snodig pilspiss

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Svar
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

snodig pilspiss

Legg inn av Lurz »

Legger ut et bilde av en pilspiss som det kunne være interessant å finne ut mer om.
(Vet ikke om dette skulle vært under historiesekjonen, kan noen i tilfelle flytte tråden?)

Bilde

En i klubben vår har hatt denne "siden barndommen", men vet ikke noe om hvor den kommer fra, eller hvor gammel den er. For meg kan den kanskje minne litt om noen av spissene i kapitlet om afrikansk bueskyting i The Traditional Bowyers Bible, men ikke helt. Kanskje en annen del av Afrika, eller Asia?

Glemte selvfølgelig å måle den da jeg lånte den for å ta bilde, men den kan vel være ca 15 cm totalt. Den ser smidd ut, og bladet har noen små riss på den øvre delen, og en avlang fordypning langs kanten på den nederste. (Baksiden er lik, med fordypningen oppe og rissene nede)

Fordypningene, rissene, og det snodde skaftet får meg til å lure på om spissen er beregna på å settes inn med gift. (Ifølge TBB var det vanlig med gift på en del afrikanske pilspisser.)

Er det noen her som vet, eller vet om noen som vet, hvor pilspisser som denne kan komme fra?
Brukeravatar
Håvard
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 09 jan 2006, 18:43
Sted: Bjørndal OSLO

Legg inn av Håvard »

den så veeeldig fiiin og tung ut.. kansje det er en symbolsk/brife/pynte spiss... :lol:
Blææ!
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

<moddismodus> flyttet til buehistorie</moddismodus>

Spennende spiss. Afrika kan nok være et kontinent å lete videre på ja - og da behøver den ikke være spesielt gammel heller.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

En tanke:

Den lange (runde) tangen må være for å stikke inn i noe hult og ingen gidder å lage så dypt hull i et treskaft.
Kan den være laget til et strå eller bambusskaft? Både afrikanere og asiater har brukt og bruker ulike gress til skaft, men jeg kjenner ikke til slike gress i Europa iallefall.

At denne spissen dukker opp i Kristiansand, kanskje er den brakt hejm av en misjonær.

K
Brukeravatar
Halvor
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 15 jan 2006, 16:43
Sted: Oslo

Legg inn av Halvor »

Om ikke annet er den stor nok til å være et fiskespyd. Mothakene er sikkert fine til det.

Halvor
"Riktiga män kämpar med svärd och syr för hand"
"Kun bøssekarle bruker maskin!!!"
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Tipper på India, har noen som ligner en del derfra, særlig de lange tangene er typisk. Høykastespiss??
Bilde
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Jeg undres på om ikke dette kan være en spiss beregnet på elefantjakt? Størrelsen ser ut til å stemme bra med de spissene Liangulu-folket i Kenya benyttet til samme formål, men akkurat denne ser ut til å være ekstra forseggjort. Lianguluene brukte gift, som de smurte på skaftet like bak odden. De snodde rillene på den avbildede pilspissen ser ut til å være velegnet til å smøre gift i, og formen på spissen virker absolutt i stand til å trenge gjennom nesten fire centimeter tykk elefanthud.

Lianguluenes elefantbuer var i gjennomsnitt over 100 pund, den kraftigste som er registrert, dro 131 pund. Pilene deres var tredelt: hodet, forskaftet og hovedskaftet med styrefjær. Tangen på hodet var festet i forskaftet, mens dette var festet til hovedskaftet med en surring av sener. Denne surringen dannet en klump som var stor nok til å hindre at hovedskaftet gikk inn i dyret.
(Kilde: E. G. Heath: "The Grey Goose Wing" s. 24ff)

Dette er jo ikke annet enn spekulasjoner på bakgrunn av at spissen ligner på noe jeg har funnet i litteraturen, men Lurz, kanskje du burde prøve å finne ut hvor den er kommet fra?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Fryktelig vanskelig å finne noe om tradisjonell afrikansk bueskyting!
Alle tips til steder å lete / folk å spørre mottas med takk.
(Og som sagt, han som eier spissen vet heller ikke hvor den kommer fra.)

Det eneste stedet jeg har funnet bilder er på Grayson Archery Collection ved Univerity of Missouri-Columbia. Desverre er bildene ganske små.

Bilde
Piler fra Nigeria, pilskaft av strå (KEn). Nr. 3 fra høyre har det snodde mellomstykket. Nr. 5 og særlig nr.2 fra h. er ganske like i formen på bladene, og ser ut til å ha samme type mothaker.

Bilde
Piler fra Sudan, jegere fra Mundari stammen. Her er det også ganske lik form på selve spissene, antydning til smidd "mellomskaft", (fryktelig utydelig mot den svarte bakgrunnen da!) og forskjellige mothaker. De på nr.4 fra h er da ganske like mothakene på spissen på mitt bilde?
Lenket fra Univerity of Missouri-Columbia: http://anthromuseum.missouri.edu/grayson/grayson.html

Enig med Green Man at den ikke trenger være veldig gammel om den er afrikansk. Og enig med KEn i misjonær (eller sjømann) teorien. Men jeg tror ikke spissen må være brukt i et bambus/strå skaft, selv om de kan være det. Tangen er ikke så lang, (ca 6 cm?) og den er ganske spiss. Det vil si, du kan borre et hull, gløde tangen, og presse den inn. Ev gjenta.
Men gress eller ikke, europeisk tror jeg i hvertfall ikke den er.

Torgisl, det var bilder av noen Indiske spisser også på "Grayson", men jeg syns de afrikanske var adskillig mer lik spissen på bildet mitt. Vet du om noen bilder det går an å se noe sted?
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar