Vikingtidsbue

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Vikingtidsbue

Legg inn av Kviljo »

Er det noen som kjenner til denne buen?

c10405

http://www.dokpro.uio.no/perl/arkeologi ... S21464@=on

Den skal være fra Gokstad.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

Nei. Jeg tok en rask titt i Gokstad-boka* uten å se buen nevnt (jeg kan ha oversett den), og den var ikke blant illustrasjonene. Det eneste jeg fant om våpen, var at det ble funnet en enkelt pil utenfor gravkammeret (s. 42) der gravrøverne aldri var, og ellers nevnes det at det er en påfallende mangel på våpen (s.53), hvilket forklares med gravplyndringen.


* N. Nicolaysen, 1882: Langskibet fra Gokstad ved Sandefjord. Kristiania.
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Det er vel bare å plage vikingskipsmuseet litt (før de flytter :D )

Hvis det er en bue og de ikke har rotet den bort i magasinet, kan man jo prøve å lage en etterlikning siden den er over en halv buelangde.

Sjekker du opp saken Ivar? Eller tar du deg av saken Jørgen?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

Jeg kan høre med folka på Vikingskipshuset ettersom jeg har kontakter der. Men jeg er i innspurten på hovedfagsoppgaven og kan ikke legge noe særlig tid og krefter i saken.
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

Jeg har kastet ballen (buen?) videre i museet, så får vi se om noen vet noe om den.
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ahh, flott :)

Da venter jeg på respons her før jeg eventuelt tar tak i ballen selv.

Den var iallefall ikke i magasinet til Oldsakssamlingen, men de mente at den kunne være i magasinet til Vikingskipshuset, om den ikke var utstillt der.

Det ville jo vært genialt om vi faktisk hadde en norsk viking-bue bevart 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

Så du har allerede snakket med Oldsaksamlingen? Da spørs det om vi kommer noe lenger med saken, for min kontakt skulle snakke med noen der...

Den personen det er størst sannsynlighet for at vet noe om buen, er Arne Emil Christensen som ikke lenger er på Vikingskipshuset. Du kan eventuelt prøve å ringe ham på Sjøfartsmuseet der han nå har kontor.
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jepp :) Landmark mente også at Arne Emil var den som kunne vite noe om den. Jeg får prøve å gi han en lyd.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Joda, jeg var i kontakt med Arne Emil Christensen, men han kunne ikke huske å ha sett noe til denne buen. Og Vikingskipshuset hadde på det tidspunktet ikke tilsatt noen magasinforvalter, så de kunne heller ikke hjelpe.

Så da gav jeg opp, og fant noe annet å skrive om. Men det hadde uansett vært artig å spore opp denne buen, så jeg sendte akkurat en e-post til vikingskipshuset. Om det fører noen vei, er ikke god å si. Men om dette faktisk er en bue, så ville det vært sabla interessant å se hvordan den er lagd.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Jeg får ikke opp noen mulighet til å se på bildet av buen, hmmmm
I love Mac!

Inongogaror
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Legg inn av Stein »

Kanskje fordi det er lenke til en tekst? Se etter c10405, som nevnt rett over lenken.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Vikingtidsbue

Legg inn av MalaWolf »

Kom over denne siden, med referanser til sentrale funn:

http://www.strongbowsaga.com/showwik.asp?WikID=38
Prior to the Viking Age, Germanic tribes sometimes celebrated victories over foes by throwing their defeated enemies' captured weapons and gear into lakes or bogs as an offering to their gods. One such offering -- a ship filled with weapons and sunk in a bog as a votive offering to the gods, dating from the third century AD -- was discovered at Nydam, near the southern end of the Jutland peninsula. The Nydam ship provided a particularly rich archeological find from a history of archery standpoint, for it contained a total of thirty-six partial and complete bows. Most were classically proportioned longbows, some over six feet long, made of different woods, including yew. The limbs of a few of the longbows were tipped with sharpened iron nocks, apparently to allow the bow to be used as a close range stabbing weapon if an enemy closed with the archer.

Two bows found in Viking era burials provide archeological evidence of the types of bows actually used by Viking warriors. Both are large, classically shaped and proportioned longbows made of yew. One, found at Ballinderry in Ireland, was six feet one inch long. The other, found in a burial at Hedeby in southern Denmark, was six feet three and one-half inches long. This latter bow was sufficiently well preserved to allow estimation, from its size and proportions, that its draw weight was probably around one hundred pounds -- a powerful bow, indeed.
Brukeravatar
Vegard
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 04 apr 2006, 18:46
Sted: Oslo

Re: Vikingtidsbue

Legg inn av Vegard »

Her er "Gokstadbuen" (Kulturhistorisk museum C10405). Vi fant den under revisjon og ompakkingen av alle de magasinerte funnene i kjellern på Vikingskipshuset 2009. Bildet er ikke allverden, men nå kan man kontakte museet og ved selvsyn få gjort et gjenstandsstudie av "kjeppen" for å vurdere om det virkelig kan ha vært et buelem. En vurdering av tversnittet og en treanalyse bør gjøres for å komme nærmere ett svar. Husker den som ganske rund, og at det nok var løvtre, men rakk ikke å se så nøye på den, revisjonen var sterkt presset for tid. Jerntrådene ved bruddene er fra nyere tid, forsøk på å holde delene sammen.

Katalogiseringsinformasjonen:
Funnsted: Gokstad (SANDEFJORD (SANDAR, SANDEHERRED), GOKSTAD NEDRE 48)
Museumsnummer: C10405
Gjenstand: Bue
Materiale: løvtre
Antall fragmenter: 5
Lengde: 1.15 m langt (Rev. 2009: 120,0 cm)

oprindelig vel af rundt Tversnit eller rundagtigt, aftagende i Tykkelse mod den ene Ende.

10405. Et langt tyndt Stykke af let Løvtræ, oprindelig vel af rundt Tversnit eller rundagtigt, aftagende i Tykkelse mod den ene Ende., Det er 1.15 m langt. Kan muligt være et Stykke af en Bue.

Revisjon 2007-09
C10405. Pakket 2009. Som beskrevet, men foreligger nå i fem bruddstykker. Avbrutt i en ende, der endestykket mangler. Rester av tidligere spjelking med jernbånd.
-----------
Hilsen vegard
Vedlegg
C10405_Gokstad_(foto_Cf34209_672).jpg
(35.81 kiB) Lastet ned 5908 ganger
- Vegard Vike
Brukeravatar
Vegard
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 04 apr 2006, 18:46
Sted: Oslo

Re: Vikingtidsbue

Legg inn av Vegard »

Kanskje noen kan hjelpe meg med info om Aaderup buen (Næstved) fra Danmark (skulle gjerne sett en fullskisse, formen på tverrsnitt og ornamentets plassering og størrelse). Den sies å være fra jernalder, men jeg har ikke sett noen nærmere detaeringsforsøk. Ornamentet på buksiden minner litt om vikingtidens Århusmaske (http://www.arild-hauge.com/arild-hauge/ ... head-0.jpg), men kan jo være eldre.

Her er det jeg vet til nå:
(har ikke fått sjekket ut det Sophus Müller har beskrevet i Aarbøger for nordisk Oldkyndighed og Historie)

185 cm lang, 3,5x2,5cm tykk, 1,5 cm bred ved endene. Sidestrenghakk i begge ender. To små hull i enden av det ene buelemmet, ovenfor strenghakket. Flettverksornament på buksiden, 70 cm nedenfor enden med de to små hullene.

Beskrevet i:
- Aarbøger for nordisk Oldkyndighed og Historie, 1917
av Sophus Müller
- Bue og pil, 1999 av Dan Høj

-------
http://lodsen.dk/Naestved_jernbetonskibsbyggeri.html
April 1918
Bue & øxeskaft.
Ved udgravningen til værftets beddingsanlæg, findes en bue, 185 cm. lang og et øxeskaft i mosebredden, ca. 1,5 m. under jordoverfladen. Genstandende menes at stamme fra jernalderen.
Vedlegg
Aaderup_bue.jpg
(116.09 kiB) Lastet ned 5906 ganger
- Vegard Vike
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Vikingtidsbue

Legg inn av Kviljo »

Herlig! Dette har jeg venta på :)

Veldig kjekt å se at pinnen har en avtynning som kan ligne på en bue! Får prøve å kikke på den iløpet av sommeren eller høsten. Du skriver at den er avbrukket i en ende - vil det si at du mener at tuppen er intakt? For meg ser det ut som om den er avbrukket i begge ender?

------------


Har ikke kjennskap til Aaderup-buen utover det du skriver. I forhold til datering, kan det at tuppene er bakoverbøyde indikere at den har noenlunde samme alder som buene fra Hedeby. Det samme gjelder jo for de enkle sidenokkene, men de har man jo fra Nydam til Mary Rose. Ellers vet jeg ikke om hullene i tuppen nødvendigvis har hatt samme funksjon som streng-holdertrådene som man ofte ser på viktorianske langbuer. Et par av buene fra Nydam har en pigg på den ene tuppen, og disse hullene kan jo ha vært festenagler? Vanskelig å si uten å ha sett buen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar