Middelalderjakt

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Svar
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Middelalderjakt

Legg inn av Allan »

Jeg har hatt et langsiktig og langsomt prosjekt på gang med å gjenskape en jeger med bue fra sein middelalder, basert på illustrasjoner og jaktbøker som Gason Phoebus' "La livre de la chasse" og "La livre du Roi Modus et le reine Ratio" av Henri de Ferrieres. (For den som skulle være mer interessert er det mye bra å lese her: https://themedievalhunt.com/tag/les-liv ... ine-ratio/)

Jeg har begynt med ei kortere bue, slik man kan se av illustrasjonene, og laget noen enkle bluntpiler. Nå har jeg laget en enkel sjølanviser av styrofoam på størrelse med ei ung ringdue.

Fortsettelse følger!Bilde

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Middelalderjakt

Legg inn av olethearcher »

Følger denne :) Hva vet vi egentlig om buer til jakt kontra krig på den tiden? Litt kortere og lavere dravekt, men ellers lik utforming?
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Middelalderjakt

Legg inn av Allan »

Fra denne perioden er det knapt bevart buer, men det finnes litt fr skriftlige kilder. Gaston Pheobus skriver i sin "La livre de la chasse" (ca 1387) at buer til jakt bør være for kraftige, for skytteren bør kunne holde strengen litt før han slipper. Om det er et godt råd for buas vedkommende er noe helt annet. Denne boka finnes det flere pent illustrerte utgaver av, jeg legger ved noen bilder fra MS. M 1044 som skal være laget mellom 1404 og 1407.

Til sammenligning slenger jeg med et bilde fra et manuskript som jeg antar er illustrert rundt 1300 pluss minus et par tiår (basert på stilen).

Alle disse viser det jeg vil si er langbuelignende buer, men kortere enn de vi anser som buer til militære formål.BildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Middelalderjakt

Legg inn av Jæger »

Ojsann! Denne tråden har jeg ikke sett før nå, må følges. Veldig bra graving i kilder. Takk for deling, Allan :)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Middelalderjakt

Legg inn av Bowman »

De Burgundiske buene er nok interessante i denne debatten.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar