Rygg/buk

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Rygg/buk

Legg inn av Kviljo »

Jeg skriver for tiden litt på min masteroppgave omkring rygg/buk-diskusjonen når det gjelder tovedsbuene. Her er det mye forvirring ute og går. Kanskje det ikke er så rart, for det slo meg plutselig hvor dårlig rygg/buk-beskrivelsene faktisk passer.

Betegnelsene rygg og buk har utvilsomt opprinnelse i beskrivelser av ulike deler av kroppen, for så å bli overført til bueterminologien. Men den delen av buen som tar seg av strekkreftene, ryggen, gjenspeiler da virkelig buk-siden av kroppen, mens det er ryggraden som står imot trykk.

Man har med andre ord overført begrepene og på en eller annen måte klart å snu helt om på definisjonene.

Hvorfor?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Du kan selvsagt tenke på det på en annen måte, litt mer symbolsk. Det føles bedre for min kropp i alle fall å bøye seg langt framover (komprimere buken/strekke ryggen) enn bakover (strekke buken/komprimere ryggen).

Kroppen er uansett ingen god bue. Det blir omtrent som å ryggforsterke en svamp med en wire :lol:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Vær forsiktig med hva du sier, Are, Kviljo er tilbøylig til å lage en slik bue!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det er jo klart en god mulighet det, selv om jeg kjenner at jeg ikke er helt overbevist :)


Hehe, auau Nils. Noen frivillige?? :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

Du kan prøve å henge etter armene, og kjenne hvor strekken kommer, det er ikke i buken!

Det er normalt att et menneske bøyer seg fremmover, dvs komprimerer buken, bøyer du deg langt nok slik at du tar dei i tærne, kjenner du strekken i ryggen. Andre veien er det stortset klovner som bøyer.

Du kunne kansje brukt ryggen min til en slik bue, den er vel omtrent like myk som en gjennomsnitlig histbue, :oops: men da må du først felle meg, og dette bueemnet skyter tilbake. Og tænke æ mæ om littegrain, så har æ pikadæ mæ aldri så lite string folow åsså! Kansje æ ægne mæ bæst til krokbue. :roll:
-------------
Odd
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

Jeg tror (kun ut fra eget hode) begrepene rygg og buk kommer av tverrsnittet på på D-buen. Hvis du kutter over en menneskekropp midt på, blir snittflaten omtrent D-formet, og rygg- og bukside gir seg delv.
Jørgen Bøckman
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Krum i ryggen og rund i buken - på bakgrunn av Bøcks forklaring, begynner jeg virkelig å lure på om våre forfedre var slike villmenn som historien vil ha det til... :shock:
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

nilstor skrev:Krum i ryggen og rund i buken - på bakgrunn av Bøcks forklaring, begynner jeg virkelig å lure på om våre forfedre var slike villmenn som historien vil ha det til... :shock:
:D På buen er ryggen krum og buken rund uansett hvordan du forklarer opphavet til begrepene. Og du trenger ikke være velfødd for å ha rund mage, feilernæring gjør også susen. :?

Uansett synes jeg det virker rimelig å forklare rygg-/bukbegrepene ut fra form, for som det som diskutert over er det vanskelig å få analogien til å fungere ut fra funksjon.
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

...så da kan man konkludere med at begrepene kan spores tilbake til romertid, siden det er da de første "D"-buene dukker opp :P

Nei jeg tror jeg holder med forklaringen til Odd og Are.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar