( for å være sikker på å treffe) Buen er en 55lbs rytterbue og den ble målt dagen før med kronografen til NHL til ca 185 fps. Detter er de to pilene jeg brukte Bilde
Den øverste pilen er av type mod bod er er rund. kjøpt fra grozer i ungarn, (den er festet til skaftet med bek). Den nederste pilen er fra Hector Cole i England og har 4 skjøreflater.. Metallplaten ble satt opp på en ethofoam skytematte og mod bod pilen rikkosjerte av alle gangen jeg skjøt på den. Den klarte rett og slett ikke å trenge gjennom. men den lagde solide hull i platen. Hectors pil slo seg igjennom Bilde
Linjalen viser hor langt inn i skytematta pila sto!!!!.(skala i cm).
Bilde
Detalj av innslagshullet. Litt overassket over at spissformen har så mye å si på pennetreringsevnen. :shock:
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

:D Konge!
men, hjelp :shock:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ble så inspirert at jeg måtte teste det selv!

...så da er det godt man har et strøkent trunklokk til en Commodore :lol:

Bilde
Testen ble utført med 55+punderen min, og bjørkeskaft med tilfilt feltspiss, hehe.

Bilde
Gikk fint igjennom ett lag stål, og der jeg traff to lag ble det hull, men pila gikk ikke igjennom.

Bilde

Sikkert en fordel med tyngre piler og bedre spiss.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

De pilene jeg skjøt med var av typen bjørke laminater og veier en god del, jeg har ikke skutt disse skaftene gjennom kronografen så jeg vet ikke hastigheten på de pilene jeg skjøt med i billedserien over. Det jeg kan si er at mod bod spissen som var rund rikkosjerte av og traff meg nesten hehehe, den andre pila måtte jeg klippe ut. Det jeg har hørt ved bodkins er at innslags diameterene skal være størst langt fremme på spissen slik at pilen bare slår ett hull slik at resten av pila skal kunne gli inn uten å måtte utvide noe mere metall, og Kviljo viser helt tydelig at gamle comandore ikke egner seg som platemail. Ville kanskje sett litt dust ut og kommet ridene på ett middelaldermarked ikledd 80 talls pc er
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

Ah, testskyting! Så deilig! :)

Hva med å organisere en samling for testskyting hvor vi samler inn data litt mer vitenskapelig?

Vi trenger 2-3 buer av forskjellig styrke, noen ulike piltyper, noen (biter av) rustninger, og kjøtt eller ballistisk gelé for å teste penetreringsevne. Vi trenger både pilvekt og en kronograf for å vite pilas kinetiske energi. Dette er uansett en fin måte å sjekke buens kasteevne uavhengig av statisk spenn, og det er vel interessant for de fleste å få prøvd utstyret sitt?

Med det samme hadde det vært interessant å sjekke de samme pilenes treffsikkerhet på ulike avstander.

Grunnen til at jeg ivrer sånn etter dette er først og fremst at jeg reviderer reglene for buer og piler til rollespillgruppa mi :wink:, men som arkeolog har jeg også en seriøs interesse av å vite om standardinndelingen av pilspisser i arkeologisk litteratur og populærlitteratur samsvarer godt nok med virkeligheten. Jeg synes stort sett det er veldig ullent framstilt. Jeg er spesielt interessert i å sammenlikne egenskapene til de mer spesielle jaktpiltypene med de vanligere broadpoint og bodkin.

Er det flere som tenner på idéen?
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Jeg er med. Skyte hull i ting er morro.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Jeg er også med. Ingen tvil om det...
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Halvor
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 15 jan 2006, 16:43
Sted: Oslo

Legg inn av Halvor »

KH skal forresten testskyte skinke på "En dag i 1308". Dvs. en ekte skutilsveinskinke! (dvs. ikledd etter hirdskråens krav for skutilsveiner; våpentrøye, brynje, pláta og panser). vi tar bilder og legger ut resultat en gang etter 3. juni.
"Riktiga män kämpar med svärd och syr för hand"
"Kun bøssekarle bruker maskin!!!"
Brukeravatar
Kyujin
Bueskytter
Innlegg: 67
Registrert: 09 apr 2006, 15:20
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Kyujin »

Apropos vitenskapelig:

Under http://miami.uni-muenster.de/servlets/D ... et?id=1969 finner man doktogradsavhandlingen til den dessverre avdøde tyske kollegaen Hubert Sudhues.

Her finnes det rikelig med data om penetreringsevne av forskjellige buer og pilspisser, riktignok ikke mot rustning. Avhandlingen sikter til å levere basisdata til pilsårenes forensiske antropologi og har blant annet kommet frem til at ballistisk gel ikke er en velegnet modell for pilenes sårballistikk.

Den historiske delen alene er verdt å lese.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Tilleggsinfo til det Halvor skriver ovenfor:

Testskyting skal foregå lørdag 3. juni klokka 15.45 på Prins Carls Bastion inne på Akershus Festning. Da skal jeg testskyte med nylagde stridspiler på litt forskjellige rustningstyper.

For de som også er interessert vil den samme skinka bli forsøksvis kappet i småbiter med eggvåpen klokka 16.30.

Gleder meg
Brukeravatar
Amund
Bueskytter
Innlegg: 46
Registrert: 08 jan 2006, 20:49
Sted: Nesodden/Ås
Kontakt:

Legg inn av Amund »

Gleder meg til å se det!

Skal selv sloss på kampshowet, så folkens, dere er alle hjertelige velkomne!
Beware of Chippy the Cheerful Chipmunk
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Det er gjort testskyting i England som er tilgjengelig på DVD. Virker seriøst.

http://www.sptradarch.org/DVD%20info.html
Svar