Arc bourgignon

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Svar
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Arc bourgignon

Legg inn av Bowman »

Heisan. God romjul. Fant noe meget interessant knyttet til rekurverte buer fra middelalder.
http://images.google.de/imgres?imgurl=h ... QQrQMIejAd


:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Arc bourgignon

Legg inn av HEO »

Interessant. Sliter litt med fransk her. Hva er datering på buen? Ser ut til å være mer interessant på disse sideneu. Får prøve med google oversetter.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Arc bourgignon

Legg inn av Bowman »

Illustrasjonene som jeg har er plassert i siste halvdel av 1400 tallet. Jeg tror at dette har vært en veldig vanlig jaktbue på kontinentet og kanskje spesielt sør Europa gjennom hele middelalder. Engelske moderate rekurver har også forekommet i stort monn. Men de blir omtalt som langbuer. Sikkert på grunn av relativt moderat bøy. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Arc bourgignon

Legg inn av HEO »

Datering på denne buen, "burgundisk bue" får jeg til å bli fra 1700-tallet, når jeg bruker Google oversetter, stemmer det?
Etter litt leting rundt fant jeg dette(skroll litt nedover):
http://www.webarcherie.com/index.php/to ... on/page-11
eller: https://fr.wikipedia.org/wiki/Bataille_de_Grandson, Mot siste del av 1400-tallet.

Synes det er flere rekurverte barlindbuer på bildene, hvis jeg skal tolke fargene på buene. Altså er buedesignet eldre enn 1700-tallet. Kanskje buedesignet var populært i Frankrike.
Sist redigert av HEO den 28 des 2015, 20:45, redigert 1 gang totalt.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Arc bourgignon

Legg inn av HEO »

Svaret ditt kom visst mens jeg skrev, ser jeg. :)
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Arc bourgignon

Legg inn av Bowman »

Tror det har vært laget 5 curve moderat rekurve (Heter sikkert ikke det - kjært barn har mange navn) i både England of Frankrike. Sikkert fra 1400 tallet og innover mot 1800 tallet. Sjekk ut artikkelen til Lurz i siste nummer av toxofil der han er på besøk hos society of archers antiquaries. Der ligger det en rekurvert ELB. Interessant. Jeg har funnet flere illustrasjoner fra 1400 tallet som beskriver arc bourgoin og avbilder en 5 curve barlindbue. Ivar mener det er skrevet noe om dette i en av journalene til society. Skal prøve å finne ut hvilken. Interessant med rekurverte middelalderbuer. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Arc bourgignon

Legg inn av HEO »

Nr. 3 nedenfra, ja. Kan bli et prosjekt det.
På en av illustrasjonene fra Bataille de Grandson,kan man tolke det dit hen at man også skøyt fra hofta med disse buene....
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Arc bourgignon

Legg inn av Bowman »

Helt sikkert før 1400 tallet også. Og nå i Norge her hjemme hos meg. Hele tiden er jeg ganske sikker på. 5 curve all the time. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Arc bourgignon

Legg inn av Bowman »

Har du et barlindemne med mye defleks så vet du hva du kan bruke det til. Genialt. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Arc bourgignon

Legg inn av Bowman »

Jeg er såpass stiv i Fransk at google oversetter ble helt nødvendig :mrgreen: Og da ble det en helt "loco" norsk. Men det er mye som tyder på at det har eksistert en rekurvert litt kortere bue i europeisk middelalder som ikke har vært en asiatisk kompositt variant. Gullregn er nevnt som et treslag i tillegg til barlind som kan ha vært brukt til dette. Jeg finner støtte for dette i mange illustrasjoner fra siste halvdel av 1400 tallet selv om den buen som er lagt ut litt lengre opp i tråden er fra 1700 tallet. Jeg er klar over at kunstnere har tatt seg sine friheter når de har skildret sin samtid, men jeg tror allikevel at de har forsøkt å gjengi noe de faktisk har observert. En paralell til dette kan være de typiske defleks tuppene som du finner på hedebybuen som også er avbildet i stort monn gjennom utallige illustrasjoner. Rekurverte tupper kan sees på utallige illustrasjoner i tillegg til mer tradisjonell langbue variant. Skal ta for meg artikkelen til society........

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar