Sidenokk

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Sidenokk

Legg inn av Kviljo »

Etter å ha gjort ferdig barlindbuen for tredje gang fikk jeg endelig lagd en linstreng til den.

Jeg overdimensjonerte den litt, fordi jeg ikke er verdens beste strengemaker, fordi jeg brukte en litt svak lintråd, og fordi jeg ikke har lyst til at strengen skal ryke mens den står på barlindbuen :shock: I tillegg tenkte jeg det ville være artig å prøve en streng som er så tykk som Mary Rose-pilene hinter om.

Det jeg ikke tenkte på var at nokkene på buen ble alt for små :lol:


Nå er det nok horn på nokkene til at jeg kan file nokk-sporet større, men jeg kan virkelig se fordelen av bare ett stort hakk på siden, istede for et moderne spor.

Med bare ett hakk vil man kunne lage det stort nok til å holde igjen strengen, samtidig som bue-tuppen ikke svekkes unødvendig av to slike hakk.


Det bare slo meg da jeg skulle sette på tømmerstikket :lol: :

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Det var en realt tjukk streng ja :D

Fullt mulig den nokken du har laget er en viktoriansk type. Sidenokk høres ut som en god idé.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

En annen god idé er jo å file et grøvre spor i nokken ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ikke sant 8)

Jeg filte bare større hakk sånn at strengen fikk plass. Funker jo det.

Men jeg tipper dette er grunnen til at de fleste jernalder/middelalderbuer har sidenokk :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Kviljo skrev: Men jeg tipper dette er grunnen til at de fleste jernalder/middelalderbuer har sidenokk :)
Hvor mange middelalderbuer har vi egentlig å gå utfra? Mary Rose buene har enkelthakk, men etter alle solemerker er dette kun til tillringa og ikke den endelige nokken.e
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Av norske er det kun tovedsbuer og armbrøstbuer såvidt jeg kjenner til. Og av vikingbuer er det også snaut, men det finnes jo noen jernalder-langbuer fra danmark, som også har sidenokk slik de engelske.

Hakkene på tuppene til MR-buene er trolig sidenokken som har gått helt inn til treet, såvidt jeg har forstått. Det er uansett bevart en horn-nokk med side-hakk.

De små hakkene som er på tuppene til MR-buene hadde nok uansett ikke vært nok til å holde igjen en tillerstreng, men de kan jo selvfølgelig være rester av et større hakk før hornnokkene ble satt på. Jeg tror heller at sidenokken har gått helt igjennom hornet og inn til treet, enn at buemakerne lot det være ei luft/lim-boble inni hornnokkene.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar